نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 خرداد

کاهش 2هزار دلاری ارز همراه مسافر!

کدخبر: ۵۷۹۵۸۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
کاهش 2هزار دلاری ارز همراه مسافر!

 

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 خرداد 1373؛ ارز همراه مسافر 2 هزار دلار کاهش یافت

میزان ارز خروجی همراه مسافران 2 هزار دلار کاهش یافت. بانک مرکزی با ارسال بخشنامه‌ای به رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان ارز خروجی همراه مسافر را یک هزار دلار تعیین کرد.

طبق این بخشنامه، هر مسافر دارنده گذرنامه، مجاز خواهد بود که به همراه خود حداکثر معادل یک هزار دلار اسکناس یا چک بانکی، یا چک مسافرتی و یا ترکیبی از آنها از کشور خارج کند.

همچنین در صورتی که گذرنامه جمعی باشد، به ازای هر همراه فقط 500 دلار می‌توان از کشور خارج کرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد که خروج ارز بیش از سقف تعیین‌شده فوق با مجوز کتبی این بانک به شبکه بانکی کشور و درج در گذرنامه توسط بانک مربوطه امکان‌پذیر خواهد بود.

بدیهی است ارزهای مندرج در فرم‌های اظهارنامه ارزی و یا گذرنامه مسافران در مبادی ورودی نیز مجاز به خروج است.

لازم به ذکر است که طبق بخشنامه شماره 932 تاریخ 72.3.23 مسافران عازم خارج از کشور مجاز بودند تا سقف سه هزار دلار اسکناس یا چک بانکی، یا مسافرتی و یا ترکیبی از آنها را از کشور خارج کنند و خروج بیش از این مقدار ارز فقط با حواله سیستم بانکی امکان‌پذیر بود که با بخشنامه جدید مبلغ مذکور به یک هزار دلار کاهش یافت.

24 خرداد 1383؛ هیچ انحرافی در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد

کمال خرازی، وزیر امور خارجه ایران بار دیگر اطمینان داد که هیچ انحرافی در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد و تهران در همین چارچوب تعهد جدیدی را نخواهد پذیرفت.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران گفت: ما تعهد جدیدی را نخواهیم پذیرفت و اروپایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند. شکست این طرح شکست همه است.

وی تصریح کرد: پذیرش پروتکل الحاقی و اجازه بازرسی از تاسیسات ایران توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفا برای اثبات این مطلب است که تلاش ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز است و هیچ انحرافی در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران تعهد جدیدی را نخواهد پذیرفت و اروپایی‌ها اگر می‌خواهند به همکاری خود ادامه دهند باید به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: هنگامی که برای رفع سوء‌تفاهم در برنامه هسته‌ای ایران و اعتمادسازی با جامعه بین‌المللی تصمیم به همکاری گرفته شد، این همکاری مشروط به همکاری طرف اروپایی‌ها بود.

خرازی با تاکید بر اینکه در نشست تهران و بروکسل، تعهدات ایران و اروپا مشخص شد، اظهار کرد: پایبندی طرفین تضمین‌کننده ادامه همکاری خواهد بود.

شرایط و فهرست خودروهای قابل ورود به کشور اعلام شد

فهرست خودروهای قابل ورود به کشور اعلام شد. هاشم ساعدی، سخنگوی وزارت بازرگانی اعلام کرد: براساس ماده یک آیین‌نامه ضوابط واردات خودرو مصوبه هیات وزیران، تمام خودروهای وارداتی باید دارای نمایندگی خدمات پس از فروش باشند که تایید نمایندگی‌ها و نظارت بر فعالیت آنها به عهده وزارت بازرگانی است.

وی افزود: خودروهای وارداتی همچنین باید دارای استانداردهای لازم از نظر آلایندگی زیست‌محیطی، ایمنی و کیفیت باشند.

به گفته وی حداکثر قدمت سال ساخت کامیون و اتوبوس و شاسی‌های متحرک نو قابل ورود در سال است؛ اما ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از یک سال گذشته باشد، ممنوع است.

وی فهرست مواردی که تاکنون تاییدیه نمایندگی مجاز را برای واردات خودروهای سنگین و سواری دریافت کرده‌اند، به شرح زیر اعلام کرد:

- شرکت پارس لودرز، نماینده لودرهای کاوازاکی

- شرکت رووکس، نماینده لوور، بیل مکانیکی و گریدر اطلس و کوپل

- موسسه نوریانی، نماینده خودروهای سواری بی.ام.و.

- شرکت همراه ماشین، نماینده ماشین‌آلات راهسازی هیتاچی و میتسوبیشی

- شرکت صنایع خودروی کویر، نماینده خودروهای BMC

- شرکت آیروس نیرو، نماینده‌های لودرهای S.I.M

- شرکت تعاونی اعتبار راهداران کشور – نماینده بولدوزرهای شانتویی

- شرکت ستوپارس، نماینده لودرهای هیدرومک

امضای توافقنامه تجاری ایران و روسیه

توافقنامه تجاری بین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و اتاق بازرگانی و صنایع مسکو امضا شد.

محمدرضا بهزادیان، رئیس اتاق تهران گفت: در مذاکراتی که انجام شد تاکید اصلی بر ارتباط دو اتاق و معرفی پتانسیل‌های اعضای اتاق‌های تهران و مسکو  گذاشته شد.

وی افزود: در این توافقنامه امکان برگزاری نمایشگاه و سمینارهای متقابل و همچنین امکان برگزاری دوره‌های آموزشی از طرف دو اتاق برای اعضا دیده شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته ارتباطات دو کشور مطلقا دولتی بوده است، گفت: حجم کنونی مبادلات تجاری دو کشور نزدیک به یک میلیارد دلار است.

وی افزود: از این میزان 600 میلیون دلار واردات و 400 میلیون دلار صادرات می‌باشد که در این میان سهم بخش خصوصی تنها 60 میلیون دلار است.

24 خرداد 1393؛ خودروسازان قیمت پایه را نپذیرفتند

فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر محل مناقشه خودروسازان و شورای رقابت شد؛ این در حالی است که فرمول اولیه این شورا نیز با اختلاف در محاسبه تورم‌بخشی به طور کامل ازسوی خودروسازان اجرا نشد.

حال تولیدکنندگان بار دیگر ادعا می‌کنند قیمت پایه‌ای که شورای رقابت در نتیجه قیمت خودرو در نظر گرفته غیرواقعی است.

در این بین هر چند دولت پیشین و فعلی، شورای رقابت را مسوول انحصاری تهیه فرمول قیمت‌گذاری خودرو مدنظر قرار داده‌اند، اما آنچه مشخص است این شورا تاکنون نتوانسته است رضایت مشتریان، خودروسازان و حتی دولت را جلب کند؛ چراکه به اعتقاد کارشناسان تعیین دستور قیمت بدون توجه به بازار و خواست شرکت‌های تولیدی، هیچ‌گاه رویه درستی نبوده است.

با این حال اصرار دولت بر تهیه فرمولی ازسوی شورای رقابت که هم‌نظر مشتریان و هم تولیدکنندگان را جلب کند، تاکنون به ضرر هر دو طرف تمام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی