روز نزولی بازار ارز و طلا

قیمت تتر از دلار جلو زد /شمشیر دو لبه واردات بنزین برای بازار ارز

کدخبر: ۵۷۲۰۲۹
روز قبل پیام هشدار به طلا فروشی ها ارسال شد تا آن ها را ملزم به ثبت اطلاعات خرید در سامانه یکپارچه تجارت کند ، قیمت ها نیز در بازار ارز و طلا به طور دسته جمعی کاهش پیدا کرد
قیمت تتر از دلار جلو زد /شمشیر دو لبه واردات بنزین برای بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ناصر عاشوری دبیر انجمن صنعت  پالایش  اعلام کرد که ما به دولت و  کمیسیون انرژی  مجلس اعلام کردیم که ظرفیت پالایشگاه ها تکمیل است و انتظار تولید بیشتر نداشته باشند. بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمی‌توانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم. ما ظرفیت تولید این مقدار بنزین را نداریم یا باید همین میزان مصرف کنترل شود یا باید واردات انجام شود.

پیش از این در دیدبان اکوایران اعلام شد که تورم‌های متوالی و  کاهش ارزش پول ملی  باعث شده تا هرکدام از موارد گفته شده، دیگری را فعال کند.

در شرایطی که دلار آزاد در یک مسیر صعودی قرار گرفته و قیمت سایر کالاها با دلار آزاد سنجیده می‌شود قیمت گازوئیل و بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک بدون تغییر مانده است.‌ 

افزایش قیمت انرژی  به راحتی میسر نخواهد بود زیرا مردم قیمت این دو محصول را در شکل‌گیری انتظارات تورمی مهم می‌دانند. افزایش قیمت سوخت اتومبیل ها باعث افزایش هزینه حمل و نقل می شود که در نهایت در تورم عمومی جامعه و نرخ‌ارز تأثیر بسزایی دارد. مردم غالبا دربرابر افزایش هزینه سوخت مقاومت می کنند و همین مسئله باعث افزایش تقاضای سوخت در کشور شده است. در شرایطی که دلار روند صعودی دارد و بنزین کالای مصرفی همه کشورهاست ارزان بودن آن در کشور صادرات قاچاقی بنزین را دامن زده است. بر اساس اخباری که منتشر می شود روزانه چندین میلیون تن بنزین از کشور قاچاق می شود و سود شیرین آن کام سوختبران را شیرین می کند.

ادامه روند صعودی نرخ ارز، قیمت سوخت را برای سوختبران ارزانتر می کند و همین مسئله تقاضای بنزین را افزایش می دهد. در چنین شرایطی دولت برای تامین میزان تقاضای سوخت، باید  قیمت سوخت  را واقعی کند تا تقاضای بنزین تعدیل شود ویا با  واردات بنزین  به افزایش تقاضا پاسخ دهند.

اگر دولت به سمت واقعی شدن  قیمت انرژی  گام بردارد با افزایش هزینه حمل و نقل، تورم عمومی افزایش می یابد و در نهایت در  قیمت ارز  اثر منفی دارد.

واردات سوخت نیز شرایط را بهتر نمی کند دولت باید سوخت را با قیمت بیشتری وارد کنند و لی به قیمت ارزانتری به مردم واگذار کند‌، در چنین شرایطی دولت باید ذخیره ارزهای خارجی را که می تواند برای واردات سایر اقلام ضروری و یا کنترل  بازار ارز  استفاده کند صرف واردات کند که هم با تحت تأثیر قرار دادن منابع ارزی کنترل قیمت ارز را سخت می کند و هم با بدتر کردن روند صعودی تقاضای بنزین کار را برای بازارساز سخت تر میکند.

به همین خاطر  افزایش قیمت بنزین  و کنترل مصرف در مقابل افزایش تقاضای واردات قرار می گیرد و شمشیر دولبه ای است که قیمت ها در بازار ارز را تحت تاثیر انتظارات افزایشی قرار میدهد.

روز نزولی بازار ارز و طلا

روز قبل پیام هشدار به طلا فروشی ها ارسال شد تا آن ها را ملزم به ثبت اطلاعات خرید در سامانه یکپارچه تجارت کند ، قیمت ها نیز در بازار ارز و طلا به طور دسته جمعی کاهش پیدا کرد. رشد ارزش اونس در پایان هفته قبل هم نتوانست کام معامله گران بازار طلا را شیرین کند و قیمت ها در بازار طلا نیز روند نزولی گرفت.

در چنین شرایطی بیشترین اختلاف قیمت در بازار ارز به وسیله تتر رقم خورد و این  ارز دیجیتال  معادل دلار یک کانال بالاتر از  قیمت دلار  آزاد معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید