وقتی درخشان در مناظره اینگونه برخورد می کند،از دانشجویانش که در بدنه اقتصاد کشور شاغلند چه انتظاری می توان داشت؟

کدخبر: ۵۷۰۲۴۳
اقتصادنیوز:احمدعزیزی معاون اسبق بانک مرکزی در یادداشت خود در دنیای اقتصاد به نقد مناظره اخیر مسعود درخشان و موسی غنی‌نژاد پرداخت.
 وقتی درخشان در مناظره اینگونه برخورد می کند،از دانشجویانش که در بدنه اقتصاد کشور شاغلند چه انتظاری می توان داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است:یکی از طرفین مناظره آداب گفت‌وگو را رعایت نمی‌‌کرد، برخورد از بالا داشت، تحقیر می‌‌کرد، شعار می‌داد و اتهام می‌زد.

برخورد دکتر مسعود درخشان در مناظره با غنی نژاد غیرمحترمانه و متعصبانه و دور از حق‌‌جویی و حقیقت‌طلبی بود، ارجاعات مبهم و بعضا موهوم داشت، نامنظم و پراکنده بود، از ابزارهای غیرمنصفانه استفاده می‌کرد و تلاش داشت طرف مقابل را در برابر حاشیه‌‌ها و اتهامات سیاسی و عقیدتی قرار دهد.

در یک‌کلام، نه‌تنها سازنده نبود، بلکه عمدتا در پی تخریب و تحقیر طرف مقابل بود . گوش‌‌بسته و زبان‌‌فراخ و حاشیه‌‌پرداز بود. در صورتی که انتظار این بود که مناظره‌‌، یک مناظره علمی باشد

. به‌نظر چنین است که دکتر درخشان، آداب مناظره، انصاف در قضاوت و روش‌هایی را که مناظره را برای مخاطبان سودمند می‌کرد مورد استفاده قرار نداد و باعث ناامیدی جمع بزرگی از افرادی شد که این مناظره را فرصتی برای ایضاح و روشنگری می‌دیدند.

مناظره مشخص کرد برخی از افرادی که خود را به‌عنوان نخبه و استاد در جامعه مطرح می‌کنند و اتفاقا هم شاگردان آنان در مناصب قدرت و تحمیل سیاست‌‌های خود بر جامعه هستند، متاسفانه بسیار غیرمنصفانه و حتی بی‌‌تدبیر و تنها از موضع تعصب و تحمیل و اعمال زور و قدرت، حتی در ساحت گفت‌وگو و تعامل، برخورد می‌کنند و از عواقب خطرناک رفتارشان برای جامعه بحران‌‌زده باکی ندارند.

این مناظره سبب شد اکثر مردم و نخبگان به‌روشنی ببینند افرادی که کارشان در این چهل و چند سال شعار و فشار و استفاده از ابزارهای غیرمنصفانه بوده، در سمت‌‌های استادی و امثال اینها، چه رفتاری دارند؛ چه رسد به شاگردان آنان. وقتی اساتید به این شکل رفتار و برخورد می‌کنند، نمی‌توان از شاگردان انتظاری داشت. گفت‌وگو نبود، بلکه عمدتا مشاجره و امتحانی بود برای طرفین و مولانا چه نیکو فرموده است:

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید