نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 اردیبهشت

به تمام کارگران خانه داده می‌شود

کدخبر: ۵۷۰۶۸۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
به تمام کارگران خانه داده می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 اردیبهشت 1353؛ به تمام کارگران خانه داده می‌شود

شاهنشاه آریامهر در اجتماع چهار هزار نفری از نمایندگان کارگران که به مناسبت روز اول ماه مه «روز کارگر» در کاخ سعدآباد شرفیاب شدند، مژده دادند که کلیه کارگران زحمتکش ایران صاحب خانه و مسکن خواهند شد.

شاهنشاه در همین اجتماع اعلام فرمودند که 99 درصد سهام کارخانجات دولتی برای فروش به افراد ملت ایران «تا دورافتاده ترین مناطق» عرضه خواهد شد و آنان که توانایی مالی خرید سهام را نداشته باشند، امکان خواهند یافت با دریافت وام، سهام خریداری کنند و در زندگی در این اجتماع «احساس مالکیت» کنند.

با عرضه کردن سهام کارخانجات و خرید آن از طرف شما، نه فقط منفعت بردن از کار و دسترنج خودتان است، بلکه حس شرکت در مالکیت، اول در مالکیت این کارخانه. ولی همین کارخانه و همین شما در این مملکت هستید؛ یعنی درواقع یک نوع حس شرکت در مالکیت این مملکت نه فقط، برای اینکه اسمتان ایرانی است، بلکه سازمان و جامعه ما به شما حق یک نوع مالکیت در ثروت های این مملکت را می دهد.

اضافه بر این تصمیم است که سهام کارخانجات دولتی را با حفظ یک درصد که نماینده حق مدیریت باشد به همه ملت ایران عرضه کنیم. یعنی به هیچ کس از یک مقدار معینی سهم بیشتر فروخته نخواهد شد برای اینکه هرچه بیشتر افراد این مملکت قادر به ابتیاع و خرید سهام باشند و سهامداران آن نوع کارخانجات در اقصی نقاط این مملکت برسند.

 

دولت به یک بانک داخلی وام داد

دولت ایران با پرداخت اولین وام به یک بانک داخلی موافقت کرد و به این ترتیب سیاست دریافت وام از بانک‌ها و منابع مالی خارجی برای نخستین بار در تاریخ ایران تغییر کرد و وام‌ داخلی جایگزین وام خارجی شد.

این وام که مبلغ آن 600 میلیون دلار است به بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران که در کوشش‌های صنعتی شدن ایران نقش حساس داشته است، پرداخت می‌شود.

بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران تاکنون حدود 520 میلیون دلار وام از بانک جهانی و برخی منابع مالی دیگر جهان دریافت داشته است.

بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران از محل این وام به اجرای طرح های صنعتی مهمی که در دست دارد، همت می‌گمارد.

11 اردیبهشت 1363؛ امیدواریم در جهت حذف انگل‌های اقتصادی حرکت کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روز با ارزش کارگر را به خدمت کارگران عزیز کشورمان تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم که سیر حرکت جمهوری اسلامی کمافی‌السابق به طرف بیشتر مشخص کردن ارزش کار و ارزش کارگر باشد و هماهنگونه که در اهداف اولیه انقلاب اعلام شده و تاکنون هم وفادار به آن مانده‌ایم، در جهت حذف انگل‌های اقتصادی و استثمار ظالمانه حرکت کنیم.

مجلس شورای اسلامی در این دوره به این هدف اعلام‌شده وفادار ماند و در تمام مصوبات خود این اصل را در نظر گرفت و امیدواریم که در دوره آینده و همیشه همانگونه که خواست اسلام و قرآن است، ارزش و حق کار و کارگر در جمهوری اسلامی ایران موردتوجه قرار بگیرد و حق این کارگران عزیزی که پیش از انقلاب و بعد از انقلاب چه در جنگ و چه در جبهه تولید همیشه سهم عمده ای در تحکیم موقعیت انقلاب داشته‌اند، محفوظ بماند.

بازدید نخست‌وزیر ترکیه از ایران‌خودرو

تورگوت اوزال، نخست وزیر ترکیه که در راس هیاتی از مقامات بلندپایه آن کشور برای مذاکره با مسوولان جمهوری اسلامی ایران و عقد یک یادداشت تفاهم در زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی در ایران به سر می‌برد، از کارخانجات ایران خودرو دیدن کرد.

در این دیدار که مهندس نبوی، وزیر صنایع سنگین نیز حضور داشت، مدیرعامل کارخانه ایران‌خودرو گزارشی از عملکرد تولیدات کارخانه پس از  انقلاب اسلامی را ارائه داد و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در بخش تولید خودرو را تشریح کرد.

وی افزود: تولیدات خودرو در کارخانه‌ ایران خودرو پس از انقلاب اسلامی همواره سیر صعودی داشته و حتی نسبت به سال 56 که بیشترین تولید در قبل از انقلاب است، افزایش نشان می‌دهد.

سپس آقای تورگوت اوزال، نخست وزیر ترکیه پیرامون کیفیت و نحوه تولیدات این کارخانه سوالاتی کرد که پاسخ‌های لازم توسط مسوولان ارائه شد.

11 اردیبهشت 1393؛ حرارت تورم رو به کاهش

آمارها نشان می‌دهد اقتصاد ایران در 10 ماه گذشته، کاهش بسیار شدیدی را در تورم نقطه به نقطه تجربه کرده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، در خردادماه سال قبل نرخ تورم نقطه به نقطه معادل 45.1 درصد بود؛ درحالیکه این شاخص در فروردین‌ماه سال‌جاری معادل 17.4 درصد شده است. به عبارت دیگر طی 10 ماه، حدود 28 واحد درصد از شاخص تورم نقطه به نقطه کاسته شده است.

این روند نشان می‌دهد شاخص تورم از سطوح بحرانی پیشین تا حدودی خارج شده و وارد سطوح معتدل‌تری شده است. این موضوع را می‌توان به «کاهش تب تورم در اقتصاد ایران» تعبیر کرد. در صورت تثبیت تورم در سطوح زیر 20 درصد میتوان بیش از پیش به امکان «یک رقمی شدن تورم» در اقتصاد کشور و ورود ایران به کشورهای دارای نرخ تورم متعادل در سال‌های آینده امیدوار بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید