وضعیت جهانی بهای مواد غذایی در چهارمین ماه میلادی؛

گوشت گران شد؛ غلات ارزان

کدخبر: ۵۷۵۵۸۱
ارزیابی شاخص کل بهای مواد غذایی در چهارمین ماه سال جاری میلادی نسبت به ماه قبل آن از تداوم کاهش جهانی این شاخص برای دوازدهمین دوره متوالی حکایت دارد.
گوشت گران شد؛ غلات ارزان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ بررسی متغیرهای شاخص قیمت واقعی مواد غذایی در مدت زمان بررسی از افت حدود 0.6 واحد درصدی این شاخص نسبت به ماه قبل از آن حکایت دارد و این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 19.7 درصدی را ثبت کرده است.    گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، نشان می‌دهد دربازه زمانی مورد بررسی هرچند غلات کاهش قیمت داشته است، اما در مقابل گوشت گاو و مرغ رشد قیمت داشته‌اند؛بطوریکه افزایش بهای گوشت مرغ بعد 9 ماه رقم خورده است.

شاخص قیمت واقعی مواد غذایی

براساس این گزارش هرچند در چهارمین ماه سال میلادی بهای اکثر غلات افت داشته، اما ارزیابی‌های نشان می دهد که برنج در این ماه رشد قیمت داشته و این رشد به دلیل افزایش تقاضای کشورهای‌ آسیایی صورت گرفته است.    

اما قیمت سایر غلات چگونه بوده است؟ ارزیابی‌ها نشان می دهد در مدت زمان مورد بررسی بهای گندم به دلیل افزایش صادرات روسیه و استرالیا افتی 2.3 درصدی داشته است. از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی شاهد افت 3.2 درصدی بهای ذرت به علت افزایش عرضه فصلی کشورهای امریکای لاتین و رکورد تولید در برزیل بوده‌ایم. این افت برای جو 4.3 درصد و سورگوم 0.3 درصد بوده است. کاهش قیمت سورگوم ناشی از افت تقاضای جهانی و اثرات سرریز کاهش بهای گندم و ذرت بوده است. از سوی دیگر در این ماه روند قیمت کالای اساسی نشان از ثبات نسبی بهای روغن پالم همراه با کاهش روغن‌های سویا، کلزا و آفتابگردان دارد. این افزایش قیمت عمدتا ناشی از افزایش قابل توجه عرضه روغن سویا توسط برزیل و رشد عرضه کشورهای صادرکننده روغن‌های آفتابگردان و کلزا با وجود افت تولید در آرژانتین صورت گرفته است.

ارزیابی‌های صورت گرفته همچنین نشان از آن دارد که در این مدت شاهد افت بهای اکثر محصولات لبنی با شدت بیشتر برای شیرخشک و کره به دلیل افت تقاضا بوده‌ایم. برآیند افزایش عرضه توسط اروپای غربی همراه با رشد خرید توسط چین دلیل افت بهای شیرخشک بدون چربی در ماه آوریل، کاهش بهای پنیر به دلیل مشابه شیرخشک و ثبات نسبی بهای کره به علت تطابق افزایش عرضه با افزایش تقاضا در این ماه بوده است.

 اما در بازه زمانی مورد بررسی شاهد افزایش بهای گوشت مرغ بعد از 9 ماه به دلیل افزایش تقاضای آسیا برای واردات همراه با رشد بهای گوشت گاو به علت کاهش عرضه در کشتارگاه‌های آمریکا ضمن ثبات بهای گوشت گوسفند به دلیل تطابق افزایش عرضه در اقیانوسیه با افزایش تقاضا در آسیا و خاورمیانه بوده ایم.

 اما در میان سایر محصولات غذایی بهای جهانی شکر هم در این ماه کاهش داشته است، ‌بطوریکه تضعیف چشم‌انداز تولید شکر توسط کشورهای هند تایلند و چین و تولید کمتر از حدانتظار در تایلند و منطقه اروپا به همراه برداشت کند نیشکر در برزیل به دلیل شدت بارندگی‌ها عوامل مهم افت قابل توجه بهای شکر در این ماه بوده است.

غذا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید