پیش بینی بورس امروز 2 خرداد 1402

پشت پرده ورود پول به بورس /واکنش سهامداران به کاهش مداخلات دستوری دولت چیست؟

کدخبر: ۵۷۵۵۲۷
واکنش مثبت فعالان بازار به گزارش‌های کدال نشانه مثبتی برای بازار سرمایه است. بنابراین به نظر می‌رسد سویه بنیادی بازار بر دیگر عوامل غلبه دارد.
پشت پرده ورود پول به بورس /واکنش سهامداران به کاهش مداخلات دستوری دولت چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  برای  پیش بینی  بورس  امروز  –سه‌شنبه دوم خرداد- به روند  بازار سهام  در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه  شاخص کل بورس  15 هزار و 802 واحد رشد کرد و به رقم 2 میلیون و 318 هزار و 508 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 12 هزار و 797 واحد بالا آمد و در رقم 776 هزار و 8533 واحد ایستاد.  شاخص کل  فرابورس 303 واحد رشد کرد و به رقم 29 هزار و 241 واحد رسید.  شاخص هم وزن  فرابورس نیز افزایش 2 هزار و 234 واحدی داشت و به سطح 142 هزار و 290 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز دو‌شنبه، 479 نماد رشد قیمت و 200 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 70 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 30 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دو‌شنبه در بورس شرکت تولید محور  خودرو  (خمحور)، شرکت سیمان هگمتان (سهگمت) و شرکت نورد آلومینیوم (فنوال) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در  فرابورس  نیز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) و شرکت داروسازی آوه سینا (داوه) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای قپیرا (شرکت قند پیرانشهر)، اپال (شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس) و سپ (شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق)، شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) و شرکت  فولاد  شاهرود (فرود) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 183 نماد صف خرید داشتند و 26 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 34 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 512 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 40 درصدی به 117 میلیارد تومان رسید. 

 

بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات امروز می‌روند که دیروز بازار بار دیگر به سمت بالا حرکت کرد. شاخص‌ها برای دومین روز متوالی رشد کردند و دو گروه ریالی بازار، خودرویی‌ها و بانکی‌ها، سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

روز دوشنبه نماد وبملت بیشترین اثر را در رشد شاخص کل داشت. بان ملت به واسطه عملکرد خوب در دوره 12 ماهه اخیر خود مورد توجه معامله گران و سهامداران قرار گرفت و بیشترین  ورود پول حقیقی  را نیز در معاملات دیروز داشت. 

پس از وبملت، نمادهای اخابر، وپاسار، وتجارت، ومعادن، خودرو و همراه بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. در مقابل، تاپیکو، فولاد و  فملی  مانع رشد بیشتر شاخص کل شدند. 

تعداد نمادهای سبزپوش در معاملات دوشنبه بیشتر از قرمزها بود و 70 درصد بازار رشد قیمت را تجربه کردند. بنابراین شاخص هم وزن نیز بیش از 12 هزار واحد رشد کرد. به علاوه،  ارزش معاملات  خرد نیز افزایش پیدا کرد و با رشد 18 درصدی، به رقم 13 هزار و 300 میلیارد تومان رسید. 

اما پس از 2 روز وقفه، روز دوشنبه بار دیگر شاهد ورود پول حقیقی از بازار بودیم و 984 میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. دیروز نمادهای وبملت، ذوب، ومعادن، خاور و اخابر بیشترین ورود  پول حقیقی  را داشتند.

بدین ترتیب شاخص توانست جایگاه خود را در کانال 2.3 میلیونی تثبیت کند. عامل اصلی رشد تقاضا و ورود پول به بازار گزارش‌های مالی شرکت‌ها بود. ناظران همواره نسبت به توجه معامله گران به صورت‌های مالی و گزارش‌های شرکت‌ها تأکید دارند و حال واکنش مثبت فعالان بازار به گزارش‌های کدال نشانه مثبتی برای بازار سرمایه است. اتفاقی که نشان می‌دهد اگر مداخلات دستوری دولت و نهادهای موازی کمتر شود بازار از منطق اقتصادی پیروی خواهد کرد و آنگاه سهامداران می‌توانند با توجه به روندهای اقتصادی و بنیادی تصمیم گیری و سرمایه گذاری کنند. 

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید