نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 12 فروردین

قول ایران به نخست‌وزیر پاکستان؛ پرداخت وام برای حل مشکلات اسلام‌آباد!

کدخبر: ۵۶۴۲۰۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
قول ایران به نخست‌وزیر پاکستان؛ پرداخت وام برای حل مشکلات اسلام‌آباد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 فروردین 1353؛ ایران به پاکستان وام می‌دهد

ایران آماده است که از طریق تامین وام براساس شرایط خاص و دوستانه، حل دشواری‌های پاکستان را یاری دهد. این نکته در اعلامیه مشترک دو کشور که دیروز در پایان دیدار ذوالفقار علی بوتو، نخست‌وزیر پاکستان انتشار یافت، آمده است.

در اعلامیه مشترک ایران و پاکستان خاطرنشان گردیده که رهبران دو کشور ضمن مورد توجه قرار دادن پیشرفت‌هایی که در اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک وزیران برای همکاری اقتصادی به عمل آمده موافقت کردند که دامنه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی در طرح‌های مشترک و سایر انواع همکاری‌های اقتصادی گسترش یابد.

در اعلامیه یادآوری شد، شاهنشاه با همدردی و تفاهم مشکلاتی را که پاکستان در اثر افزایش بهای نفت و عدم‌توازن پرداخت‌های خود با آن روبرو شده موردتوجه قرار دادند و آمادگی دولت ایران را برای کمک به پاکستان جهت فائق آمدن به این مشکلات از طریق تامین وام برای آن کشور براساس شرایط خاص و دوستانه اعلام فرمودند. در اعلامیه مورد اشاره رهبران دو کشور عزم خود را دائر بر اینکه ایران و پاکستان در کلیه اموری که به استقلال ملی و تمامیت ارضی آنها مربوط می‌شود، می‌بایستی دوش به دوش یکدیگر بایستد، تجدید کردند.

در اعلامیه خاطرنشان گردیده، نخست‌وزیر پاکستان ابتکار شاهنشاه را در مورد تاسیس یک صندوق بین‌المللی جهت کمک به کشورهای در حال توسعه که به وسیله یک هیات بین‌المللی بیطرف اداره شود، مورداستقبال قرار داد.

قرارداد ساخت سد لار آماده شد

امروز اعلام شد که قرارداد ساخت گران‌ترین سد ایران که پشتوانه آب مصرفی حداکثر پنج میلیون نفر جمعیت در تهران خواهد بود، آماده امضا است.

تصور می‌رود انجام این طرح عظیم که حدود 400 میلیون دلار هزینه خواهد داشت به عهده یک شرکت بزرگ مقاطعه‌کار ایرانی که با یک شرکت معتبر خارجی همکاری نزدیک دارد، واگذار شود.

مطالعات مقدماتی احداث سد لار که در شمال پلور روبروی رودخانه لار بسته خواهد شد ظرف ماه‌های گذشته انجام شده است.

ظرفیت کل مخزن سد 960 میلیون مترمکعب آب خواهد بود و حجم آب سالانه تنظیم شده سد به 300 میلیون مترمکعب بالغ خواهد شد.

با استفاده از آب این سد 65 هزار هکتار آبیاری خواهد شد که قسمت قابل‌توجهی از این اراضی برای اولین بار زیر کشت خواهد رفت. قدرت تولید برق سد لار حداکثر 140 هزار کیلووات خواهد بود.

قرار است عملیات ساخت سد تا پایان سال 1357 به پایان برسد و حدود 100 میلیون مترمکعب آب در سال به تهران سرازیر گردد.

در آخرین بررسی‌هایی که در سال گذشته صورت گرفته بود، هزینه ساخت سد و کانال‌های انحرافی اب و تاسیسات آن 400 میلیون دلار تخمین زده شده بود که گفته می‌شود با افزایش قیمت‌ها رقم آن افزایش خواهد یافت.

با بهره‌برداری از سد لار، تهران امکان خواهد یافت تا مرز پنج میلیون نفر توسعه یابد و قسمت‌هایی از اراضی خارج از محدوده در داخل محدوده پنجساله قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید