این کشور نفت خیز، پیشتاز فروش خودروهای برقی شد /آینده را در نروژ جستجو کنید!

کدخبر: ۵۷۴۴۰۲
براساس گزارشی از نیویورک‌تایمز سال گذشته، ۸۰ درصد از فروش خودروهای جدید در نروژ برقی بوده است؛ این تحول، باعث شده نروژ به ‌عنوان پیشروی حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی شناخته شود
این کشور نفت خیز، پیشتاز فروش خودروهای برقی شد /آینده را در نروژ جستجو کنید!

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

در شرایطی نروژ از صادرات سوخت‌های فسیلی در سال گذشته ۱۸۰میلیارد دلار درآمد داشته که ۸۰درصد از فروش خودروهای جدید در این کشور متعلق به محصولات برقی است.

این امر باعث شده است نروژ به‌عنوان پیشرو در مسیر استفاده از خودروهای برقی شناخته شود. این کشور نفتی قرار است تا ۲۰۲۵ به فروش خودروهای درون‌‌سوز پایان دهد. برخی معتقدند که در نروژ، آینده فرا رسیده است.

براساس گزارشی از نیویورک‌تایمز سال گذشته، ۸۰ درصد از فروش خودروهای جدید در نروژ برقی بوده است؛ این تحول، باعث شده نروژ به ‌عنوان پیشروی حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی شناخته شود؛ همچنین این کشور به معنای واقعی در مسیر انقلاب خودروهای برقی به منظور بهبود وضعیت محیط زیست، کارگران و به طور کلی زندگی حرکت کرده است. نروژ قرار است تا ۲۰۲۵ به فروش خودروها با موتورهای درون‌‌سوز پایان دهد.

تجربه نروژ نشان می‌دهد وسایل نقلیه برقی مزایایی به همراه دارند. البته مشکلاتی هم در این تحول وجود دارد؛ عواملی مانند شارژرهای غیرقابل‌اعتماد و صف‌های انتظار طولانی در زمانی که تقاضا بالاست، از جمله این مشکلات هستند. فروشندگان خودرو و خرده‌فروشان مجبور به تطبیق خود با این مشکلات شده‌اند. این تحول، صنعت خودرو را تغییر داده و تسلا را به پرفروش‌ترین برند تبدیل کرده است. خودروسازان معتبری مانند رنو و فیات اما به حاشیه رانده شده‌اند.

با استفاده روزافزون از خودروهای برقی، هوای اسلو به میزان قابل‌توجهی پاکیزه شده است. این شهر آرام است و آلودگی صوتی کمتری دارد؛ چراکه براساس طرح برقی‌سازی خودروها، خودروهای بنزینی و دیزلی پرسروصداتر از رده خارج شده‌اند. انتشار گازهای گلخانه‌ای اسلو از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۳۰درصد کاهش یافته است. این درحالی است که بیکاری گسترده هم در میان کارکنان پمپ‌بنزین‌ها وجود ندارد و شبکه برق‌رسانی هم فرو نریخته است.  نروژ در دهه ۱۹۹۰ شروع به تبلیغ وسایل نقلیه برقی کرد تا از تینک، یک استارت‌آپ خودروی برقی بومی که فورد موتور برای چند سال مالکیت آن را بر عهده داشت، حمایت کند. خودروهای برقی از مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات واردات و عوارض بزرگراه معاف شده‌اند.

دولت همچنین برای ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، یارانه پرداخت می‌کند؛ آن هم در کشوری که تقریبا به بزرگی کالیفرنیاست و جمعیتی ۵/ ۵میلیون نفری دارد. اجرای این سیاست‌ها، نروژ را بیش از یک دهه از ایالات متحده جلو می‌اندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید