نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 29 اسفند

ممنوعیت صادرات قند و شکر و آب نبات در سال آینده!

کدخبر: ۵۶۲۳۸۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ممنوعیت صادرات قند و شکر و آب نبات در سال آینده!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 اسفند 1352؛ مسوولیت وزارت آبادانی و شهرسازی بیشتر شد

لایحه تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت «مسکن و شهرسازی» به وسیله کورس آموزگار، وزیر آبادانی و مسکن تقدیم مجلس شورای ملی شد.

در این لایحه ضمن تغییر نام وزارتخانه مذکور، وظایف وزارتخانه جدید به تفصیل تعیین و مشخص شده است.

با تصویب این لایحه وظایف وزارت مسکن و شهرسازی توسعه و قطعیت بیشتر خواهد یافت و کلیه کارهای ساختمانی دولتی باید با اطلاع و همکاری این وزارتخانه صورت گیرد.

همچنین وزارت مسکن و شهرسازی مسوولیت تهیه طرح جامع سرزمینی را که در قالب سیاست‌های ملی باید تهیه شود، به عهده خواهد گرفت.

تهیه طرح جامع شهرها و طرح تفصیلی آنها ازجمله وظایف دیگر این وزارتخانه خواهد بود.

ممنوعیت صادرات قند و شکر و آب نبات در سال آینده

وزیر اقتصاد در مورد حجم واردات سال آینده گفت: در سال 53 حدود 5 میلیارد دلار واردات خواهیم داشت و انتظار می‌رود حجم واردات در پایان برنامه پنجم به حدود 14 میلیارد دلار برسد.

دکتر هوشنگ انصاری افزود: در نحوه مقررات مربوط به واردات اتومبیل سواری برخلاف شایعاتی که وجود داشت، هیچ‌گونه تغییری داده نشده است.

وی ادامه داد: حق ثبت‌سفارش کالاها از 5/5 درصد به یک درصد کاهش یافت و این بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین کمک به واردات و درنتیجه به تثبیت قیمت فعلی آن محسوب می‌شود.

سود بازرگانی 216 قلم از کالاهای وارداتی کاهش یافت و یا به طور کلی حذف شد و 29 قلم از کالاها که واردات آن احتیاج به اجازه وزارت اقتصاد داشت، مجاز اعلام شد.

سود بازرگانی شیر خشک که هر کیلو 50 ریال بود حذف شد، کاهش و حذف سود بازرگانی بیسکویت و شیر خشک به منظور تامین احتیاجات فراوان مدارس و دانش‌آموزان در سال آینده است.

صادرات قند و شکر و آب نبات در سال 53 ممنوع شد. واردات شیشه موکول به کسب اجازه از وزارت اقتصاد شد.

موافقت دولت شاهنشاهی با اعطای اعتباراتی به صندوق بین‌المللی پول برای کمک به موازنه پرداخت‌های کشورهای دیگر قدم موثری در حل مشکلات پولی و مالی بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

قراردادهای دوجانبه‌ای که در اجرای اوامر ملوکانه با تعدادی از ممالک صنعتی جهان منعقد گردید و به میلیارد دلار بالغ می‌شود، ‌گذشته از کمک به موازنه پرداخت‌های آن کشورها وسیله موثری نیز برای تامین مواد اولیه کمیاب و تکنولوژی پیشرفته موردنیاز صنایع کشور ما گردید.

موافقت‌نامه‌های دوجانبه‌ای که به‌منظور کمک به بعضی از کشورهای ایران با این کشورها گشود.

در سال 1353 متاسفانه پیدایش آثار رکود اقتصادی در کشورهای پیشرفته جهان همراه با عدم حصول توافق بین‌المللی در مورد ایجاد یک نظام صحیح پولی و بازرگانی تصویر روشنی از تحولات قابل‌ پیش‌بینی در صحنه اقتصادی جهان به دست نمی‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید