پیش بینی بازار سهام 10 اردیبهشت 1402 /بورس بر سر دوراهی

کدخبر: ۵۷۰۵۰۱
به نظر می رسد که دماسنج بورس تهران امروز بر سر یک دو راهی قرار دارد. چرا که هم ممکن است شاخص کل در ادامه روند صعودی رشد بیشتری را به ثبت برساند و هم ممکن است پس از ثبت یک کندل صعودی قدرتمند تا حدودی نسبت به روز شنبه عقب‌نشینی کند.
پیش بینی بازار سهام 10 اردیبهشت 1402 /بورس بر سر دوراهی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، با وجود تداوم روند صعودی بورس، به نظر می‌رسد احتمال منفی شدن برآیند معاملات به مقدار اندک، به اندازه احتمال رشد بیشتر شاخص در این روز وجود دارد.

بورسِ دلاردوست تهران

بازار سهام  چند ماهی است که روندی صعودی را سپری می‌کند. این بازار که تا قبل از روز چهارم آبان ماه سال قبل افتی ناامیدکننده را پشت سر می گذاشت. در آن روز بالاخره در واکنش به وعده های حمایتی از  بورس  و  فرابورس  که از سوی مسئولان سازمانی و اقتصادی داده شد، تغییر مسیر داد و رو به صعود گذاشت. از آن زمان تاکنون هر بار که شاخص های کل و هموزن در  بورس تهران  قرمز پوش شده‌اند، برآیند عرضه و تقاضا در بازار صرفا به سمت اصلاح رفته است و به شکلی نبوده که کارشناسان و فعالان قدیمی بازار بتوانند، سیگنال تغییر روند از آن بگیرند. این وضعیت تا به امروز نیز ادامه داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خوش‌بینی به روند یاد شده طی ماه‌های اخیر بیش از هر چیز در اثر خوش‌بینی به جاماندگی دلاری  بازار سهام  و رشد دلار در بازار داخلی به خصوص قیمت رسمی این ارز جهانروا شکل گرفته است. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند تا  شرکت های بورسی تحت تاثیر این دو عامل و البته برخی امیدواری ها در خصوص تغییر نگاه کلان به بازار سرمایه  همچنان به روند خود ادامه دهد. از این رو می‌توان در یک نگاه کلی گفت که معاملات روز جاری نیز تا حد زیادی در همین چارچوب قابل تحلیل است.

بورس شنبه چگونه گذشته؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که  بازار سهام  در خلال معاملات روز قبل توانسته حجم بالایی از تقاضای سهام را در  بورس  و  فرابورس  پذیرا باشد. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات طی روز یاد شده  ورود پول حقیقی  به هر دو بازار مذکور از محدوده 3 هزار و 790 میلیارد تومان فراتر برود.  ارزش معاملات  خرد نیز در محدوده 21 هزار میلیارد تومانی بود که نسبت به میانگین ماهانه خبر از رشد 35 درصدی می‌دهد.

از طرفی بر روی نمودار نیز همه شاخص‌ها سمت و سویی صعودی دارند و به نظر نمی‌رسد که با توجه به نقدشوندگی بالایی که در این بازار مشاهده می شود، روند صعودی به این زودی‌ها صحنه معاملات در بازار سهام را ترک کند. در این روز سه  گروه فلزات  اساسی، خودرویی و شیمیایی طلایه دار رونق معاملات در  بورس  بودند. اگر نگاهی دقیق به ارزش حدودا سه هزار میلیارد تومانی صف های خرید بیندازیم و آن را با مجموع صف فروش 70 میلیارد تومانی بازار مقایسه کنیم به آسانی در خواهیم یافت که میزان تقاضا در کلیت بازار نسبت به عرضه آنقدر زیاد هست که فعلا رنگ و بویی از رکود در بازار سهام به چشم نیاید؛ البته اگر فرض کنیم که رویدادی غیرمنتظره در آینده این بازار را تهدید نخواهد کرد.

دوراهی بورس در روز یکشنبه

اما در نگاهی کوتاه مدت می‌توان دریافت که ایجاد یک کندل منفی در خلال معاملات امروز امری دور از انتظار نیست. رشد 3.1 درصدی  شاخص کل  طی روز گذشته در حالی رقم خورد که افزایش بیش از 73 هزار واحدی  شاخص کل  طی روز مذکور اگرچه غیر معمول نبود اما تا حدودی دور از انتظار به نظر می آمد، چراکه ثبت چند روز نسبتا کم رمق در شاخص طی روزهای اخیر بیشتر فعالان بازار را برای اصلاح نماگر مذکور آماده کرده بود. 

بر این اساس به نظر می رسد که دماسنج  بورس تهران  امروز بر سر یک دو راهی قرار دارد. چرا که هم ممکن است شاخص کل در ادامه روند صعودی رشد بیشتری را به ثبت برساند و هم ممکن است پس از ثبت یک کندل صعودی قدرتمند تا حدودی نسبت به روز شنبه عقب‌نشینی کند. به هر ترتیب اگر صعود بازار ادامه داشته باشد با توجه به رشد بیشتر نماگر هموزن طی هفته های اخیر و همچنین جاماندن آن از  شاخص کل  طی روز گذشته شاهد عملکرد ضعیف تر نمادهای کوچک نسبت به شاخص سازها باشیم.

با این حال نکته مهمتر آن است که با توجه به ورود  پول حقیقی  و افزایش نقدشوندگی بازار که در کنار تداوم صعود در معاملات خرد به ثبت می رسد، می‌توان اینطور گفت که فارغ از توافق بر سر ارزندگی یا عدم ارزندگی بازار معکوس شدن روند صعودی چندان محتمل نیست و بهتر است فعالان خرد همچنان با روند بازار دوست باشند و سعی کنند در این شرایط به جای سود ریسک خود را محدود کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید