نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 اردیبهشت

آب تهران دو نرخی می شود!

کدخبر: ۵۷۱۵۷۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
آب تهران دو نرخی می شود!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 اردیبهشت 1353؛ معاملات اراضی داخل محدوده به جریان افتاد

اعلام تصمیم دولت مبنی بر خرید زمین های بزرگ خارج از محدوده پنجساله، بازار نگران معاملات زمین را آرام کرد و معاملات را مجددا به حال گذشته برگرداند امروز واسطه های املاک در شهر تهران تایید کردند با اینکه ضوابط و شرایط خرید اراضی خارج از محدوده روشن نشده است، معهذا معاملات روی اراضی داخل محدوده آغاز شده و فروشندگان و خریداران زمین برای معامله به بنگاه‌های معاملات املاک مراجعه می کنند.

در مورد اراضی خارج از محدوده نیز معامله با احتیاط انجام می‌شود و خرید و فروش‌های روی اراضی کوچک انجام می شود دیروز و امروز برخی از صاحبان اراضی بزرگ خارج از محدوده برای فروش زمین‌های خود به چند بنگاه معاملات ملکی مراجعه کردند و در تمام این موارد قیمت‌های عنوان‌شده پایین‌تر از گذشته حتی تا نصف قیمت‌های سابق بود ولی هیچ خریداری حاضر به قبول «ریسک» نبود و به معامله اراضی بزرگ تن درنمی داد.

گفته می‌شود در موضوع خرید اراضی بزرگ در خارج از محدوده شهرهای با جمعیت بیش از 25 هزار نفر در جلسه شورای اقتصاد در حضور نخست‌وزیر تشکیل شده بود، مورد بررسی قرار گرفته است.

آب تهران دو نرخی می شود

آب تهران دو نرخه خواهد شد. یک قسمت از مصارف خانواده که طی ضوابطی سرانه آن روشن خواهد شد با عنوان مصارف «ضروری» برای شرب و بهداشت بهای کمتر و قسمت اضافه که «غیرضروری» خوانده خواهد شد نرخ بیشتر پیدا خواهد شد. تصمیمات فوق به خاطر صرفه‌جویی در آب اتخاذ می‌شود؛ زیرا تهران از نظر آب دچار محدودیت شدید است.

دکتر ایرج وحیدی، وزیر آب و برق با اشاره به خطر کمبود آب در تهران به موضوع لزوم تغییر تعرفه‌های آب در تهران نیز اشاره کرد.

وحیدی که در کلوپ روتاری مرکز تحت عنوان «توسعه منابع آب کشور» سخن می‌گفت بدون آنکه در مورد نرخ بندی توضیح بیشتری بدهد، گفت: آیا این صحیح است که آب پرارزش و کمیاب امروز را که با هزینه زیاد برای مصرف مردم تهران آماده شده است، صرف شستن ماشین و یا صرف تمیز کردن زمین کنیم؟ 

وی ادامه داد: هدف تغییر نرخ، گران کردن آب به طور اعم نیست بلکه آب برای مصارف بهداشتی و شرب و دیگر احتیاجات روزمزه باید به همین قیمت در اختیار مردم قرار گیرد، ولی کسی که می‌خواهد استخری را از آب لوله‌کشی پر کند، همان بهتر که بابت آب استخر پول بیشتری بپردازد.

17 اردیبهشت 1373؛ افراد فرصت‌طلب با دلال‌بازی نرخ ارز دوگانه ایجاد کردند

سیاست دولت تثبیت نرخ ارز در بازار در حد نرخ واقعی آن در بانک‌هاست.

آقای محمدخان، وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت با شناور کردن نرخ ارز سعی در ایجاد ثبات اقتصادی و تثبیت حرکت‌های اجتماعی را داشت، اما افراد فرصت‌طلب با اخلال در بازار ارز و دلال‌بازی نرخ از حالت واحد آن به حالت دوگانه تبدیل کردند و چون افزایش نرخ ارز در بازار تاثیر زیادی بر نرخ کالا گذاشت و ناهنجاری‌هایی را در اقتصاد کشور ایجاد کرد، دولت تصمیم گرفت که سیاست جدید خود را اعمال کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: دولت مشکلی در زمینه بدهی‌های معوق و خارجی ندارد و آمادگی آن را دارد که تمام تقاضاها را پاسخ دهد. با اعمال این سیاست تقاضا برای ارز در بازار به زودی کاهش می‌یابد و ارز به نرخ واقعی خود که همان 175 تومان است، خواهد رسید.

سیاست جدید دولت بازار آزاد ارز را آشفته کرد

در اولین روز اجرای سیاست‌های جدید کمیته تنظیم بازار ارز، نرخ انواع ارز به شدت کاهش یافت. امروز بازار آزاد ارز بسیار آشفته بود و دلالان در انتظار واکنش بازار در تاثیر از سیاست‌های اجرایی کمیته ارز بودند و لذا بازار امروز شدیدا از رونق افتاده بود.

آخرین تغییرات نرخ خرید و فروش چند ارز معتبر در سیستم بانکی و بازار آزاد به شرح زیر است.

نوع ارز

سیستم بانکی

بازار آزاد

خرید به ریال

فروش به ریال

خرید به ریال

فروش به ریال

یک دلار آمریکا

1748

1750

2630

2670

یک مارک آلمان

1046

1048

1600

1630

یک پوند انگلیس

2612

2618

3900

4000

یکصد ین ژاپن

1696

1700

2510

2530

یک فرانک سوئیس

1230

1232

1800

1860

سکه بهار آزادی

-

-

252000

256000

 

 

کره جنوبی از ایران نفت، گاز و محصولات پتروشیمی می‌خرد

وزیر نفت هفته آینده به دعوت وزیر انرژی و تجارت کره جنوبی و به منظور انجام مذاکراتی درباره فروش نفت، گاز طبیقی و گاز مایع به این کشور سفر می‌کنند.

غلامرضا آقازاده گفت: موضوع خرید گاز طبیعی و گاز مایع از ایران با توجه به نیاز سال‌های آینده کره جنوبی به انرژی، به ویژه گاز طبیعی و تولیدات پتروشیمی مجتمع بندر امام، در دستورکار گفت و گوهای مشترک دو کشور است.

فروش نفت در سال 94 میلادی به این کشورها و سرمایه گذاری مشترک در مناطقی مانند آزاد قشم، از دیگر مسائل مورد مذاکره خواهد بود.

وزیر نفت گفت: کره جنوبی علاقه‌مند است در زمینه همکاری های مشترک در کشورهای جمهوری های آسیای میانه مذاکراتی با ایران داشته باشد.

آقازاده در سر راه خود به کره جنوبی طی توقف کوتاهی در توکیو با مسوولان کمپانی های ژاپنی در مورد نحوه مشارکت آنها در برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی کشور تبادل نظر خواهد کرد.

 

17 اردیبهشت 1383؛ مقررات جدید برای قرض الحسنه‌ها

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه عملیات بانکی یک ماه مهلت می‌گیرند تا مجوز لازم را از بانک مرکزی برای تداوم فعالیت اقتصادی خود دریافت کنند.

به موجب لایحه دوفوریتی تنظیم و «بازار غیرمتشکل پولی» که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید اشتغال به عملیات بانکی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت هر گونه تشکل برای انجام این فعالیت اقتصادی بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی ممنوع می‌شود. تعریف و تشخیص عملیات بانکی براساس این مصوبه بر عهده شورای پول و اعتبار گذاشته شده است.

به اعتقاد شیرکوند، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب و اجرای این لایحه باعث ساماندهی فعالیت «قرض الحسنه» و «موسسات اعتباری» خواهد شد.

همسایگان شمالی مشتری گاز ایران هستند

صادرات گاز طبیعی ایران به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و در پی آن دیگر جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق، موجب گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط حسنه خواهد شد.

حمدا... محمدنژاد، معاون وزیر نفت در امور نفت و گاز خزر افزود: بیش از یک دهه است که درباره صادرات گاز طبیعی ایران از طریق خط لوله به جمهوری آذربایجان (استان نخجوان) و جمهوری ارمنستان بحث و گفت‌و‌گو ادامه دارد.

وی گفت: به طور کلی سیاست وزارت نفت، صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه است که بازار مصرف رو به رشدی دارند، بنابراین وزارت نفت به درخواست همسایگان شمالی برای واردات گاز طبیعی از ایران پاسخ مثبت داده است.

17 اردیبهشت 1393؛ کاهش شدید رشد پایه پولی

آمارها نشان می دهد در سال گذشته یک تغییر قابل توجه در روند رشد نقدینگی در اقتصاد کشور رخ داده است؛ به طوری که با وجود رشد تقریبا 24.9 درصدی نقدینگی در 11 ماه نخست سال گذشته، حجم «پایه پولی» تنها 5.2 درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد در سال 1392 تا حدود زیادی از تزریق «پول پرقدرت» به اقتصاد ایران خودداری شده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی، حاکی از آن است که حجم نقدینگی در بهمن ماه سال 92 به رقم 5750 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بنابر آمار منتشر شده از این گزارش در پایان این ماه، حجم پایه پولی نیز به 102.6 هزار میلیارد تومان رسیده است. بررسی آمار منتشرشده حکایت از این دارد که در 11 ماه نخست سال گذشته، رشد حجم نقدینگی 24.9 درصد بوده؛ این در حالی است که رشد این متغیر در دوره مشابه سال 91، برابر با 26.5 درصد بوده است.

آمار نهایی 575 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در حالی بیان شده که براساس اعلام بانک مرکزی بخشی از این حجم به دلیل پوشش نقدینگی بوده که در گذشته شناسایی نشده و در امار رسمی غایب بوده است.

بانک مرکزی اخیرا در جهت «ساماندهی بازار پول» آمارهای برخی بانک‌ها و موسسات جدید را به مقدار کل نقدینگی افزوده است. بنابراین از آبان سال گذشته، آمار هفت بانک و موسسه پولی به اجزای تشکیل‌دهنده نقدینگی افزوده شده است.

تورم حتما 25 درصد می‌شود

وزیر اقتصاد روز گذشته به بهانه برگزاری سی و ششمین همایش افق رسانه در جمع کارکنان صداوسیما حاضر شد و دلایل نوسان‌های اخیر ارزی را تشریح کرد.

علی طیب‌نیا گفت: در سه ماه گذشته تزریق منابع ارزی پتروشیمی به بازار کاهش یافته بود که امیدواریم با ورود ارز آنها و گشایش های خارجی، آرامش در بازار ایجاد شود.

برنامه های دولت برای کاهش نرخ تورم، محور دیگر گفته‌های وزیر اقتصاد بود. او در این زمینه گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و مهم‌ترین آن حذف استقراض از بانک مرکزی بوده، توانستیم تا آخر سال 92 براساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم را به 34 درصد و براساس آمار مرکز آمار ایران به 32 درصد برسانیم.

به گفته طیب‌نیا با وجود اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، امسال حتما به نرخ تورم 25 درصد خواهیم رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید