نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 26 فروردین

استقبال «بسیار بالا» انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی!

کدخبر: ۵۶۶۹۸۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
استقبال «بسیار بالا» انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 فروردین 1353؛ جنجال گوشت تازه و یخ‌زده

موضوع گوشت که از آغاز سال تازه به‌صورت یکی از مباحث روزمره اجتماعی درآمده است، با اظهارات دیشب وزیر کشاورزی و منابع طبیعی وارد مرحله جدیدی شد.

مهندس منصور روحانی با ارائه آمار و ارقام به مردم اطمینان داد گوشت به اندازه کافی وجود دارد و عرضه می‌شود، اما عواملی که از کار گوشت سودهای کلانی می‌برند، سیاه بهار مصنوعی به وجود می‌آورند و برای مصرف گوشت یخ‌زده هزار و یک عیب بی‌دلیل می‌تراشند.

روحانی ضمن انتقاد از نحوه توزیع گوشت در سطح شهر تهران گفت: منافع خصوصی عده‌ای، واقعیت را از دیدگاه مردم پنهان نگاه داشته است. من‌جمله اینکه امسال سیاه‌بهار گوشت نداریم اما قصاب‌ها سیاه بازار به‌وجود آورده‌اند.

وی سپس ضمن اشاره به مضیقه‌ای که فعلا در بازار گوشت، قند و شکر وجود دارد، یادآور شد: براساس لوایحی که تقدیم مجلس شده است، اخلالگران و محتکران مواد غذایی مانند گوشت، قند و شکر به شدت مورد تعقیب قرار خواهند گرفت و تردید نباید داشت اجرای مقررات این لوایح پس از تصویب به نفع مردم خواهد بود و کسانی که در این امور دخالت غیرموجه می‌کنند مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

گوشت داخلی را دولت کیلویی 125 ریال خریداری می‌کند و کیلویی 8 تومان به قصاب تحویل می‌دهد. گوشت خارجی را نیز کیلویی 7 تومان در مقابل هر کیلو 5 تومان ضرر در اختیار قصاب‌ها قرار می‌دهد و از همین بابت سال گذشته دولت بیش از 300 میلیون تومان تفاوت قیمت گوشت را به نفع مصرف‌کننده پرداخته است، ولی تمامی این مبلغ بر جیب دکانداران و فروشندگان گوشت رفته است.

26 فروردین 1383؛ پتروشیمی 12 میلیارد دلار سرمایه جذب می‌کند

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی را برای برنامه چهارم توسعه حدود 12 میلیارد دلار اعلام کرد.

وی افزود: افزایش طرح‌های پتروشیمی، مشارکت با کشورهای خارجی و همکاری بیشتر با پیمانکاران داخلی را ازجمله ملزومات این صنعت در برنامه چهارم توسعه و سال‌های آینده خواند.

قیمت خودرو در بازار تعیین می‌شود

کاهش قیمت خودرو بستگی به قدرت خرید و نقدینگی مردم و تغییر و تحولات مسائل اقتصادی در طول سال دارد.

مهندس جهانگیری، وزیر صنایع و معادن افزود: در سال جاری وزارت صنایع و معادن تلاش دارد خودرو را بیش از تقاضای پیش‌بینی‌شده قبل عرضه کند.

وی گفت: هدف و سیاست وزارت صنایع و معادن، حرکت به سوی کاهش قیمت‌ها است، اما هیچ‌گاه این کاهش قیمت‌ها به‌صورت دستوری و برنامه‌ریزی شده درنیامده است.

وی ادامه داد: تولید یک میلیون خودرو در داخل کشور موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود، اما اینکه در طول سال نقدینگی مردم و گرایش آنان به‌سوی خرید خودرو افزایش یافته و در نتیجه قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد، بستگی به تغییر و تحولات مسائل اقتصادی در طول سال دارد.

26 فروردین 1393؛ استقبال «بسیار بالا» انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد که «تاکنون میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.»،‌ گفت: استقبال از درخواست دولت مبنی‌بر انصراف از دریافت یارانه نقدی «بسیار بالا» بوده است.

وی افزود: شیب ملایم‌تر افزایش قیمت‌ها همزمان با افزایش تعداد انصراف‌دهندگان نیز به «بسته تشویقی» دولت برای انصراف از یارانه نقدی اضافه شده است.

نوبخت ادامه داد: ادامه شیوه کنونی هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم امکان‌پذیر نیست؛ زیرا با ثبات قیمت حامل‌های انرژی، بودجه موردنیاز برای پرداخت یارانه نقدی کاهش پیدا کرده و دولت مجبور است کسری بودجه یارانه نقدی را از خزانه تامین کند.

تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو، به زودی

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دستورکار این هفته شورای رقابت قرار دارد.

عیسی امامی، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در مورد برنامه‌های این شورا در سال‌جاری گفت: اولین جلسه شورای رقابت در سال 93 در روز چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بررسی تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دستورکار این هفته شورای رقابت قرار دارد، افزود: البته بررسی و تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دستورکار جلسات این شورا را در سال گذشته و پیش از تعطیلات نوروزی نیز قرار داشت که به دلیل تشکیل نشدن آخرین جلسه این شورا در سال گذشته، این موضوع به تعویق افتاد.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با تاکید بر اینکه قیمت خودرو به نرخ ارز، شاخص کیفیت محصولات، شاخص تورم‌بخشی خودرو و موارد دیگر بستگی دارد، تصریح کرد: برخی از اعضای شورای رقابت معتقدند که این شورا علاوه‌بر تعیین دستورالعمل نسبت به تعیین قیمت خودرو نیز اقدام کند که این موضوع در حال بررسی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید