نقشه بازار سهام امروز چهارشنبه سوم خرداد ۱۴۰۲

نمادهای پیشران بورس و فرابورس امروز /پای قالیباف به بورس باز شد

کدخبر: ۵۷۵۸۳۴
روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 119 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
  نمادهای پیشران بورس و فرابورس امروز /پای قالیباف به بورس باز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، امروز نمادهای پالایشی؛ شبندر، شپنا و شتران نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. رشد پالایشی‌ها در شرایطی رقم خورد که بازار تحت تاثیر نامه رئیس مجلس به دولت بود. روز گذشته محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، سیاست شناور مدیریت شده را به رئیس دولت یادآوری کرد و تثبیت نرخ تسعیر ارز را خلاف قانون اعلام کرد.

تعادل بازار بهم خورد؟

در معاملات روز چهارشنبه، 3 خرداد 1402،  شاخص  بورس   تهران 15 هزار و 164 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 345 هزار و 963 واحد بالا آمد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با افزایش هزار و 767 واحدی در رقم 792 هزار و 907 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با کاهش 4 واحدی به رقم 29 هزار و 492 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن   فرابورس   با رشد 276 واحد به سطح 144 هزار و 462 واحد رسید. 

نمادهای پیشران بورس و فرابورس

امروز نمادهای پالایشی؛ شبندر،  شپنا  و شتران نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند.

رشد پالایشی‌ها در شرایطی رقم خورد که بازار تحت تاثیر نامه رئیس مجلس به دولت بود. روز گذشته محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، سیاست شناور مدیریت شده را به رئیس دولت یادآوری کرد و تثبیت نرخ تسعیر ارز را خلاف قانون اعلام کرد. نامه‌ای که نمادهای پالایشی و بخشی از نمادهای محصولات شیمیایی را سبزپوش کرد اما تعادل نسبی بازار را بهم زد.

در سوی دیگر بورس، نمادهای کچاد، وبملت،  خودرو  و  فملی  بیشترین اثر منفی را بر  شاخص کل  داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و شاوان بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای وسپهر، شگویا و فغدیر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز پی‌پاد بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و چخزر بیشترین تراکنش را داشتند. 

خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام  منفی شد و 119 میلیارد تومان  پول حقیقی از  بازار سهام   خارج شد.  

امروز نماد وملی بیشترین خروج پول را داشت که ارزش آن 55 میلیارد تومان بود. پس از وملی، نمادهای شستا، خساپا، وبصادر و خزامیا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود  پول حقیقی    به نمادهای شتران، خودرو و کنور اختصاص داشت. 

بورس

ارزش معاملات بازار 

امروز  ارزش معاملات  کل  بازار سهام  به 34 هزار و 429 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 19 هزار و 372 میلیارد تومان بود که 56 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 12 هزار و 160 میلیارد تومان رسید.

 

بورس

جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد وبملت (بانک ملت) برای سومین روز متوالی بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 332 میلیارد تومان بود. 

پس از وبملت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و پی‌پاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شتران و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) با تعداد 783 میلیون و 716 هزار و 935 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد  خودرو  و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات چهارشنبه، 122 نماد صف خرید داشتند و 38 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 19 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 122 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 92 درصدی به 294 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید