نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 مهر

ازخودگذشتگی مردم دلیل رونق تولید خودروسازان بزرگ دنیا است!

کدخبر: ۵۲۷۲۸۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ازخودگذشتگی مردم دلیل رونق تولید خودروسازان بزرگ دنیا است!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 مهر 1352؛ بزرگ‌ترین مزایده نفتی ایران منتشر شد

شرکت ملی نفت ایران قسمت اعظم بخش‌های نفتی را در سراسر کشور آزاد اعلام کرد و برای اکتشاف و تولید به مزایده گذارده است.

شرکت ملی نفت به کلیه داوطلبان در مزایده نفتی اعلام کرد می‌توانند براساس قوانین ایران در مزایده این مناطق در یک یا چند رشته عملیات نفتی شرکت کنند.

داوطلبان می‌توانند از امروز تا نهم آذرماه از رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت تقاضای پرسشنامه بکنند و تحقیقات خود را به شرکت ملی نفت اعلام دارند. شرکت ملی نفت تا دهم دی‌ماه صلاحیت آنها را تایید یا رد می‌کند.

داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید شود، باید با دریافت اطلاعات و مدارک زمین‌شناسی و پرداخت هزینه آن پیشنهادهای خود را تا نهم اسفند تحویل شرکت ملی نفت بدهند.

مناطقی که امروز آزاد اعلام گردید مربوط به کناره دریای خزر و گیلان (بخش‌های 23 و 24)، ناحیه مرکزی اصفهان، تهران، کویر و از یک طرف به خراسان و از طرف دیگر به فارس شامل بخش‌های 14 و 18 و 19 و 20 نفتی – همچنین بخش 8 نفتی ناحیه گاوخونی فارس، ناحیه سیرجان در بخش 7 نفتی، قطعه‌ای از شیراز و چند قطعه از کرمانشاهان و ناحیه خشکی مکران – قطعه‌ای از لار – دشت آبادان – ناحیه قراردادی ایمینوکو در بخش بلوچستان است. همچنین قطعاتی از قراردادهای نفتی دیگر مثل چند قطعه از سوفیران، جزیره قشم – ناحیه قراردادی هوپکو – جزیره سیری – از قرارداد سیریپ مثل هندیجان و بهرگانسر و نوروز – از قرارداد ایپاک مثل نواحی اردشیر و سیروس و فریدون – جزایر خارک و خارکو – از ناحیه قرارداد بوشکو، ایمینوکو، ایروپکولاپکو نیز چندین قطعه و به اضافه نواحی از ناحیه عملیاتی شرکت ملی گاز ایران در این مزایده اعلا گردیده در حقیقت از نظر مساحت این مزایده بزرگ‌ترین مزایده نفتی ایران محسوب می‌شود و قسمت اعظم خارک ایران و تمام نواحی استردادی شرکت‌های نفتی را شامل می‌شود.

23 مهر 1382؛ بانک فرهنگیان با نام «سرمایه و دانش» امسال راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، از راه‌اندازی شعبه مرکزی بانک فرهنگیان با نام «سرمایه و دانش» تا پایان امسال در تهران خبر داد.

مهدی حاجی گفت: در سال‌های آینده، دیگر شعبه‌های این بانک ابتدا در مراکز استان‌ها و سپس در شهرستان‌ها تاسیس خواهد شد.

وی افزود: 40 درصد سهام بانک فرهنگیان متعلق به هیات موسس آن شامل شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، شرکت رفاه فرهنگیان، شرکت لیزینگ فرهنگیان و شرکت ساختمانی معلم خواهد بود و مابقی از طریق پذیره‌نویسی به مردم و فرهنگیان واگذار خواهد شد.

وی تاکید کرد: کارهای عمده برای راه‌اندازی این بانک به پایان رسیده است و هم‌اکنون پیگیری‌های نهایی آن از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود.

حاجی توضیح داد: صندوق ذخیره فرهنگیان 6 عضو پیشنهادی هیات‌مدیره این بانک را به بانک مرکزی معرفی کرده تا مدیرعامل «سرمایه و دانش» توسط اعضای هیات‌مدیره یادشده انتخاب شود.

23 مهر 1392؛ نعمت‌زاده: صبوری و ازخودگذشتگی مردم دلیل رونق تولید خودروسازان بزرگ دنیا است

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هم پراید و هم سمند هر دو خوب کار می‌کنند و اگرچه ظاهرشان شبیه محصولات خارجی نیست، اما در کل مناسب به‌نظر می‌رسد.

وی اما با ذکر خاطره‌ای به‌نوعی از خودروسازان داخلی و سیاست‌های حمایتی دولت از صنعت خودرو دفاع کرده و گفته است که وقتی دلیل رونق تولید و صادرات یکی از خودروسازان بزرگ دنیا را پرسیده است، آنها صبوری و ازخودگذشتگی مردم را دلیل اصلی این موفقیت دانسته‌اند. بنابر روایت نعمت‌زاده، آن خودروساز بزرگ، محصولات خود را در بازارهای صادراتی ارزان‌تر از داخل به فروش می‌رسانده و مردم نیز با وجود گران‌تر بودن کیفیت پایین‌تر خودروهای داخلی نسبت به خارجی‌ها، تولید کشور خودشان را خریداری می‌کرده‌اند. درواقع این دو اتفاق توامان (صبوری و ازخودگذشتگی مردم) سبب شده خودروسازی آن کشور به رشد و توسعه دست یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید