خبر مهم درباره بازار سهام/ عرضه اولیه‌های هفتگی در راهند

کدخبر: ۵۷۳۱۱۶
مجید عشقی گفت: در اصلاح چند روزه اخیر بورس، پول آنچنانی از بازار خارج نشده و بورس جای نگرانی ندارد.
خبر مهم درباره بازار سهام/ عرضه اولیه‌های هفتگی در راهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجید عشقی در نشست خبری با رسانه‌ها در سمنان با اشاره به اقبال بالا به بازار سرمایه در چند ماه اخیر اظهار کرد: در برخی از روزها حتی به بیش از ۵۰۰ هزار معامله روزانه در بورس رسیدیم که در بازار سرمایه بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به رکوردزنی‌ها در معاملات بازار سرمایه در ماه‌های اخیر تصریح کرد: خوشبختانه شناخت از بازار سرمایه بیشتر شده و آشنایی مردم با این بازار بیشتر شده است.

رئیس سازمان بورس در سمنان از سودآوری نسبتا خوب شرکت‌های بورسی خبر داد و گفت: در اصلاح چند روزه اخیر بورس، پول آنچنانی از بازار خارج نشده و بورس جای نگرانی ندارد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه شناخت بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه کم است تصریح کرد: سفر امروز مسوولان بورس و فرابورس به استان سمنان در همین راستا و با هدف کمک به افزایش شناخت مدیران بنگاه‌های اقتصادی از این بازار است که در آینده نیز تداوم خواهد یافت.

وی از همایش امروز در سمنان به عنوان یک شروع نام برد و ادامه داد: ما به دنبال دیدار رودررو با فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی هستیم تا با ایجاد کانال های ارتباطی زمینه شناخت بیشتر آنها با فرصت‌های بازار سرمایه و ورود به این حوزه را بیش از پیش فراهم کنیم.

سکه صعودی شد، طلا نزولی /2 دلیل کم رمق شدن معاملات ارزی

دکتر عشقی از توجه به بخش خصوصی به عنوان یکی از سیاست ها و اولویت های بورس ایران در این دوره نام برد و گفت: تامین مالی برای بخش خصوصی و کمک به تولید و اشتغال از اهداف ما در این دوره است.

سال 1402 عرضه اولیه های زیادی داریم

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برنامه بازار سرمایه برای عرضه های اولیه که عموما با اقبال با مردم مواجه می شود گفت: سازمان بورس برای عرضه اولیه برنامه های خوبی دارد و در سال 1402 عرضه اولیه های زیادی خواهیم داشت.

وی از آغاز عرضه سهام عرضه اولیه ها از هفته آینده خبر داد و افزود: به صورت مستمر عرضه های اولیه را از هفته آینده خواهیم داشت و با توجه به اقبال بالای مردم و وضعیت مناسب بازار بورس از آنها استقبال خواهد شد. البته عرضه اولیه ها متناسب با شرایط بازار عرضه خواهند شد.

وی ادامه داد: هفته گذشته عرضه اولیه فولاد شاهرود را داشتیم که استقبال خوبی از آن شد.

عرضه اولیه‌های هفتگی در راهند/ سودآوری خوب شرکت‌های بورسی/ حل همزمان مشکل شرکت‌های سهام عدالت

دکتر عشقی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با شرکت های استانی سهام عدالت و خصوصا نماد استانی "وسمنان" نیز گفت: سهام عدالت و شرکت های استانی یکی از مهمترین دغدغه های ما در سازمان بورس هستند.

وی با اشاره به طولانی شدن گشایش نمادهای استانی از تلاش برای حل مشکل شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت خبر داد و افزود: تلاش ما بر این است که مشکل شرکت های استانی سهام عدالت را با هم حل کنیم.

وی با بیان اینکه باید روشی را بیابیم که اراده عموم سهامداران این شرکت ها اخذ شود افزود: شرکت استانی سهام عدالت استان سمنان بیش از 220 هزار نفر سهامدار دارد و در مجموع بیش از 3 میلیون نفر در کشور سهامدار این شرکت ها هستند.

جمع بندی شورای عالی بورس در خصوص شرکت های استانی

وی با بیان اینکه مدل های پیشین در این شرکت ها مورد رضایت ما نیست ادامه داد: در حال رایزنی با مراجع قضایی هستیم که به یک روش مناسب برسیم تا زمینه مشارکت حداکثری سهامداران فراهم شود.

عشقی با اشاره به پیگیری این مهم در شورای عالی بورس وعده داد: تلاش می شود تا در ارتباط با این شرکت ها به زودی در شورای عالی بورس به جمع بندی نهایی برسیم.

وی با بیان اینکه نماد وسمنان نیز پذیرش شده اما نماد آن باز نشده افزود: این نماد و چندین نماد استانی دیگر با وجود پذیرش در بازار بورس همچنان با مشکل مواجه اند که همکاران ما در حال پیگیری حل مشکلات آنها هستند.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه باید با افشای اطلاعات سهامدار استانی سهام عدالت با مشکل مواجه نشود افزود: تلاش بر این است که جریان اطلاعات متوقف نشده و از طریق کدال منتشر شود چرا که در کل کشور افزون بر سه میلیون سهامدار این شرکت ها هستند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اصلاح اخیر بازار بورس گفت: بازار بورس خوشبختانه نگرانی جدی ندارد و این اصلاح و رشدها جزیی از ذات بازار است.

وی با بیان اینکه از اسفند 401 تا نیمه اردیبهشت شاخص کل 60 و شاخص هموزان بیش از 80درصد رشد داشته افزود: برخی از نمادها تا 150 درصد نیز رشد داشتند اگرچه این رشد در برخی نمادها نیز بیست و چند درصد بیشتر نبوده است.

تخلیه هیجان بازار در اصلاح این هفته

عشقی وجود برخی اصلاح ها بعد از رشد شارپ را طبیعی ارزیابی و تصریح کرد: البته خوشبختانه در اصلاح اخیر به دلیل دامنه نوسان بالا زودتر شاهد تخلیه هیجان ها نیز بودیم.

وی افت 5 درصد شاخص را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: در برخی روزها و در رشد نیز شاهد رشد 5 درصدی شاخص نیز بودیم که یکی از دلایل آن به تغییر دامنه نوسان و افزایش آن برمی گردد.

وی با بیان اینکه چندین بار رشد 5 درصدی شاخص ثبت شده که بی سابقه بوده افزود: بازار بورس در رنج بلندمدت خود قرار دارد و هیچ جای نگرانی ندارد.

رئیس سازمان بورس، تخلیه هیجان بازار در اصلاح این هفته را نتیجه باز بودن دامنه نوسان سهام دانست و گفت: مهمترین مولفه بازار سرمایه نقدشوندگی آن است.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تعلیق برخی خودرویی ها گفت: ما در گذشته تلیق برخی خودرویی ها نظیر خپارس را نیز داشتیم. بدیهی است که هر گاه نمادی مشمول تعلیق شود فارغ از اینکه در چه صنعتی است برابر قانون تعلیق خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت قانون و بی توجهی به مصوبات،هیات پذیرش درباره لغو و یا حضور برخی از نمادها در تابلوی پایین تر تصمیم گیری خواهد کرد. ضمن اینکه چنانچه نمادی نیز واجد شرایط باشد نیز به بازار بالاتر خواهد آمد.

امکان بالاتر آمدن برخی نمادهای بازار پایه

رئیس سازمان بورس از امکان به بازار بالاتر آمدن برخی نمادهای بازار پایه خبر داد و افزود: فرابورس ایران تلاش می کند که آن دسته از نمادهایی که قابلیت لازم را دارند به بازار بالاتر منتقل شوند. ما بقی نمادها نیز بعد از راه اندازی بازار توافقی که روند راه اندازی آن در حال پیگیری است به این بازار منتقل می شوند.

عرضه اولیه‌های هفتگی در راهند/ سودآوری خوب شرکت‌های بورسی/ حل همزمان مشکل شرکت‌های سهام عدالت

پول آنچنانی از بازار نرفته

با بیان اینکه در اصلاح اخیر پول آنچنانی از بازار خارج نشده اضافه کرد: بازار سرمایه به هیچ عنوان با شرایط حبابی قابل مقایسه نیست و جای نگرانی ندارد. ضمن اینکه شرکت ها در شناسایی سود موفقیت خای خوبی داشتند.

وی با اشاره به برپایی مجامع شرکت ها در دو سه ماه آینده گفت: بسیاری از شرکت ها سودآوری نسبتا خوبی داشتند و همین ها به رشد و رونق بازار کمک شایانی خواهد کرد.

بورس با تعادل به کار خود ادامه می دهد

وی از انتشار صورت های مالی برخی شرکت ها در چند روز آتی خبر داد و افزود: به نظر می رسد که با نقدینگی موجود در بازار، بورس طی روزهای آینده با تعادل به کار خود ادامه می دهد.

عشقی با اشاره به بحث واگذاری سهام های خودرویی اظهار کرد: دولت سهامی در خودروسازها دارد و هر وقت که اراده کند می تواند آنها را واگذار کند. البته تصمیم در این ارتباط با سازمان خصوصی سازی است و سازمان بورس نقشی در تصمیم های آن ندارد.

وی در پاسخ به عرضه خودرو از طریق بازار بورس گفت: تصمیم در این خصوص نیز با خودروسازها است. سازمان بورس برای تداوم این عرضه آمادگی دارد.

وی ایجاد تعادل در قیمت خودرو را از اهداف عرضه خودرو در بورس برشمرد و افزود: خوشبختانه با عرضه خودرو در بازار بورس، شاهد افت قیمت ها بودیم و خودرو با قیمت منصفانه تری به دست مصرف کننده رسید ضمن اینکه به سود خودروسازها نیز بوده است.

رئیس سازمان بورس تدام عرضه خودرو در بورس به سود تولید ارزیابی و اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس سبب می شود که خودروساز نیز زیان نکند و سود خودروساز باعث افزایش تولید خواهد شد.

وی کاهش تولید خودرو در سال های گذشته را نتیجه زیان ده شدن خودرویی ها دانست و گفت: اگر تولید برای تولیدکننده زیان ده باشد طبیعی است که نمی تواند ادامه دهد.

وی کاهش تولید خودرو از سال 95 به بعد را نتیجه همین سیاست ها دانست و افزود: مهمترین عامل زیان ده شدن خودروسازها، نیز دخالت های دولتی بوده است.

دخالت های دولت به حداقل ممکن رسیده

عشقی با بیان اینکه دخالت های دولت به حداقل ممکن رسیده افزود: از زمانی که بنده به سازمان آمدم دخالت های دولتی به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم این روند زمینه ای فراهم شود که هم تولید و هم کیفیت خودروها افزایش یابد.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حمایت دولت از بورس اضافه کرد: معنی دیگر حمایت دولت، همان دخالت دولت است و لذا ما نیز از دولت درخواست کردیم که دخالت در بورس به حداقل ممکن برسد و خوشبختانه در این مدت نیز همین گونه بوده است.

وی با بیان اینکه کمتر شدن دخالت های دولتی به بهبود شرایط بورس می انجامد خاطرنشان کرد: دولت نیز مشتری بازار سرمایه است و باید مانند دیگر مشتری ها در فرآیند بازار دخالت نکند چرا که دخالت دولت سبب تشنج و التهاب در بازار می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه نهادهای مالی از قدرت کافی برخوردارند و راه خود را خواهند رفت افزود: دولت باید اجازه دهد که بازار روی پای خود بایستد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سهام تیم های پرسپولیس و استقلال اظهار کرد: بازار بورس وظیفه ای در این ارتباط ندارد و تصمیم گیری در خصوص این سهام با سازمان خصوصی سازی است و باید ببینیم که این سازمان برای ادامه کار چه برنامه ای خواهد داشت.

عشقی به تنوع بالای صندوق ها در بازار بورس اشاره کرد و افزود: صندوق ها معمولا رشد بیشتری از تنوسط رشد شاخص خواهند داشت. البته صندوق های متنوعی با ریسک های مختلف وجود دارد و سهامداران می توانند بسته به علاقه مندی خود از آنها استفاده کنند.

وی به سهامداران فاقد دانش مالی توصیه کرد: از ظرفیت های موجود در بازار و از جمله از صندوق ها و سبدگردانی ها استفاده کنند.

عرضه اولیه‌های هفتگی در راهند/ سودآوری خوب شرکت‌های بورسی/ حل همزمان مشکل شرکت‌های سهام عدالت

عرضه اولیه‌های هفتگی در راهند/ سودآوری خوب شرکت‌های بورسی/ حل همزمان مشکل شرکت‌های سهام عدالت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید