نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 13 اردیبهشت

متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به 4 میلیون تومان رسید

کدخبر: ۵۷۱۰۵۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به 4 میلیون تومان رسید

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 اردیبهشت 1363؛ بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی مستقیما اقدام می‌کنند

به موجب قانون جدید بانکداری اسلامی برای اولین بار در کشور بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌هایی که در امر تولید انجام می‌گیرد از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم اقدام می‌کنند.

مهندس آرامی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن که به‌منظور بازدید و بررسی وضعیت کارخانجات شهر صنعتی کاوه به ساوه سفر کرده بود، گفت: در نظام بانکداری اسلامی به بانک‌های تجاری اجازه داده شده که با هماهنگی و مشارکت با هم به صورت شبکه بانکی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

وی افزود: از سال گذشته در زمینه اجرای 35 طرح تولیدی با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 150 میلیارد ریال از طریق مشارکت بانک‌ها اقدام شده که عملیات اجرایی 15 واحد آغاز و 20 واحد دیگر نیز در دست تهیه است.

13 اردیبهشت 1373؛ فروش سهام شرکت «گازپروم» به کشورهای غربی

در ادامه برنامه‌های خصوصی‌سازی سازمان‌ها و تشکیلات دولتی در روسیه «گازپروم» شرکت گاز این کشور که بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در دنیاست، بخشی از سهام خود را به کشورهای غربی خواهد فروخت.

شرکت گازپروم قرار است در برنامه دولت روسیه برای فروش سهام، 10 درصد سهام خود را به قیمتی مخصوص و پایین‌تر از ارزش بازار خریداری کند تا با فروش آن به شرکت‌های و کشورهای غربی، کمبود سرمایه خود را برای طرح‌های معظم نیمه‌تمام تامین کند.

روزنامه تایمزمالی، چاپ لندن در گزارشی در این باره نوشته است، دولت روسیه دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که 28.7 درصد سهام این کمپانی را برای فروش به شهروندان روسی اختصاص داده و شرکت گازپروم قرار است برای خرید 10 درصد سهام خود براساس نرخ ویژه مبلغی معادل 130 میلیون دلار دریافت کند.

13 اردیبهشت 1383؛ دولت موظف است حقوق کارمندان و بازنشستگان را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد

ماده 154 لایحه برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به موجب آن دولت موظف شد حقوق کلیه کارکنان و بازنشستگان دولت را طی برنامه چهارم و در ابتدای هر سال برای تمامی رشته‌های شغل، متناسب با نرخ تورم افزایش دهد.

وزارت‌خانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور نیز موظف خواهد بود در چارچوب اوامر فرمانده کل قوا، دستورالعمل‌های لازم برای اجرای احکام مشابه را برای نیروهای نظامی و انتظامی تهیه و پس از تصویب هیات وزیران برای اجرا به واحدهای مربوط ابلاغ کنند.

همچنین به موجب ماده 96، دولت مکلف شد تمامی خانوارهای زیر خط فقر مطلق را حداکثر تا پایان سال دوم برنامه به‌صورت کامل توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی نظام تامین اجتماعی شناسایی و تحت پوشش قرار دهد.

سازمان چای منحل می شود

هیات وزیران، وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا پاین سال‌جاری نسبت به انحلال شرکت سهامی چای ایران (چای سازی) با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

براساس آیین‌نامه اجرایی ماده 29 قانون برنامه سوم توسعه که به تازگی به تصویب هیات وزیران رسیده، وظایف حاکمیتی سازمان چای به وزارت جهاد کشاورزی منتقل و تشکیلات متناسب به پیشنهاد این وزارتخانه و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ایجاد و وظایف غیرحاکمیتی آن به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و بخش غیردولتی منتقل می‌شود.

13 اردیبهشت 1393؛ پایان قریب‌الوقوع رکود

رئیس‌جمهور و اعضای تیم اقتصادی دولت هر کدام در سخنرانی‌های جداگانه وعده دادند که کشور به زودی از رکود خارج شده و تولید به ریل رونق خواهد افتاد.

از یک سو حسن روحانی، رئیس جمهوری ظهر پنج‌شنبه در جمع کارگران از مصمم بودن دولت برای تبدیل سال 93 به سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی خبر داد و ازسویی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی چهارشنبه شب در جمع فعالان اقتصادی کشور وعده داد کشور تا 6 ماه آینده از رکود خارج خواهد شد.

رشد اقتصادی کشور که براساس سند چشم‌انداز توسعه باید به هشت درصد می‌رسید، براساس اعلام بانک مرکزی در سال پایانی فعالیت دولت دهم به منفی 5.8 درصد رسید تا به تبع آن مجموع کل تولید کالا و خدمات جامعه در این سال نه‌تنها افزایش پیدا نکند بلکه 5.8 درصد کاهش یابد که با در نظر گرفتن رشد جمعیت به آن معنا خواهد بود که میزان درآمد متوسط شهروندان ایرانی حدود هفت درصد طی یک سال کاهش پیدا کرده است.

متوسط قیمت آپارتمان در تهران به 4 میلیون تومان در هر مترمربع رسید

بازار معاملات مسکن با پشت‌س گذاشتن سالی که در آن دو موج متضاد به فاصله‌ای کوتاه، بر قیمت‌ها نازل شد هم‌اکنون در «نقطه صفر» تورمی قرار گرفته و این ایستگاه جدید، حدس و گمان درباره مقصد بعدی قیمت مسکن در منحنی نرخ رشد را ساده‌تر کرده است.

سال 92 برای بازار ملک متفاوت از سال‌های قبل رقم خورد؛ در ربع اول پارسال، قیمت مسکن در تهران با شیب تندتری نسبت به خیز 50 درصدی سال 91، متورم شد و با 71 درصد رشد در اردیبشت به بالاترین سطح یعنی 4 میلیون و 300 هزار تومان به ازای هر مترمربع در خرداد رسید؛ اما در طول 9 ماه بعد از بهار 92، نه تنها قیمت از نقطه اوج برگشت که شیب سقوط به گونه‌ای بود که جهش ابتدای سال را هم جبران کرد.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید