نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 15 فروردین

درخواست مهم سازمان جهانی تجارت از ایران!

کدخبر: ۵۶۴۸۸۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
درخواست مهم سازمان جهانی تجارت از ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 فروردین 1353؛ شورای انرژی کشور تشکیل می‌شود

سیاست‌های 20 ساله‌ای برای استفاده از انرژی‌های گوناگون در ایران تهیه می‌شود و خط مشی واحدی در این زمینه معلوم خواهد شد.

امور انرژی زیر نظر شورایی به نام شورای انرژی کشور قرار خواهد گرفت و نخست‌وزیر ریاست آن را عهده‌دار خواهد شد.

در این شورا کلیه وزیران و نیز مدیران و مسوولان دیگر که به‌نحوی از انحاء در امور مربوط به انرژی دخالت و مسوولیت دارند، عضویت خواهند داشت.

وزارت آب و برق برای تهیه و تنظیم سیاست و استراتژی انرژی کشور یک برنامه درازمدت - که تصور می‌رود حداقل مدت آن 20 سال باشد – تنظیم خواهد کرد. رئوس این برنامه را توسعه سریع صنعت برق، به عنوان یک عامل اساسی در توسعه صنعتی کشور و اتکا به انرژی اتمی تشکیل می‌دهد.

وزارت آب و برق همچنین می‌کوشد که تا برنامه هفتم عمرانی کشور نفت و گاز را از عوامل تولید انرژی خارج سازد.

به این منظور استفاده از واحدهای تولید برق اتمی معمول خواهد شد و تولید انرژی برق به وسیله نیروگاه‌های آبی توسعه خواهد یافت.

در تنظیم سیاست انرژی به هر ماده یا وسیله انرژی‌زا توجه خاص خواهد شد. اتم، زغال‌سنگ، انرژی خورشیدی و امکان استفاده از سیستم‌های دیگری مانند باد و جزر و مد دریا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این سیاست، به‌طور کلی زمینه‌ای فراهم خواهد شد که نفت و گاز فقط در پتروشیمی و «داروسازی» به کار گرفته شود.

با همین دید، تصور می‌رود در بسیاری از برنامه‌های گذشته ازجمله احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرها تجدیدنظر شود و به جای گاز و نفت کوشش خواهد شد نیروی برق احتیاجات صنعتی و شهری و خانگی را تامین کند.

15 فروردین 1373؛ تسهیلات مسکن به 25 میلیون ریال رسید

با تصویب شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات اعطایی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن به 25 میلیون ریال افزایش یافته است که از آغاز امسال به مرحله اجرا گذاشته شده و تمامی اقشار جامعه می‌توانند برای احداث و تکمیل ساختمان برای هر واحد مسکونی از مبلغ مذکور استفاده کنند.

مهندس احمد فرشچیان، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره بانک مسکن شرایط و تسهیلات جدید بانک مسکن برای احداث و خرید واحدهای مسکونی را برشمرد و گفت: این مبلغ به تمامی مردمی که خواستار احداث و تکمیل ساختمان هستند مشروط بر اینکه براساس مقررات موجود اقدام به سپرده‌گذاری در بانک کنند، پرداخت می شود. بر مبنای این مقررات، حداقل مدت انتظار برای استفاده از تسهیلات احداث و تکمیل ساختمان 6 ماه با ضریب یک برابر متوسط موجودی و حداکثر پس از گذشت 45 ماه 7.5 برابر متوسط موجودی (تا سقف 2.5 میلیون تومان) خواهد بود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای کارکنان دولت، دارندگان حساب مزبور که از کارکنان دستگاه‌های دولتی باشند، می‌توانند از مزایای «خرید» استفاده کنند.

15 فروردین 1383؛ سازمان جهانی تجارت خواستار تطبیق قوانین ایران با مقررات جهانی شد

مدیرکل سازمان جهانی تجارت، در دیدار با سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ژنو خواستار تطبیق قوانین کشوری ایران با مقررات جهانی تجارت در زمینه‌های مختلف شد.

«سوپاچای» در دیدار با محمدرضا البرزی خواستار تکمیل نظام تجاری و انجام اصلاحات لازم ازجمله تطبیق قوانین کشوری با مقررات جهانی تجاری در زمینه‌های مختلف شد و گفت که این اقدامات، روند الحاق ایران به این سازمان را کوتاه‌تر خواهد کرد.

وی افزود: بلافاصله بعد از پذیرش عضویت ایران، اعضای این سازمان جهانی تجارت، کمک‌های فنی خود به ایران را آغاز خواهند کرد.

مدیرکل سازمان جهانی تجارت از حمایت شمار زیادی از اعضای این سازمان از جمله اتحادیه اروپا و گروه کشورهای در حال توسعه، از تشکیل گروه کاری برای مذاکره با ایران و الحاق آن به سازمان جهانی تجارت ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع سیاسی موجود، فرآیند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه برسد.

بنزین با قیمت جدید عرضه شد

هر لیتر بنزین معمولی 800 ریال و بنزین سوپر 1100 ریال است. قیمت هر لیتر بنزین از ساعت 24 دیشب با قیمت‌های جدید عرضه شد.

هر لیتر بنزین معمولی با نرخ 800 ریال و بنزین سوپر با نرخ 1100 ریال عرضه می‌شود. همچنین نفت سفید و نفت گاز هر لیتر 165 ریال عرضه می‌شود.

فعالیت موسسات فروش اقساطی غیرقانونی است

بانک مرکزی اعلام کرد: موسسات فروش اقساطی زمین، مسکن، خودرو و سایر لوازم بدون اخذ مجوز از مراجع قانونی تشکیل شده و تحت نظارت هیچ مرجع و نهادی نمی‌باشد.

در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده است، حسب اطلاعات واصل شده، اخیرا افرادی در قالب انواع موسسات و شرکت‌ها تحت عناوین فروش اقساطی زمین، مسکن، خودرو و سایر لوازم مبادرت به درج آگهی تبلیغاتی در جراید و دریافت وجوه نقد از مردم به عنوان سرمایه‌گذاری پایه، سپرده قرض‌الحسنه و پیش‌پرداخت نموده و اعلام می‌نمایند که در دوره‌های تعیین‌شده از طریق قرعه‌کشی و یا سایر شرایط، تسهیلاتی را برای خرید اقساطی کالا در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • رسانه‌های جهان کارنامه رئیس جمهوری ایران را بررسی کردند

      اقتصاد نیوز: رسانه‌های جهان در باب بخشی از میراث ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان در عرصه سیاست خارجه تحلیل هایی را…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی