گزارش هفتگی نرخ سود در هفته دوم اردیبهشت

ثبات و تلاطم بازارهای مالی درنیمه اردیبهشت 1402

کدخبر: ۵۷۱۴۷۴
اقتصادنیوز: روند نرخ سود در بازارهای مالی نیمه اردیبهشت ماه نشان میدهد سیاست بانک مرکزی تقریبا در بازار ها ثبات داشته است. در بازار باز مسیر نرخ سود ثابت بوده و در بازار شبانه در نزدیکی کران بالای کوریدور نوسان کرده است.
ثبات و تلاطم بازارهای مالی درنیمه اردیبهشت 1402

به گزارش اقتصادنیوز ، بازارهای مالی به دومین هفته خود در اردیبهشت ماه امسال رسید. بازارباز و بازار بین بانکی از مهم ترین معاملات هفتگی محسوب می شوند که در هر هفته تداعی گر وضعیت نقدینگی در بانک ها و در ادامه تعیین کننده شاخص مهم اقتصادی کشور قلمداد می شوند.

در بررسی های آماری مشاهده می شود نرخ سودبین بانکی در نیمه اردیبهشت ماه ضمن روند نزولی خود اما همچنان در سطح بالایی قرار گرفته اند. اما این شاخص در بازار باز همچنان روندی ثابت داشته است.

روند ثابت نرخ سودبین بانکی در هفته دوم اردیبهشت ماه

بانک مرکزی با تزریق پول در بازار باز می تواند به نوعی نیاز میان مدت بانک ها را برطرف کند.  در ایتن بازار اساس معاملات وثیقه اوراق بدهی است. بانک ها در هفته میانی اردیبهشت ماه در سطح 120 همت نقدینگی از بانک مرکزی استقراض کرده اند که نرخ سود این معاملات در سطح 23 درصد بوده است. بررسی های آماری نشان می دهد این نرخ در هفته های متوالی در مرز ثابت خود حرکت کرده و تغییری را ثبت نکرده اند.

این در حالی است که البته در بازار پول سطح تزریق در بانک‌ها رکوردزنی کرده است. در ابتدای امسال تزریق نقدینگی در بازارباز در مرز 80 همت قرار داشته اما به مرور این رقم با رشد مواجه شده و به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است. سطحی که به نوعی سومین رکورد در تاریخچه بازار باز تلقی می شود.

نرخ سود

نزدیکی نرخ بهره به کران بالای کرویدور

نرخ سود بین بانکی در بازه 17 تا 24 درصد قرار دارد. این نرخ در بازار شبانه به صورت هفتگی به دست آمده و حاصل بده بستان بانک ها بایکدیگر است. روند این شاخص نشان می دهد باوجود آن که در هفته اخیر نرخ بهره مسیری کاهشی داشته اما همچنان در سطح بالای هفت سال اخیر قرار گرفته است. این نرخ طبق داده های بانک مرکزی برابر با 23.55 درصدبوده و از هفته قبل حدودا 0.07 واحد درصد کمتر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید