پشت‌پرده شیطنت‌های پولی مالی «اردوغان»

کدخبر: ۵۷۷۰۳۵
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان، پیروزی در دور دوم انتخابات را به شانس واگذار نکرده بود و تا روز انتخابات اقداماتی همچون دستکاری‌‌‌‌‌‌های پولی و نظارتی را انجام داد تا بتواند یک بحران مالی بسیار محتمل را تا پس از بازگشت به قدرت به تعویق بیندازد.
پشت‌پرده شیطنت‌های پولی مالی «اردوغان»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی این کشور پیروز این انتخابات شد. او پیروزی را به شانس واگذار نکرده بود و تا روز انتخابات اقداماتی همچون دستکاری‌‌‌‌‌‌های پولی و نظارتی را انجام داد تا بتواند یک بحران مالی بسیار محتمل را تا پس از بازگشت به قدرت به تعویق بیندازد، بااین‌حال شاخص بورس ترکیه (BIST ۱۰۰) با آب و تاب‌‌‌‌‌‌های سیاسی، افت و خیزهای چشمگیری را شاهد بود.

خبر خوش برای یارانه‌بگیران /رقم یارانه نقدی برای این گروه تغییر کرد

علاوه‌بر این لیر ترکیه در روز پس از انتخابات به پایین‌ترین حد خود در‌برابر دلار رسید، با این حال ناظران بازار تصور می‌کردند که لیر به‌طور مصنوعی تثبیت می‌شود؛ به‌عبارت دیگر به گفته برخی از فعالان بازار، موسسات اعتباری دولتی ترکیه دلار فروخته‌‌‌‌‌‌اند تا از پول خود حمایت کنند که آرامش نسبتا سطحی لیر را توضیح می‌دهد، به‌طوری‌که ارز ترکیه در بانک DZ یک دلار آمریکا آخرین‌بار ۲۰ لیر معامله شد. درمیان دیگر اصلاحات مصلحت‌‌‌‌‌‌آمیز، دولت اردوغان تلاش کرده‌است با جبران خسارت به دارندگان حساب‌های بانکی لیر در‌برابر کاهش دلار، مانع فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران به‌حساب‌های بانکی دلاری شود و به‌این‌ترتیب بدهی‌‌‌‌‌‌های دلاری برای بخش دولتی ایجاد کند، با این حال به‌رغم بی‌‌‌‌‌‌مسوولیتی پولی از سوی یک رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور، فرهنگ روبه‌رشد همبستگی شرکت‌ها و نقص‌‌‌‌‌‌های حاکمیتی، ترکیه تاکنون ثابت کرده‌است که یک اقتصاد تجاری به اندازه کافی قوی دارد که بتواند آسیب‌‌‌‌‌‌های خود را تحمل کند. این واقعیت را می‌توان در تمایلات صعودی ایجادشده در بورس ترکیه دید که از بازه زمانی مشخص‌شدن احتمال رئیس‌جمهور‌شدن اردوغان (از ابتدای هفته‌جاری) ایجاد شده‌است.

این امر باعث شد تا شاخص بورس ترکیه که از تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ روند ریزشی خود را آغاز کرد و از سطح ۸۸/ ۵۰۹۲واحدی تا کف ۶۶/ ۴۳۸۱ واحد در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ افت ۱۴‌درصدی را شاهد بود، به‌طوری‌که با افزایش احتمالات قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری اردوغان بورس ترکیه به مدت یک هفته بر مدار صعود قرار گرفت و ۱۰‌درصد از زیان قبلی خود را جبران کرد، پس از آن با ایجاد فضای دور دوم انتخابات شاخص بورس ترکیه بار دیگر با قدرت نمایی اردوغان کاهش ۷/ ۸درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب پیش از مشخص‌شدن اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه برای بیش از دو دهه، شاخص BIST ۱۰۰ مجددا تمایلات صعودی خود را بازپس گرفت و تاکنون توانسته بیش از ۷‌درصد رشد کند که این رشد شاخص بورس ترکیه را می‌توان پیش‌خور‌کردن خبر پیروزی اردوغان بر رقیب ایرانی‌الاصل خود دانست. البته که این رشد در بازار سهام برخلاف سیاست‌های پولی و مالی آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید