نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 2 تیر

انتقاد جهانگیری از رانت دلار 1226 تومانی

کدخبر: ۵۸۱۸۱۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
انتقاد جهانگیری از رانت دلار 1226 تومانی

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم تیر 1353؛ روزی 10 هزار تن آب دریا در بوشهر شیرین خواهد شد

تا دو سال دیگر روزی 10 هزار تن آب دریا برای استفاده اهالی بوشهر شیرین می‌شود.

این مطلب در مراسم گشایش ایستگاه تحقیقاتی آب و انرژی دانشگاه صنعتی آریامهر در بندر بوشهر (ناحیه دستک) اعلام شد.

در مراسم گشایش این ایستگاه، مهندس جلالی استاندار بوشهر، دکتر نصر نیابت تولیت دانشگاه آریامهر و گروهی از مقامات محلی و استادان دانشگاه حضور داشتند.

هدف از تاسیس این دستگاه استفاده انواع انرژی در تهیه آب شیرین از آب شور دریا است و مرکز مطالعات آب و انرژی دانشگاه صنعتی آریامهر به ریاست دکتر حسین نوحدانی پس از 7 سال مطالعه این طرح را در بوشهر پیاده کرده است.

در حال حاضر بوشهر با 80 هزار نفر جمعیت روزانه تنها 4200 مترمکعب آب در اختیار دارد که این مقدار آب هم از برازجان تامین می‌شود.

دوم تیر 1373؛ بهره‌برداری از اولین شبکه تلفن سیار کشور در تهران آغاز شد

همزمان با برگزاری نشست هیات دولت با توضیحات مهندس غرضی، وزیر پست و تلگراف و تلفن و مدیرعامل و کارشناسان شرکت مخابرات، بهره‌برداری از اولین شبکه تلفن سیار کشور در تهران آغاز شد.

مشترکین ثابت از سراسر دنیا با استفاده از تلفن شخصی یا مراکز بهره برداری تلفن قادرند با مشترک تلفن سیار ارتباطی تلفنی برقرار کنند.

ساختار تکنیکی شبکه موبایل تهران براساس ساختار سلولی است که با نصب یک مرکز سوئیچ پیشرفته دیجیتال و 24 پالایشگاه ایستگاه رادیویی مناطق جغرافیایی تهران را تا داخل ساختمان‌ها به فواصل معینی از پنچره‌ها تحت‌پوشش داده و این پایگاه های رادیویی با فیبر نوری به مرکز سوئیچ متصل‌اند و با افزایش پایگاه‌ها محدوده تحت پوشش از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از شهری به شهر دیگر گسترش خواهد یافت.

دوم تیر 1383؛ مشارکت فرانسوی‌ها برای احداث خطوط جدید مترو تهران

وزیر حمل و نقل فرانسه در بازدید از متروی تهران ضمن ابراز خرسندی از روند توسعه مترو در تهران، متروی تهران را زیبا، تمیز و کیفیت ایستگاه‌ها را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: فرانسه با کمال میل آماده همکاری دوجانبه در زمینه توسعه خطوط متروی تهران است.

دوم تیر 1393؛ انتقاد جهانگیری از رانت دلار 1226 تومانی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در همایش ملی روز اصناف دو مساله اصلی در اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار داد که به گفته وی «اتکای اقتصاد به درآمدهای نفتی» و «نقش پررنگ دولت در اقتصاد» هر دو از چالش‌های جدی در اقتصاد ایران است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر استفاده غیراصولی از حساب ذخیره ارزی در دولت سابق نبود، در شرایط فعلی موجودی این حساب می توانست 300 تا 400 میلیارد دلار باشد که مطمنا در صورت آن موجودی چه بسا در شرایط تحریم به این وضعیت فعلی دچار نمی‌شدیم.

آسیب جدی به اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر از محل نحوه بی‌رویه و استفاده نادرست از موجودی حساب ذخیره ارزی از دیگر موضوعاتی بود که معاون اول رئیس‌جمهور بر آن تاکید داشت.

جهانگیری با اشاره به درآمد ارزی ناشی از فروش نفت در سال 90 که 80 تا 90 میلیارد دلار آن نصیب دولت سابق شده بود، گفت: در سال 93 این درآمد ارزی به نصف کاهش پیدا کرده و علاوه‌بر این اگر سهم 29 درصدی صندوق توسعه ملی را نیز از آن کسر کنیم، عدد بسیار کمی در حدود 37 میلیارد دلار نصیب دولت می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه در گذشته بعضی مصوبه‌هایی که تصویب می‌شد در پشت آن رانت ایجاد می‌شد، گفت: اگرچه مساله رانت در گذشته در برخی موضوعات همچون داشتن مهر برای ساخت کالاها و ورود آنها یا دلار نرخ پایین به عنوان «گلوگاه رانت» و «بلیت برنده» به تدریج کم شد، اما به معنای این نیست که رانت از بین رفته  است. جهانگیری با اشاره به موضوع دریافت دلار مرجع 1226 تومانی برای ورود برخی کالاها توسط بعضی افراد و رانت ایجادشده از محل آن تصریح کرد: اگرچه در ظاهر همان افراد متعهد بودند با قیمت تصویب شده کالا را در بازار عرضه کنند، اما رانت ایجادشده و الان هم آن افراد هستند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه متاسفانه افرادی که از رانت‌های بیشتری بهره می‌گیرند، صدایشان از همه بلندتر است تا رقبایشان را از صحنه خارج کنند، گفت: در طول سال‌های 89 و 90 بیش از 20 میلیارد دلار از پول‌های کشور برای مداخله در بازار ارز تخصیص داده شد تا قیمت ارز را پایین بیاورند، اما مساله اصلی اینجاست که چه میزان ارز به چه گروه‌هایی داده شد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید