نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18خرداد

خودداری روسیه از تضمین‌قرارداد ساخت‌ماهواره زهره

کدخبر: ۵۰۰۳۰۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
خودداری روسیه از تضمین‌قرارداد ساخت‌ماهواره زهره

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 خرداد 1362؛ تسریع در سرمایه‌گذاری دولت در صنایع مادر

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پیرامون مسائل جاری کشور اظهار کرد: در جلسه امروز سیاست‌های اقتصادی در زمان گذشته مورد نقد و بررسی قرار گرفت و درباره این مساله که چگونه می‌توان کشاورزی را به‌عنوان محور قرارداد مذاکراتی به‌عمل آمد.

وی افزود: در زمان گذشته تعادل اقتصادی کشور به نفع شهرنشینان بود و روستاها هر روز در حال متلاشی شدن و ما در برنامه اقتصادی تازه خود در صدد برهم زدن آن وضعیت هستیم و به‌خاطر همین جریان، اولین بخشی را که مورد بررسی قرار دادیم، مساله قیمت‌گذاری‌ها بود که مورد نقد قرار گرفت.

مهندس موسوی افزود: افزایش قیمت‌ها در رابطه با تولیدات کشاورزی نمی توانند یک راه‌حل اصولی در درازمدت جهت افزایش تولید و همچنین کند کردن آهنگ مهاجرت از روستاها به شهرها باشد؛ زیرا برای تولیدات کشاورزی باید سطح درآمد افزایش یابد.

آقای موسوی با بیان اینکه گرایش دادن صنایع و ساختن ماشین‌آلات کشاورزی به سمتی که در خدمت کشاورزی باشد از اهم مسائل است، گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع مادر یکی از حرکت‌هایی است که دولت در آینده به حرکت آن تسریع خواهد بخشید و صنعت پتروشیمی که از صنایع مادر محسوب می‌شوند، از این جمله است.

وی گفت: ما اخیرا در رابطه با صنایع پتروشیمی با ژاپن موفقیت‌هایی را به‌دست آورده ایم و به‌صورت زنجیره‌ای تولیدات بعدی را افزایش خواهیم داد تا دارای یک صنعت قوی و گسترده در سطح کشور در رابطه با صنعت پتروشیمی باشیم.

18 خرداد 1372؛ شرکت هواپیمایی «اکوایر» ایجاد می‌شود

شرکت مشترک حمل و نقل هوایی کشورهای عضو «اکو» با نام «اکوایر» تشکیل خواهد شد.

اجلاس «کارشناسی هواپیمایی کشوری اکو» با حضور نمایندگان کشورهای ازبکستان، جمهوری ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، گرجستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ایران و نماینده ایکائو برگزار شد.

اکرم ناجی، کارشناس و مسوول روابط بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون دستورکار این اجلاس گفت: تشکیل شرکت مشترک حمل و نقل هوایی اکو ازسوی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است که در این اجلاس درباره آن نظرات کارشناسی ارائه خواهد شد.

وی گفت: براساس این پیشنهاد، شرکت هواپیمایی «اکوایر» به مرکزیت ایران تشکیل خواهد شد تا فعالیت‌های تجاری، حمل‌و‌نقل بار و مسافر و پست در کشورهای عضو برقرار کند.

درباره نحوه و میزان سرمایه‌گذاری کشورها در شرکت هواپیمایی «اکوایر» گفت: این شرکت با سرمایه‌گذاری همه کشورهای عضو اکو تشکیل می‌شود و سرمایه اولیه آن یکصد میلیون دلار خواهد بود که به نسبت سرمایه‌گذاری بین کشورها تقسیم خواهد شد.

18 خرداد 1382؛ خودداری روسیه از تضمین قرارداد ساخت ماهواره «زهره»

قرارداد پروژه ماهواره ایرانی «زهره» به خاطر اینکه ایران خواهان تضمین این پروژه ازسوی دولت روسیه شده است، هنوز وارد مرحله نهایی و اجرایی نشده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت پست، تلگراف و تلفن با اعلام این مطلب گفت: پیش از این مذاکرات و توافق‌های اولیه بین شرکت مخابرات ایران و شرکت روسی «آویا اکسپورت» برای تولید ماهواره زهره انجام گرفته و پیش‌نویس اولیه قرارداد تهیه شده بود، ولی شرایط ایران مبنی‌بر تضمین دولت روسیه سبب گردیده است تا تولید این ماهواره نهایی نشود.

وی خاطرنشان کرد: براساس مذاکرات اولیه بخش سخت‌افزاری ماهواره زهره در کشور روسیه ساخته شده و با همکاری سایر کشورها همانند آلمان بخش نرم‌افزاری این طرح تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب، اشغال نقاطی از فضا به نام ایران ثبت شده بود و در طول این سال‌ها ایران مجبور به خرید و استفاده از ماهواره مستعمل برای تداوم اشغال این نقاط فضایی بوده است.

18 خرداد 1392؛ گزارش رسمی رئیس‌کل بانک مرکزی از اقتصاد کشور

پنجاه و سومین مجمع سالانه بانک مرکزی با حضور رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این جلسه که برخی از مقامات و مدیران بانک مرکزی و اعضای مجمع عمومی نیز حضور داشته‌اند، مسائل مربوط به سال‌مالی 1391 بانک مرکزی بررسی شده و رئیس‌کل بانک مرکزی گزارشی از روند تحولات مهم‌ترین متغیرهای کلان اقتصادی کشور در سال 1391 را ارائه کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود آخرین رقم برای حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران را 458 هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اسفند 91 معادل 460 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است. پیش از این آمارهای ارائه‌شده، میزان نقدینگی در پایان فروردین‌ماه را 460 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرده بود.

بهمنی ضمن اشاره به این مطلب که بازار ارز کشور در سال 1391 یکی از دشوارترین برهه‌های تاریخی خود را پشت‌سر گذاشت، افزود: اجرای تحریم‌های خرید نفت و برخی مشتقات آن و خدمات حمل و بیمه محموله‌های نفتی و البته تحریم کامل بانک مرکزی از دسترسی به عملیات کارگزاری بین‌المللی و خدمات مالی توان مداخله بانک مرکزی در بازار ارز را کاهش داد.

به گفته وی، به موازات آن، فروش گسترده با نرخ مرجع نه‌تنها فاقد تاثیر لازم بر قیمت فروش کالاها تشخیص داده شد، بلکه حتی به لحاظ گردش منابع بانک مرکزی نیز قابل تداوم نبود. لاجرم شکلی از نظام تخصیص ارز از طریق اولویت‌بندی کالاهای وارداتی و برخی از فعالیت‌های خدماتی در دستورکار قرار گرفت.

تشکیل اتاق مبادلات ارزی نیز در همین راستا و به‌منظور پاسخگویی به واردات اقلام فاقد اولویت نخستین، ضرورت یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید