نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 12 تیر

امکانات نیروگاه اتمی بوشهر به نقاط دیگر کشور انتقال یافت

کدخبر: ۵۸۳۷۸۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
امکانات نیروگاه اتمی بوشهر به نقاط دیگر کشور انتقال یافت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 تیر 1353؛ مصر 1000 دستگاه اتوبوس از ایران می‌خرد

مصر از ایران 1000 دستگاه اتوبوس می‌خرد. هفته گذشته یک هیات مصری برای انجام مذاکره جهت خرید یک هزار دستگاه اتوبوس به ایران آمد. اعضای هیات در مذاکراتی که با مقامات کارخانه سازنده در این زمینه داشتند، ضمن بازدید از واحد ساخت اتوبوس، مشخصات فنی اتوبوس‌های بنز ایران را نیز مورد بررسی قرار دادند.

امروز اعلام شد برای ادامه مذاکرات و تهیه مقدمات انعقاد قرارداد فروش اتوبوس به مصر، هفته آینده یک هیات 8 نفری از مقامات ایران ناسیونال به قاهره می‌رود.

گفته می‌شود هزینه خرید اتوبوسهای صادراتی ایران به مصر از محل اعتباراتی که ایران به مصر خواهد داد، پرداخت می‌شود.

12 تیر 1363؛ امکانات نیروگاه اتمی بوشهر به نقاط دیگر کشور انتقال یافت

به منظور بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته در جهت توسعه صنعت و اقتصاد پروژه نیمه‌تمام نیروگاه اتمی بوشهر به پایان خواهد رسید.

استاندار بوشهر اعلام کرد: متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چون مدتی مساله انحلال نیروگاه‌ها اتمی مطرح بود، امکانات نیروگاه اتمی بوشهر به نقاط دیگر کشور انتقال یافت و واحدهای مسکونی آن نیز در اختیار سازمان‌های مختلف و برادران و خواهران جنگ‌زده قرار گرفت.

ولی اکنون با توجه به اهمیت مساله و لزوم استفاده از تکنولوژی پیشرفته در امر گسترش صنعت طرح تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید مقامات سطح بالای کشور قرار دارد. بنابراین از همه سازمان‌ها و مسوولان استان می‌خواهم که با این موضوع برخورد جدی داشته و سازمان انرژی اتمی و کارشناسان نیروگاه بوشهر را در تحقق این هدف مهم یاری نمایند.

استاندار بوشهر سپس ضمن تکذیب شایعات مربوط به خطر تشعشعات اتمی افزود: نیروگاه اتمی بوشهر با استانداردهای قابل‌قبول بین‌المللی تحت‌نظارت دقیق سازمان انرژی اتمی ایران ایجاد می‌شود.

شرکت ملی‌شده «آی‌بی‌ام» به «داده‌پردازی ایران» تغییر نام یافت

دکتر محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسمی که با حضور مهندس فصیحی، سرپرست شرکت «داده‌پردازی ایران» و جمعی از کارکنان این شرکت و به‌منظور تغییرنام شرکت «آی‌بی‌ام» سابق به شرکت «داده‌پردازی» ایران تشکیل شده بود، شرکت کرد.

وی در این مراسم گفت: جامعه ما توقع دارد که این شرکت به خودکفایی برسد و بتواند نیازمندی‌های خود را برطرف کند و ما اعتقاد داریم که می‌توانیم با تقوی به این کارآیی دست یابیم.

وی تاکید کرد: تنها رشد فنی نمی‌تواند کافی باشد. این ایثارگری و اعتقاد صحیح است که انسان را متعالی می‌سازد. ما باید در رشته کامپیوتر متخصصین زیادی داشته باشیم و این فقط با آموزش صحیح حاصل می‌شود.

وی در زمینه تغییر نام شرکت گفت: بعد از انقلاب اسلامی می‌بایستی این شرکت یک هویت تازه که مطابق و همراه با انقلاب اسلامی‌مان باشد، پیدا می‌کرد و خوشبختانه نام جدید «شرکت داده‌پردازی ایران» برای آن انتخاب شد که امیدواریم این تغییر فقط در نام نباشد و این تکامل در کلیه شئون شرکت جهت تکامل و رشد متعالی انجام پذیرد.

12 تیر 1373؛ توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه سرمایه‌گذاری مشترک اقتصادی

اسناد توافق‌های به‌دست آمده در زمینه‌های تشکیل کمیسیون مشترک مرزی صادرات گاز ایران به جمهوری نخجوان، همکاری‌های دوجانبه در مورد آب و برق، همکاری‌های علمی، فرهنگی، بهداشتی و علوم پزشکی، رادیو و تلویزیون و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقتصادی در دومین دور گفت‌و‌گوهای آقای هاشمی رفسنجانی و آقای حیدر علی‌اف روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به امضای وزیران مربوطه دو کشور رسید.

هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از نتایج سفر چهار روزه رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران، توافق‌های بدست‌آمده در این سفر را برای تحکیم همکاری‌های ایران و منطقه قفقاز و آسیای میانه مثبت ارزیابی کرد.

12 تیر 1393؛ آمادگی کامل ایران برای توافق

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع و نهایی تا پیش از به پایان رسیدن جدول زمانی تعیین شده 6 ماهه در چارچوب «برنامه اقدام مشترک» دیروز 15:30 دقیقه به وقت محلی و با دیدار دوجانبه ظریف و اشتون به مدت سه هفته در هتل کوبورگ کلید خورد.

مذاکراتی که در صورت موفقیت می‌تواند یکی از مهم‌ترین توافق‌های قرن باشد و به بیش از یک دهه مذاکرات سخت، پیچیده و فرسایشی پایان دهد.

با وجود فضای مثبت و گفت‌و‌گوهای جدی و سازنده، همچنان اختلاف‌نظرهای درون پرانتز بر مذاکرات سایه افکنده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «اگر در طرف مقابل اراده سیاسی برای توافق وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای توافق آمده‌ایم» گفت: این دور از مذاکرات آخرین مرحله تا 20 جولای (29 تیر) خواهد بود و تلاش می‌کنیم در این مرحله به توافق دست یابیم.»

رشد اقتصادی سریع‌تر در صورت توافق ایران و غرب

قائم‌مقام بانک مرکزی در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرد در صورتی که ایران با قدرت‌های غربی در مورد آینده برنامه هسته‌ای به توافق برسد، اقتصاد ایران می‌تواند به واسطه ظرفیت‌های خالی که دارد، رشد سریع‌تری پیدا کند.

اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی ایران در حالی ماموریت مهندسی احیای اقتصاد ایران را یافته که بانک مرکزی به دلیل تحریم قادر به انجام مبادلات مالی با بیشتر شرکت‌ها و دولت‌های خارجی نیست.

کمیجانی گفت: تحریم‌ها کاتالیزوری بودند که بسیاری از مشکلات دیگر در اقتصاد ایران را نمایان کردند تا ژوئیه سال 2011 تاثیر واقعی تحریم‌ها آغاز شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید