نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 28 خرداد

کارکنان بانک‌ها با 20 سال خدمت بازنشسته می‌شوند!

کدخبر: ۵۸۰۷۶۹
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
کارکنان بانک‌ها با 20 سال خدمت بازنشسته می‌شوند!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

پیش بینی تلخ از قیمت خودرو+ جزئیات

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 خرداد 1353؛ 120 میلیون دلار بر درآمد نفت ایران افزوده می شود

اوپک بعد از سه روز مذاکره و مجادله، پس از آنکه تقلیل قیمت را رد کرد، افزایش مالیات از کمپانی‌های نفتی را مسکوت گذارد، ترقی بهای نفت را سه ماه به تعویق انداخت، سرانجام تصمیم گرفت بهره مالکانه را 2 درصد افزایش دهد.

اخبار رسیده در این مورد گویا نیست، یعنی به‌درستی معلوم نیست دو درصد بهره مالکانه متعلق به سهم کشورهای تولیدکننده است یا سهم هر دو طرف.

در این مورد باید توضیح داده شود که بهره مالکانه 12.5 درصد قیمت اعلان‌ شده است یعنی از 11.65 دلار قیمت نفت ایران 145 سنت آن بهره مالکانه است؛ اما همه این پول به ایران پرداخت نمی شود.

چون کل پول در ستون هزینه تولید منظور می‌شود و از آنجا که هزینه نصف به نصف به حساب کمپانی‌ها و کشور تولیدکننده گذارده می‌شود، درنتیجه از هر بشکه نفت قریب 73 سنت بهره مالکانه به ایران پرداخت می‌گردد.

دکتر آموزگار توضیح داد که از افزایش بهره مالکانه در هر بشکه بین 5 یا 6 سنت درآمد اضافی نصیب کشورهای تولیدکننده می‌شود در این صورت ایران برای سال جاری قریب 120 میلیون دلار درآمد اضافی به‌دست خواهد آورد. این رقم اگرچه نسبت به 20 هزار میلیون دلار درآمد سال جاری نفت رقم مهمی نیست، ولی جوابگوی بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور خواهد بود.

تجدیدنظر در حقوق گمرکی کالاها به نفع مصرف‌کننده

وزیر بازرگانی در کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی گفت: برای جلوگیری از تحمیل بر مصرف‌کننده در صورت لزوم در سود بازرگانی و حقوق گمرکی کالاهای ضروری تجدیدنظر می‌شود.

کریم اهری، رئیس کمیسیون مجلس شورای ملی درباره اهمیت تامین غله و قند و شکر گفت که باید وزارت بازرگانی در این امر حیاتی همیشه به موقع اقدام کند تا مانند چندی پیش گندم و شکر کمیاب نشود و ناراحتی ایجاد نکند.

مهدوی، وزیر بازرگانی ادامه داد: با اینکه تورم جهانی به مقدار زیادی وارد مملکت ما شده و به طور کلی قیمت بسیاری از واردات حتی تا 35 درصد بالا رفته است، ولی خوشبختانه با درآمدهای کافی که در اختیار کشور هست، ما دیگر حق نداریم به مردم بگوییم که گندم نیست، شکر نیست، گوشت نیست و سیمان نیست. ما وظیفه داریم به پیروزی از منویات شاهنشاه آریامهر مایحتاج عمومی مردم را به هر قیمت و از هر کجا که شده به موقع خریداری کنیم و در اختیار عامه بگذاریم.

28 خرداد 1363؛ کارکنان بانک‌ها با 20 سال خدمت بازنشسته می‌شوند

در یکصد و سومین جلسه مجمع عمومی بانک‌ها به ریاست دکتر حسین نمازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تبصره ذیل ماده 97 آیین‌نامه مشترک بانک‌ها راجع به بازنشسته شدن کارکنان بانک‌ها به 20 سال سابقه اصلاح شد.

براساس این مصوبه بانک می‌تواند با تصویب اتفاق آرا هیات‌مدیره مستخدمینی را که حداقل 20 سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی داشته و یا تعهد آن را براساس مواد مندرج در این آیین‌نامه نموده باشند، با احتساب حداکثر تا 5 سال خدمت اضافی بدون پرداخت کسور بازنشستگی از طرف مستخدم بازنشسته نماید.

خدمت زاید بر 30 سال قابل محاسبه نخواهد بود و در تعیین حقوق بازنشستگی آنها آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

28 خرداد 1373؛ بنیاد تعاون در نیروهای مسلح تشکیل می‌شود

بنیاد تعاون در نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اولیه مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا تشکیل می‌شود.

اساسنامه بنیاد تعاون در نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسید.

سرمایه اولیه بنیاد تعاون نیروی انتظامی و ارتش هر کدام در تاریخ تاسیس 10 میلیون ریال است که از طرف مقام معظم رهبری اهدا شده است.

بنیاد تعاون نیروی انتظامی و ارتش موسسه‌ای غیرانتفاعی، دارای شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی است. هدف از تشکیل بنیاد، تامین نیازمندی‌های پرسنل کادر ثابت در ابعاد تامین مسکن و پرداخت وام و پشتیبانی از تعاونی‌های مسکن ارتش و نیروی انتظامی از طریق تامین زمین و تغییر کاربری آن و انجام حمایت‌های حقوقی و قانونی و تولید و عرضه مصالح و محصولات ساختمان‌سازی است.

بنیاد در ارتباط با امور نظامی و تجهیزات نظامی حق هیچ‌گونه معامله و یا دلالی و نمایندگی ندارد.

28 خرداد 1393؛ قیمت خودرو نباید بخشنامه‌ای باشد

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به دستورالعمل جدید قیمت خودرو تصریح کرد: در موضوع قیمت نمی‌توان به صورت بخشنامه‌ای عمل کرد و باید با برگزاری نشست‌های کارشناسی و با ارائه اسناد و مدارک معتبر درخصوص قیمت به توافق رسید.

سیدرضا نوروززاده با تاکید بر اینکه با تغییر شاخص‌های اقتصادی باید تاثیر این شاخص‌ها در تعیین قیمت مشخص شود، گفت: خودروسازان باید بدانند اگر مقوله کیفیت، قیمت مناسب و رقابت‌پذیری را در محصولات خود لحاظ نکنند، به طور قطع با چالش مواجه خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید