نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 26 خرداد

آلمان خواستار گسترش روابط اقتصادی با ایران شد

کدخبر: ۵۸۰۴۵۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آلمان خواستار گسترش روابط اقتصادی با ایران شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 خرداد 1353؛ نرخ تازه آهک و گچ تعیین شد

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف برای آهک و گچ نرخ تازه داد.

نرخ‌های اعلام‌شده نسبت به قیمت سال پیش قریب 30 درصد گران‌تر و از نرخ موجود بازار هنوز کمتر می‌باشد. بازار آهک و گچ در حال حاضر آشفتگی دارد و آهک را فروشندگان خرواری با در نظر گرفتن موقعیت از 300 تا 400 ریال معامله می‌کنند.

نرخ‌های جدید که به وسیله هیات عالی نظارت تصویب شده به شرح زیر است:

آهک: در داخل شهر تهران خرواری 220 ریال. در عباس‌آباد، نارمک، تهران پارس، خرواری 245 ریال در شمیرانات خرواری 260 ریال.

ایران: ما نمی‌توانیم تماشاگر تصمیمات کشورهای صنعتی باشیم

دکتر جمشید آموزگار در جلسه افتتاحیه وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کیتو (اکوادور) اعلام کرد که کشورهای صنعتی باید درک کنند که لازم است رابطه و نظم اقتصادی جدیدی بین کشورهای تولیدکننده و ممالک مصرف‌کننده نفت به‌وجود آید.

آموزگار گفت: کشورهای صنعتی نباید انتظار داشته باشند درحالیکه آنها تصمیم می‌گیرند که مواد خام جهان را چگونه به کار ببرند، کشورهای تولیدکننده این مواد دست روی دست بگذارند و تماشاگر باشند.

26 خرداد 1373؛ آلمان خواستار گسترش روابط اقتصادی با ایران شد

دکتر ولایتی، وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر اقتصاد آلمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار، روابط اقتصادی دو کشور راه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری، تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور و همکاری بین اکو و اتحادیه اروپا مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وزیر اقتصاد آلمان در این دیدار با اشاره به پشت سر گذاشتن دوره رکود در اقتصاد این کشور، تمایل کشور متبوعش را برای گسترش روابط تجاری با کشورهای آسیایی به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران که یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری آلمان است، مورد تاکید قرار داد.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین با ابراز علاقه برای گسترش روابط تجاری با آسیای مرکزی، طرح خط لوله گاز جمهوری ترکمنستان از طریق ایران و ترکیه به اروپا را بسیار مثبت توصیف کرد.

26 خرداد 1383؛ وام 12 میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی به یک شرکت ایرانی

بانک توسعه اسلامی 12 میلیون یورو به شرکت لوله و تجهیزات سدید وام ارزان قیمت داد. مدیرعامل این شرکت تولیدی – صنعتی گفت: شرکت لوله و تجهیزت سدید اولین محموله ورق موردنیاز برای تولید لوله‌های اسپیرال 56 اینچ شرکت ملی گاز ایران را خریداری کرده و در حال حمل به کشور است.

وی با بیان اینکه لوله‌های قطور 56 اینچ خطوط انتقال نفت و گاز برای اولین بار در کشور توسط این شرکت به روش اسپیرال تولید می شود، افزود: تولید این نوع لوله در راستای استراتژی وزارت نفت برای حمایت از صنایع داخلی و با مساعدت شرکت ملی گاز ایران، به زودی در شرکت لوله و تجهیزات سدید با ظرفیت سالانه بیش از 200 هزار تن آغاز می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید