روند صعودی نرخ بهره بین بانکی

پشت پرده نرخ سود بازارهای مالی

کدخبر: ۵۷۳۸۵۵
بانک مرکزی در هفته سوم اردیبهشت ماه، تزریق پول در بازار شبانه را کاهش داده است. این در حالی است که نرخ سود بین بانکی همچنان صعودی بوده و اکنون در بالاترین سطح 7 ساله قرار گرفته است. مرور داده های آماری بازاهای بین بانکی نشان می دهد کسری منابع در بازار بین بانکی همچنان پابرجاست.
پشت پرده نرخ سود بازارهای مالی

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیل وضعیت نرخ سود در بازارهای مالی هفته سوم اردیبهشت ماه امسال خبر از سنت هفتگی سال جدید داشته است. در این بازارها اتفاقات مانند دو هفته قبل بوده و همراه با یک صعود و یک سکون بوده است.

تا پیش از آغاز تابستان در هر سال، تعداد بازارهای مالی مورد بررسی ، تنها دو مورد است. این در حالی است که با آغاز تابستان بازار اولیه  اوراق بدهی دولتی  نیز به این دسته بندی اضافه می شود.

سه بازار مهم در هر هفته به نیت کنترل نرخ تورم برگزار می شود. بانک ها و بورسی ها در بازار اولیه از دولت اوراق می خرند تا دولت برای درآمدهای خود مجبور به مسیرهای زاینده تورم در کشور نباشد. 

نهادهای مالی دارای اوراق می توانند به این وسیله در بازار باز از بانک مرکزی استقراض کنند تا به نوعی از رشد اضافه برداشت ها در کشور جلوگیری شود. در ادامه این عملیات می تواند بر بازار شبانه اثر گذار بوده و با تغییر در نرخ بهره نرخ تورم را مدیریت کند. در همین خصوص داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفته های اخیر نشان می دهد نرخ سود در بازار باز ثابت مانده و در مقابل تزریق پول نوسانات بالایی داشته است.

روند ثابت نرخ سود در بازار باز هفته سوم اردیبهشت 1402

در هفته سوم اردیبهشت ماه امسال، نرخ سود در بازار باز برای ششمین هفته متوالی برابر با 23 درصد بوده و مسیر ثابتی داشته است. در این بازار بانک ها اوراق بدهی دولتی را در بانک مرکزی وثیقه گذاشته و این نهاد نیز متناسب با سیاست های خود و با توجه به نیاز بانک ها در این معاملات تزریق پول می کند. در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته اخیر تزریق پول در بازار باز از مرز 120 همت پایین تر آمده و برابر با 100 همت به ثبت رسیده است.

کاهش تزریق پول در بازار باز در حالی رخ داده که هزینه استقراض بانکها در این بازار همچنام بالا بوده است. در این معاملات نرخ سود برابر با 23 درصد بوده و برای ششمین هفته متوالی این مرز را ثابت نگه داشته است.

در کنار بازار باز، بانک ها می توانند نیاز های کوتاه مدت خود را از بازار شبانه نیز مرتفع سازند. داده های آماری در این بازار نشان می دهد در این هفته عملیات بازار شبانه افت داشته و در مقابل  نرخ سود بین بانکی  مسیر صعودی را سپری کرده است.

نرخ سود

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی 

در بازار شبانه هفته گذشته، حجم تزریق پول در بازار شبانه از سوی بانک مرکزی افتی 40 همتی داشته و برابر با 70 همت به ثبت رسیده است.

این در حالی است که نرخ  سود بین بانکی  در هفته اخیر با افزایشی معادل با 0.06 واحد درصد به 23.61 درصد رسیده و هم سطح با دو هفته قبل خود رکورد دار هفت ساله شده است. اتفاقی که به باور برخی کارشناسان ریشه در کسری منابع در بازار بین بانکی دارد. 

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید