افزایش نرخ بهره در عربستان و بحرین

کدخبر: ۵۷۱۴۶۹
چهار کشور نفت‌خیز حوزه خیلج فارس پس از افزایش نرخ بهره در آمریکا توسط فدرال رزرو، نرخ بهره خود را افزایش دادند.
افزایش نرخ بهره در عربستان و بحرین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بانک‌های مرکزی عربستان، امارات، بحرین و قطر دیروز چهارشنبه اعلام کردند که پس از تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره، نرخ بهره را حدود ۲۵ واحد افزایش خواهند داد.

 الخلیج اونلاین گزارش داد، بانک مرکزی عربستان سعودی تصمیم گرفت که نرخ قراردادهای بازپرداخت معکوس (repo معکوس) را ۲۵ واحد پایه افزایش دهد و از ۵۰۰ واحد پایه به ۵۲۵ واحد پایه (به ۵.۲۵ درصد) برساند.

همچنین نرخ قراردادهای بازخرید (ریپو) را نیز ۲۵ واحد پایه افزایش داد و از ۵۵۰ واحد پایه به ۵۷۵ واحد پایه (به ۵.۷۵ درصد) رساند.

بانک مرکزی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم در راستای اهداف آن برای حفظ ثبات پولی و حمایت از ثبات مالی است.

بانک مرکزی بحرین نیز به نوبه خود نرخ بهره اصلی را ۲۵ واحد افزایش داد.

این بانک در بیانیه‌ای افزود: این بانک نرخ سود سپرده‌های یک هفته‌ای را به جای ۵.۷۵ درصد به ۶ درصد، نرخ سپرده یک‌شبه را به‌جای ۵.۵ درصد به ۵.۷۵ درصد، سود سپرده‌های ۴ هفته‌ای را به ۶.۷۵ درصد به جای. 6.5 درصد و سود وام را به جای 6.755 به 7 درصد افزایش داد.

بانک مرکزی امارات متحده عربی تصمیم گرفت «نرخ پایه» تسهیلات سپرده یک شبه را ۲۵ واحد پایه افزایش دهد و از ۴.۹ درصد به ۵.۱۵ درصد برساند.

بانک مرکزی این کشور همچنین تصمیم گرفت نرخی را که برای استقراض نقدینگی کوتاه مدت از بانک مرکزی از طریق کلیه تسهیلات اعتباری موجود اعمال می‌شود، ۵۰ واحد پایه بالاتر از نرخ پایه نگه دارد.

بانک مرکزی قطر نیز به نوبه خود از افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره از امروز پنجشنبه خبر داد.

بانک مرکزی قطر در بیانیه ای اعلام کرد که سود وام را به ۶ درصد، سود سپرده را به ۵.۵۰ درصد و سود بازخرید (ریپو) را به ۵.۷۵ درصد افزایش داده است.

 فدرال رزرو آمریکا عصر دیروز چهارشنبه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه افزایش دهد و در محدوده بین ۵.۰۰% تا ۵.۲۵% در مقایسه با سطح قبلی خود در ۴.۷۵% و ۵.۰۰% افزایش دهد.

این دهمین بار متوالی است که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد، آن از مارس 2022  که  این بانک مرکزی، شروع به افزایش نرخ بهره کرد.

نرخ قراردادهای بازخرید معکوس (ریپو معکوس) نشان دهنده نرخ سودی است که بانک‌ها هنگام واریز وجوه خود نزد بانک مرکزی به دست می‌آورند، در حالی که نرخ قراردادهای بازخرید (ریپو) نشان دهنده نرخ استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است.

اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین ارزهای خود را به دلار پیوند می‌دهند و در سیاست‌های پولی از بانک مرکزی آمریکا الگوبرداری می‌کنند.

از آن‌جایی که کشورهای مذکور دارای نظام نرخ ارز ثابت هستند، برای حفظ ارزش پول خود هم‌گام با سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، نرخ بهره خود را بالا برده‌اند تا از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کنند. بنابراین کشورهایی که ارزش پولشان به دلار متصل بوده و دارای نظام نرخ ارز ثابت هستند برای حفظ ارزش پول خود باید از سیاست‌های فدرال رزرو پیروی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید