نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 فروردین

راه‌اندازی قطار تهران - مسکو

کدخبر: ۵۶۴۲۰۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
راه‌اندازی قطار تهران - مسکو

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 فروردین 1353؛ لیبی شرکت نفت شل را ملی کرد

دولت سرهنگ قذافی، رئیس‌جمهور لیبی دستور داد که اموال و عملیات شرکت مختلط انگلیسی و هلندی نفت شل در لیبی به‌طور کامل (100 درصد) ملی شود.

عز‌الدین مبروک، وزیر نفت لیبی طی مصاحبه‌ای که در بیروت انتشار یافته، گفته است که هدف نهایی به دست گرفتن نفت خودمان است و هر وقت احساس کنیم که قادریم صنعت نفت لیبی را به دست خودمان اداره کنیم، در شروع این کار درنگ و تردید نخواهیم کرد.

ملی کردن کامل شرکت نفت شل که به عملیات اکتشاف و تولید نفت در لیبی اشتغال داشت با مراسمی که به مناسبت چهارمین سالگرد خروج نیروهای انگلیسی از پایگاه «طبروق» در لیبی برپا شده، همزمان است.

مذاکرات مربوط به تخلیه این پایگاه اندکی بعد از آنکه قذافی در سپتامبر 1969 بر سر کارآمد با انگلستان انجام گرفت.

طبق گزارش منابع نفتی شرکت شل و ازجمله پالایشگاه‌ها و لوله‌ها و انبارهای آن نیز ملی شده است.

در لاهه سخنگوی شرکت شل دیروز حاضر نشد درباره این گزارش اظهارنظر کند. وی اظهار کرد که شرکت شل در مقر مرکزی خود در هلند خبر ملی شدن شعبه‌اش را در لیبی از جراید دریافت کرده است ولی لازم است این خبر از طرف مقامات شرکت شل در لیبی تایید شود، تا بتوان قضیه را بررسی کرد.

ملی شدن شرکت شل تازه‌ترین اقدام دولت قذافی بر ضد شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی است. در سپتامبر گذشته دولت قذافی 51 درصد از سهام شرکت‌های انگلیسی و هلندی شل و گروه آمریکایی آموزیاس را که کنسرسیومی مرکز از شرکت‌های آمریکایی استاندارد اف کالیفرنیا، تگزاکو، اکسون و موبیل اویل بود ملی کرد و در  فوریه گذشته به دستور قذافی شرکت نفتی آمریکن ایشین که آن نیز شعبه‌ای از شرکت‌های اکسون و تکزاکو بود، به‌طور کامل ملی شد.

مجله آمریکایی «بیزنس نیوزویک» اظهارنظر کرده است که عربستان سعودی اخیرا تصمیم گرفته است که تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این کار فروش نفت لیبی را که قیمت هر بشکه آن 16 تا 20 دلار نرخ‌گذاری شده است، بسیار دشوارتر خواهد کرد.

این مجله آمریکایی اضافه کرده است که درحالیکه قذافی علنا از فروش نفت خام به آمریکا خودداری می‌کند، نخست‌وزیری سرهنگ جلود محرمانه با شرکت‌های نفتی آمریکایی موبیل و اگزون وارد مذاکره شده است و گزارش‌های متعدد حکایت از این دارد که مذاکرات آنها به توافق نیز رسیده است.

برای مبارزه با کمبود گوشت ده‌ها تن گوشت در تهران توزیع شد

سازمان گوشت کشور امروز به وسیله 12 کامیون سردخانه‌دار در نقاط مختلف پایتخت و من‌جمله 6 منطقه پرجمعیت، مرغ کیلویی 10 تومان به مردم عرضه کرد. به موازات فروش گوشت مرغ، بیش از 162 تن گوشت تازه و 84 تن گوشت سرد که حداکثر مصرف تهران است نیز بین قصابی‌ها توزیع شد.

مقامات مسوول این اقدامات را شروع مبارزه جدی با کمبود گوشت در تهران قلمداد کردند.

کامیون‌های سردخانه‌دار سازمان گوشت امروز در خیابان‌ها و چهارراه‌ها و میادین فردوسی، 24 اسفند، فوزیه، راه‌آهن، شوش، تجریش و نقاط پررفت‌و‌آمد دیگر گوشت مرغ را به مصرف‌کنندگان فروختند و این قیمت پنج تا 10 ریال ارزان‌تر از قیمتی است که در مغازه‌ها به مردم فروخته می شود.

تاسیس شرکت برای توزیع سیمان

مدیران کارخانه‌های سیمان بعد از ظهر امروز در یک اجلاس مشترک نحوه توزیع سیمان را در سال‌جاری بررسی می‌کنند.

در این اجلاس میزان سیمان مصرفی طرح‌های عمرانی کشور و مصرف ارتش روشن خواهد شد و نسبت به مازاد تولید برای عرضه تصمیم نهایی آغاز می‌گردد.

چنانچه امروز نتیجه کلی از بررسی‌هایی که تاکنون برای نحوه توزیع سیمان در سال 53 انجام گرفته اتخاذ شود این تصمیم از اول اردیبهشت‌ماه آینده از جانب کارخانه‌ها به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

توزیع سیمان در فروردین‌ماه جاری مثل ماه‌های قبل انجام می‌گیرد، منتهی قیمت سیمان از اول سال 53 افزایش یافت و از تنی 135 تومان به تنی 180 تومان رسید.

به این قیمت باید هر تن دو تومان عوارض آثار ملی و 3 تومان هزینه بارگیری افزود که در نتیجه قیمت نهایی تنی 185 تومان می‌شود، به این ترتیب هر تن سیمان از اول امسال 50 تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

امروز گفته شد چنانچه در نحوه توزیع سیمان تغییر اساسی داده شود، امسال بیش از 300 تا 350 هزار تن احتیاج به واردات نخواهیم داشت. برای توزیع صحیح با نحوه مطلوب که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند پیشنهاد شده است که با مشارکت کارخانه سیمان و چند تن از واسطه‌ها که در توزیع سیمان دست داده‌اند، شرکتی تاسیس گردد و توزیع مازاد مصرف برنامه‌های عمرانی کشور و ارتش از طریق این شرکت صورت گیرد.

راه‌اندازی قطار تهران – مسکو

قطارهای مسافری تهران – مسکو از 10 فروردین هفته‌ای دو روز بین مسکو-تهران و بالعکس تردد خواهد کرد.

راه‌آهن دولتی ایران خبر داد بر طبق موافقت راه‌آهن دولتی ایران و راه‌آهن اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از دهم فروردین 1353 قطارهای مسافری بین تهران – مسکو و برعکس هفته‌ای دو روز مسافر و بار حمل خواهد کرد.

قطارهای مسافری تهران – مسکو روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته در ساعت سه و سی دقیقه بعد از ظهر ایستگاه تهران را به سوی مسکو ترک خواهد کرد.

قطارهای مسکو-تهران نیز در روزهای شنبه و چهارشنبه در ساعت 5 و 25 دقیقه از مسکو رهسپار تهران خواهد شد.

بهای بلیط از تهران تا مسکو درجه یک 4575 ریال و درجه دو 3165 ریال است.

بهای بلیط برای مسافرانی که بخواهند از جلفا به مسکو بروند، درجه یک 3515 ریال و درجه دو 2625 ریال می‌باشد.

بهای بلیط از تهران به جلفا 1060 ریال برای درجه یک و 530 ریال بهای بلیط درجه دو تعیین شده است.

قطارهای مسافری تهران – مسکو مجهز به واگن‌های خواب می‌باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید