پیش بینی بورس هفته / نگرانی از پولبک و 3 استراتژی مهم

کدخبر: ۵۷۱۷۲۲
اقتصادنیوز: در میان سهامداران این نگرانی وجود دارد که شاخص به سطوح بالاتر صعود نکند و بر مرز 2.5 میلیونی بوسه خداحافظی را بزند. در چنین شرایطی 3 نوع استراتژی در بازار دیده می‌شود.
پیش بینی بورس هفته / نگرانی از پولبک و 3 استراتژی مهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و ورود پول حقیقی نیز برای سومین هفته متوالی تداوم داشت.

پیش‌بینی بورس فردا 16 اردیبهشت / استقبال سرمایه‌داران از خودرویی‌ها

در دو روز ابتدایی شاهد جهش چشمگیر شاخص‌ها بودیم. شاخص کل روز شنبه بیش از 73 هزار واحد صعود کرد و روز یکشنبه رشد 40 هزار و 850 واحدی را پشت سر گذاشت. در میانه هفته نمادهای کوچک و متوسط رشد بیشتری داشتند و گروه املاک و مستغلات هدف پول‌های حقیقی بود. روز دوشنبه شاخص کل تنها هزار و 304 واحد رشد کرد اما شاخص هم وزن 8 هزار واحد بالا آمد. روز سه‌شنبه بار دیگر شاخص کل رشد قابل توجهی داشت و 37 هزار و 690 واحد صعود کرد. شاخص هم وزن نیز 20 هزار واحد افزایش یافت. 

 با این حال روز چهارشنبه شاهد افت 3 هزار واحدی شاخص کل بودیم اما شاخص هم وزن به رشد ادامه داد و 10 هزار واحد بالا آمد.

در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 149 هزار و 391 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 6.3 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 69 هزار و 392 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 8.8 درصدی را ثبت کرد.

زمان پایان سلطنت دلار فرا رسیده است؟ +فیلم

از سوی دیگر در تمامی روزهای معاملاتی این هفته، شاهد ورود پول به بازار بودیم. روز شنبه 2 هزار و 502 میلیارد تومان وارد بازار سهام شد. این رقم در روز یکشنبه به هزار و 228 میلیارد تومان رسید. دوشنبه 677 میلیارد تومان و روز سه‌شنبه نیز هزار و 367 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شد. 

این روند روز چهارشنبه نیز برای چهاردهمین روز کاری متوالی تداوم داشت و هزار و 852 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد. در مجموع کل هفته، 7 هزار و 626 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد شد که میانگین روزانه آن هزار و 525 میلیارد تومان است. بنابراین ورود پول به بورس در این هفته نسبت به هفته پیشین رشد 106 درصدی داشت. 

 

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

ورق بزنید؛ نرخ رشد شاخص کل بورس و روند شاخص‌های بورس تهران در هفته گذشته 

در مجموع 14 روز معاملاتی اخیر از 22 فروردین ماه به این سو، 16 هزار و 234 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شده است. به عبارت دیگر به طور متوسط روزانه 4 هزار و 58 میلیارد تومان سرمایه به بازار سهام تزریق شده است. 

بنابراین می‌توان گفت یکی از محرک‌های اصلی رشد قیمت‌ها در بازار سهام افزایش تقاضا از سوی معامله گران حقیقی بوده است. بدین ترتیب شاخص اصلی بورس تهران در ادامه روند صعودی خود این هفته از مرز روانی 2 میلیون و 500 هزار واحد عبور کرد و حال به نقطه‌ای رسیده که بیم پولبک در آن وجود دارد. تکنیکالیست‌ها به روندی که شاخص به یک سطح می‌رسد و پس از آن نزول می‌کند اصطلاحاً پولبک می‌گویند. در واقع این نگرانی وجود دارد که شاخص به سطوح بالاتر صعود نکند و بر مرز 2.5 میلیونی بوسه خداحافظی را بزند. 

ثبات و تلاطم بازارهای مالی درنیمه اردیبهشت 1402

در چنین شرایطی کارشناسان به معامله گران و سهامداران توصیه می‌کنند که به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه کنند و گزارش‌های مالی آن‌ها را بررسی کنند و مطابق با عملکرد و وضعیت شرکت‌ها به خرید یا فروش سهام اقدام کنند. به نظر می‌رسد این استراتژی در بازار وجود دارد اما همه معامله گران از این رویکرد پیروی نمی‌کنند. 

رویکرد برخی از معامله گران توجه به سیگنال‌ها و اخبار سیاسی-اقتصادی بیرون از بازار است و به اصطلاح با شایعه می‌خرند و با خبر می‌فروشند. 

البته در این میان استراتژی سومی نیز در بازار دیده می‌شود. برخی از معامله گران پس از هر روند کوتاه مدت صعودی به ذخیره سود اقدام می‌کنند و بخشی از سبد سهام را می‌فروشند. این استراتژی عمدتاً با تعدیلات قیمتی سهام همزمان و همسو است. 

با این حال، روندهای درونی بازار فعلا نشانه نزولی قدرتمندی ندارد. تقاضا تا آخرین روز معاملاتی هفته بالا بود و ورود پول حقیقی نیز تداوم داشته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید