عملیات بازار باز منتهی به 8 اسفند

ریزش معاملات بازار باز از سقف 100 همت +جدول

کدخبر: ۵۵۸۵۵۳
نرخ سود بازار باز در هفته اخیر، هم ارز با هفته قبل خود در بالاترین سطح خود قرار گرفته است. اتفاقی که در ادامه منجر به کاهش تزریق پول در این بازار شده است. در همین رابطه در حراج پنجاه و یکم بازار باز منتهی به 8 اسفند ماه، تزریق پول افتی 14 درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده و به پایین تر از مرز 100 همت رسید.
ریزش معاملات بازار باز از سقف 100 همت +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، حراج اوراق بدهی در بازار باز به مرحله پنجاه و یکم در هفته منتهی به 8 اسفند ماه رسید. بانک مرکزی در این بازار به حراج اوراق پرداخته و طی آن سعی می کند تا وضعیت مالی بانک ها را سروسامان دهد. استقراض در این بازار ماهیتی میان مدت دارد و تاریخ سررسید آن یک هفته‌ای بوده است. نرخ سود معاملات در بازار باز به صورتی است که همواره مستقیما از سوی بانک مرکزی تعیین می شود.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته اخیر حجم تزریق پول در بازار باز افت 14 درصدی داشته است.

افت 14 درصدی معاملات بازار باز

در حالی که نیاز بانک ها به پول در هفته منتهی به 8 اسفند ماه برابر با 143 هزار و 770 میلیارد تومان بوده اما بانک مرکزی تنها با 62 درصد آن موافقت کرد. در این هفته کل اوراق خریداری شده از سوی بانک مرکزی برابر با 90 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل 14 درصد کمتر شده است. در هفته پایانی بهمن ماه کل تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز برابر با 105 همت بود.

یکی از مهم ترین دلایل در کاهش این تزریق را می توان در رشد نرخ سود بین بانکی دانست. این نرخ در ادامه سیاست های کلان اقتصادی به رشد قابل توجهی در ماه اخیر رسیده است. بانک مرکزی با بالابردن نرخ سود سپرده های بین بانکی در هفته اخیر در ادامه نرخ بهره را رشد داده و سپس این رشد را به بازار باز انتقال داده است.

در همین رابطه نرخ سود بازار باز درهفته منتهی به 8 اسفند ماه به 23 درصد رسیده و هم ارز با هفته قبل خود در بالاترین سطح خود در تاریخ برگزاری این بازار قرار گرفته است.

رشد نرخ سود در بازار باز و در ادامه کاهش معاملات بازار باز، در حالی رقم خورده که دادوستد بانک ها با بانک مرکزی دربازار شبانه افت قابل ملاحظه ای رقم زده است.

بازار باز

رشد 17 همتی معاملات بازار شبانه

در بازار شبانه بانک های دارای کسری می توانند از بانک های دارای مازاد استقراض پول کنند. تاریخ سررسید دراین معاملات کوتاه مدت بوده و نرخ سود در دامنه 14 تا 22 درصد تا قبل ازبهمن ماه قرار داشت.

در این ماه اما این دامنه به 17 تا 24 درصد رسیده است. در همین رابطه اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بازار شبانه هفته اخیر، که علامتی از تزریق نقدینگی در این بازار است به 22 هزار و 770 میلیارد تومان رسیده و از هفته قبل 17 همت بیشتر شده است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید