گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

هجوم بازیگران دلار به بورس تهران / واکنش بانک مرکزی به خبر ربع سکه‌های غیربانکی!

کدخبر: ۵۶۷۴۴۹
اقتصادنیوز: تحلیلگران بازار ایران باور دارند یکی از دلایل اصلی نوسان محدود قیمت دلار، رونق گرفتن معاملات بورس تهران است.
هجوم بازیگران دلار به بورس تهران / واکنش بانک مرکزی به خبر ربع سکه‌های غیربانکی!

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هسته مرکز بازار ارز تهران حکایت از کاهش تقاضا دارد. طبق اعلام سایت ها قیمت دلار در معاملات نقدی امروز شنبه 26 فروردین 1402در همان محدوده روزهای قبل به فروش رسید. 

هجوم بازیگران دلار به بورس تهران/ رکورد 2 ساله بورس شکسته شد

پیش از شروع معاملات امروز تحلیلگران ارزی گفته بودند در شرایط فعلی، در صورتی که طلسم دلار در هفته جاری نشکند و دلار در بازه قیمتی هفته قبل معامله شود این امر ممکن است موجب خروج برخی از بازیگران ارزی از بازار دلار شود.

هجوم فروشندگان به بازار مسکن/ «تخفیف پای معامله ها» زیاد شد!

تحلیلگران اقتصادی باور دارند یکی از دلایل اصلی نوسان محدود قیمت دلار، رونق گرفتن معاملات بورسی است.رشد شاخص ارزی موجب شده بازیگران ارزی به بازار سهام کوچ کنند. طبق خبرهای منتشر شده امروز بورس تهران رکود دوساله را شکست. امروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دومین روز کاری متوالی مثبت شد و 2 هزار و 194 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که بالاترین رقم از آذر 1399 تاکنون است.

بورس تهران

درهم، پشت دلار را خالی کرد؟

از سوی دیگر عده ای از معامله گران می گفتند درهم پشت دلار راخالی کرده است. این دسته از فعالان اقتصادی باور دارند نوسان محدود نرخ حواله درهم در روزهای اخیر نرخ دلار در یک محدوده خاص درجا بزند.

 عدم انتشار اخبار جدید

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که عدم انتشار اخبار جدید در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور در کنار افت حجم معاملات در روز‌های ماه رمضان به کریدور‌سازی دلار کمک کرده است. برخی از این افراد نیز معتقدند که با اتمام تعطیلات عیدفطر و شروع بازار در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت ماه احتمال خروج دلار از کریدور جدید افزایش می‌یابد.

نوسان محدود نرخ ارز در مبادله 

در سمت رسمی بازار هم نرخ دلار ، یورو و درهم نوسان محدودی را ثبت کرده است.آن طور که  مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرده است.

امروز  قیمت دلار در حدود 41 هزار و 724 تومان درج کرده است که نسبت به روز پنجشنبه گذشته 12 تومان نوسان صعودی را نشان می دهد . 

امروز همچنین  قیمت یورو  در این مرکز 45 هزار و 806 تومان است.این قیمت در مقایسه با دو روز قبل 18 تومان نزولی شده است. 

در تابلوهای سایت مرکز مبادله،  قیمت درهم امارات  هم امروز 11 هزار و 361 تومان به چشم می‌خورد.

 کاهش نرخ دلار و یورو توافقی

نرخ‌های توافقی،  قیمت دلار امروز شنبه 26 فروردین 1402 در سایت کانون صرافان بطور میانگین 42 هزار و 102تومان است. این قیمت 239 تومان پایین تر از روز پنجشبه هفته قبل است. 

قیمت یورو امروز به صورت توافقی هم در سایت کانون صرافان ایرانیان به طور میانگین 46 هزار و 279 تومان درج شده است که در مقایسه با دو روز قبل 176 تومان افت کرده است. 

صعود محدود نرخ حواله درهم 

قیمت درهم امارات در سایت کانون صرافان برخلاف دلار و یورو مسیر صعود را دنبال کرد. طبق اعلام سایت مذکور درهم به صورت توافقی در محدوده 13 هزار و 321 تومان معامله شد که 71 تومان رشد را تجربه کرده است. 

قیمت اونس طلا در بازار امروز 

قیمت اونس طلا که عصر روز پنجشنبه گذشته در محدوده 2 هزار و45 دلار به فروش رسیده بود روز جمعه تا ابتدای مرز 2 هزار دلار پایین آمد. فلز گران بهای جهانی در بازار امروز در محدوده 2هزار و 4 دلار به فروش رسید. 

قیمت طلا 18 عیار نزولی شد

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز با 39 هزار تومان کاهش نسبت به 2 روز قبل در محدوده 2 میلیون و 513 هزار و 700 تومان به فروش رسید. 

عقب نشینی قیمت انواع سکه در بازار رسمی 

عصر امروز 26 فروردین 1402 در سایت کانون صرافان قیمت سکه امامی در مقایسه با دو روز قبل 400 هزار تومان ریزش کرد. نرخ سکه طبق سایت فوق بر اساس آخرین تغییرات در حدود 30 میلیون و 30 هزار تومان به فروش رسید. 

همچنین  قیمت نیم سکه  در همین سایت حدود 18 میلیون و 390 هزار تومان و  قیمت ربع سکه  نیز در تابلوهای سایت کانون صرافان حدود 11 میلیون و 300 هزار تومان اعلام شده است.

با این حال، در زمان نگارش این سایت اتحادیه طلا و سکه، قیمت سکه امامی 31 میلیون و 231 هزار تومان اعلام کرده است کاهش 500 هزار تومانی را نشان می دهد.

بر اساس اعلام این اتحادیه  قیمت نیم سکه  و  قیمت ربع سکه  نیز امروز به ترتیب 18 میلیون و 870 هزار تومان و 11 میلیون و 600 هزار تومان است.ربع سکه امروز 100 هزار تومان ارزان شده است.  نیم سکه هم در مقایسه با دو روز قبل 30 هزار تومان کاهش را نشان می دهد. 

سکه و طلا

سوژه داغ بازار دلار تهران/روبل سقوط کرد!

در بازار سوژه داغ سقوط روبل روسیه بود. در یک سال اخیر روبل روسیه به عنوان الگوی موفق در برابر تحریم‌ها معرفی می‌شد، حتی پیشنهادهایی درخصوص بهره‌برداری از الگوی روسی، مطرح می‌شد. رسانه‌های نزدیک به دولت هم وقتی مرکز مبادله راه افتاد از آن به عنوان اجرای مدل روسی در بازار ارز یاد می‌کردند.

سقوط اخیر روبل سوژه یکسری از آن‌ها شده بود، با این ذهنیت که تاب‌آوری مدل روسی تمام شده یا اتفاق اخیر فقط یک نوسان مقطعی است؟

یک شایعه در بازار سکه

 در بازار سکه امروز مهمترین پدیده در مورد ربع‌ سکه‌های غیربانکی بود. در بازار سه دسته سکه وجود دارد. سکه بهار آزادی، سکه امامی یا طرح جدید و سکه غیربانکی. فرق سکه‌های غیربانکی و بانکی در میزان عیار، وزن، شکل و بسته‌بندی است. تشخیص سکه بانکی از غیربانکی سخت است ولی برای متخصصان کار راحتیست چون امکان راستی آزمایی وزن، شکل و بسته‌بندی را دارند. 

در بازار شنیده شد که دسته‌ای از سکه‌های غیربانکی به سکه فروشی‌های رسمی هم نفوذ کرده است.

تعدادی از معامله گران مدعی بودند  که خرید ربع سکه از مرکز مبادله داشتند اما سکه هایی که تحویل گرفتند غیر بانکی است(سکه غیربانکی ارزان تر است).همچنین تعدادی مدعی شدند که برای فروش سکه ها فقط وزن طلا را به آنها پرداخت کردند.

تکذیب ربع سکه های غیربانکی 

با این حال، مصطفی قمری وفا،مدیر اداره روابط عمومی بانک مرکزی در گفت‌وگویی با اقتصادنیوز  موضوع ربع سکه‌های غیربانکی را تکذیب کرد. 

پیش از نیز مسعود توکلی،معاون بازار مرکز مبادله ارز و طلا در این باره به ایلنا گفته بود:پایین بودن کیفیت ربع سکه‌های مرکز مبادله شایعه است.

توکلی در رابطه با  این موضوع گفته بود: نماینده بانک مرکزی با نماینده خزانه بانک عامل در جلسه‌ای تمام سکه‌ها را مورد بررسی قرار دادند اگر صرافی مدعی است سکه‌ای اشکال و ایرادی دارد باید سکه را تحویل دهد تا ادعا مورد بررسی قرار بگیرد.

توکلی درباره موضوعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر وجود اشکالاتی در کیفیت ربع سکه‌های عرضه شده در مرکز مبادله ارز و طلا تاکید کرد: تمام این موضوعات شایعه و کذب است. اولا تا به این لحظه مشخص نیست چه ایرادی را بر این سکه‌ها وارد کرده‌اند و ایراد گرفته شده معلوم نیست و نمی‌دانیم چه اشکالی را وارد می‌دانند. نماینده بانک مرکزی با نماینده خزانه بانک عامل در جلسه‌ای تمام سکه‌ها را مورد بررسی قرار دادند اگر صرافی مدعی است سکه‌ای اشکال و ایرادی دارد باید سکه را تحویل دهد تا ادعا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اساسا چنین ایراد و اشکالی وجود ندارد و تا کنون هیچ گزارشی از صرافی‌هایی که سکه خریده‌اند مبنی بر اشکال در کیفیت ربع سکه‌ها ارائه نشده است. محال است عیار این سکه‌ها ابهاماتی داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید