نیم قرن با اقتصاد ایران؛5 مرداد

2500 تاکسی مرسدس‌بنز در تهران به کار می‌افتد/تویوتا و بی‌ام‌و مجوز واردات گرفتند

کدخبر: ۵۸۸۵۱۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
2500 تاکسی مرسدس‌بنز در تهران به کار می‌افتد/تویوتا و بی‌ام‌و مجوز واردات گرفتند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

خودرو چینی جدید و میلیاردی بازار ایران+ عکس

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم مرداد 1353؛ 2500 تاکسی مرسدس‌بنز در تهران به کار می‌افتد

در شهر تهران 2500 اتومبیل مرسدس‌بنز تاکسی به‌زودی شروع به کار می‌کند.

این اتومبیل‌ها به دستور دولت از کشور آلمان خریداری و با ارزان‌ترین قیمت به رانندگان تاکسی واگذار خواهد شد.

اتاق اصناف اعلام کرد برای مبارزه با بازار سیاه اتومبیل به درخواست رئیس اتاق از آقای نخست‌وزیر در زمینه ایجاد تسهیلات لازم برای مردم و رانندگان تاکسی 2500 دستگاه اتومبیل مرسدس‌بنز نو از کشور آلمان خریداری و به رانندگان تاکسی تحویل می‌گردد. این درخواست به وسیله رئیس دولت به عرض شاهنشاه آریامهر نیز رسیده و آن را تایید فرموده‌اند.

اتاق اصناف اعلام داشت که این اتومبیل‌ها چهار سیلندر با سوخت بنزین بوده و با قیمت بسیار مناسبی برای تبدیل به احسن واگذار خواهد شد و به این ترتیب گسترده‌ترین مبارزه با بازار سیاه اتومبیل شروع شده است.

پنجم مرداد 1373؛ بزرگراه قزوین-زنجان به بزرگراه‌های اروپا متصل می‌شود

مهم‌ترین تحولات سیاسی، امنیتی منطقه و جهان و نتایج کار کمیته‌های سه‌گانه سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و ترکیه در دومین دور گفت‌و‌گوهای آقای هاشمی رفسنجانی و آقای سلیمان دمیرل، روسای جمهور ایران و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیته اقتصادی در گزارش خود گفت: اتصال هرچه سریع‌تر اتوبان‌های دو کشور توافقات جدی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه اتوبان قزوین-زنجان تا پایان امسال به پایان خواهد رسید و تا تبریز و مرز بازرگان امتداد خواهد یافت، گفت: مقرر شد ترکیه نیز مراحل اجرای اتوبان آنکارا به مرز بازرگان را شروع کند که در این صورت با اتصال اتوبان‌های دو کشور ارتباط ایران به اروپا نیز میسر خواهد شد.

درخواست برای اصلاح سیاست‌های پولی دولت

سیاست‌های پولی در برنامه دوم باید از یک ثبات مداوم برخوردار باشد.

مهندس دوست‌حسینی، معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنایع گفت: متاسفانه تولید آمار کشور برای برآورد نیازهای بخش‌های مختلف کشور عقب است؛ به‌نحوی که هنوز آمارهای رسمی سال‌های 71 و 72 آماده نیست و لذا افراد براساس برآوردهای بخشی دست به تحلیل می‌زنند و انتقادهای نادرست از عملکرد بخش صنعت در برنامه اول ناشی از این مساله است.

وی در مورد رشد صنایع مصرفی در برنامه اول گفت: میزان ارز رسمی و تعادلی اختصاص یافته و به صنایع مصرفی در حد پیش‌بینی برنامه بوده، ولی با توجه به وجود تقاضا و امکان فنی افزایش تولید و اجازه‌ای که برنامه اول به رشد این صنایع به‌صورت انتقال بدون ارز داده بود، این صنایع بیش از میزان پیش‌بینی رشد داشته است.

مهندس دوست‌حسینی در مورد ارز اختصاص‌یافته به بخش صنعت در طول برنامه اول گفت: براساس آنچه که تاکنون حسابداری شده در حدود 17.5 میلیارد دلار ارز برای تولید به بخش صنعت اختصاص یافته که از این رقم در حدود 7 میلیارد در وزارت صنایع و 100 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف صنایع سنگین، پتروشیمی و فلزات مصرف شده است.

وی یکی از محورهای پیشنهادی در برنامه دوم را حمایت از ایجاد پیمانکاری عمومی دانست و گفت: کشور از لحاظ پیمانکاری عمومی در بخش کارخانه‌سازی فقیر است که در برنامه دوم باید به این مساله بیشتر توجه شود.

پنجم مرداد 1383؛ حداد عادل خواستار همکاری مجلس و دولت برای بررسی مساله گرانی شد

غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به آقای خاتمی، رئیس‌جمهوری خواستار همکاری دولت و مجلس برای بررسی مساله گرانی شد. متن نامه رئیس مجلس به حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سیدمحمد خاتمی، ریاست جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

تصویر نامه‌ای که خطاب به روسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نوشته شده و در آن خواسته شده تا به انواع افزایش قیمت‌هایی که توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و موسسات دولتی و عمومی در سال 83 صورت گرفته رسیدگی نمایند، جهت ملاحظه به حضورتان ارسال می‌گردد.

موجب خوشوقتی خواهد بود چنانچه مجلس شورای اسلامی در این بررسی با دستور مساعد جناب عالی از همکاری کلیه دستگاه‌های زیر نظر قوه مجریه برخوردار گردد.

روسای محترم کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی با احترام چنانکه می‌دانید مساله گرانی یکی از مشکلات قشرهای وسیعی از مردم کشور ماست و در این میان کارمندان و کارگران و مستمری‌بگیران و بازنشستگان سنگینی این بار را بر دوش خود بیشتر احساس می‌کنند. مردم انتظار دارند دولت و مجلس برای کاهش فشار گرانی تصمیم بگیرند.

گرانی مسلما ریشه‌هایی عمیق و پیچیده دارد و حل این مساله به سادگی میسر نیست. لیکن هم دولت و هم مجلس می توانند با همکاری یکدیگر و با کمک قوه قضائیه در کوتاه‌مدت در حدود اختیارات و وظایف خود گرانی را تا اندازه‌ای مهار کنند و قدری از فشار آن بر مردم مستضعف و محروم بکاهند.

در سبد مخارج هر خانوار و در هزینه‌های صاحبان موسسات تولیدی و خدماتی، اقلامی بابت قیمت انواع خدمات و کالاهایی که توسط دولت عرضه می‌شود که هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن از آن جمله است، وجود دارد که بعضا موجب نارضایتی مردم می‌شود. بدیهی است افزایشی که همه ساله در تعرفه‌ها و قیمت خدمات مذکور داده می‌شود باید مبتنی و مستند به قانون باشد و هیچ افزایشی نباید خارج از حدود و حقوقی که قانون مجلس و یا مصوبات دولت و شوراهایی که قانوناً چنین اختیاراتی دارند، صورت پذیرد.

مجلس شورای اسلامی به حکم وظیفه نظارتی خود می تواند افزایش حاصل‌شده در این اقلام را که از آغاز سال 83 اعمال و اجرا شده از حیث انطباق آنها با قانون مورد بررسی قرار دهد.

تویوتا و بی‌ام‌و مجوز واردات گرفتند

سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: تنها تعدادی از مدل‌های خودروهای «بی‌ام‌و» و «تویوتا» مجوز واردات گرفتند.

دکتر یوسف حجت، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه هیات دولت درخصوص ضوابط خودروهای وارداتی گفت: بر این اساس تاکنون 6 مدل خودرو «بی‌ام‌و» و 9 مدل خودرو تویوتا توانسته‌اند مجوز واردات دریافت کنند.

وی رعایت استاندارد زیست‌محیطی یورو 2 به بالا، داشتن کاتالیست و انژکتور استاندارد ایمنی را از مشخصات لازم برای خودروهای وارداتی عنوان کرد و گفت: همچنین خودروهای وارداتی باید بیش از یک سال از زمان تولیدشان نگذشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، استاندارد زیست‌محیطی خودروهای وارداتی را سخت‌تر از خودروهای تولیدی برای کشورهای عربی عنوان و تصریح کرد: بر این اساس تنها استانداردهای اروپایی، مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است. حجت در عین حال اظهار امیدواری کرد که با آغاز واردات خودرو در سال‌جاری هرچه سریع‌تر مشکل خودروهای فرسوده برطرف شود.

افتتاح شرکت جدید خودروسازی رنو-پارس

شرکت خودروسازی ایرانی-فرانسوی «رنو-پارس» که مسوولیت ساخت خودروهای رنو بر روی پلت‌فرم X90 را دارد، طی مراسمی در تهران افتتاح شد.

شرکت رنو پارس با حضور لویی شوایتزر، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو-نیسان و ویسه، رئیس سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران و مدیرعامل ایران‌خودرو و سایپا در ساختمان مرکزی رنوپارس در تهران افتتاح شد.

در این مراسم خودروی «لوگان» اولین محصول رنو-پارس در ایران نیز به نمایش گذاشته شد.

شرکت رنو-پارس کلیه مسوولیت‌های عملیاتی یک شرکت خودروسازی شامل مهندس، تضمین کیفیت تامین قطعات، لجستیک، هماهنگی سیاست‌های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را به عهده خواهد داشت.

«لوگان» تحت‌نام تجاری رنو در شبکه فروش سراسری ایران‌خودرو و سایپا عرضه خواهد شد.

لویی شوایتزر، مدیرعامل شرکت فرانسوی «رنو-نیسان» در سخنانی گفت: امیدواریم با صادرات 20 درصد محصولات ال90 تولیدی در ایران تعداد 500 هزار خودرو در این کشور تولید شود.

نرخ رشد اقتصادی به 8 درصد می‌رسد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال‌جاری بین 7 تا 8 درصد خواهد بود.

حمیدرضا برادران شرکا گفت: روند پیشرفت اقتصاد ایران مناسب است و ارزیابی دیگر کشورها و شرکت‌های خارجی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ارزیابی‌های موسسات اقتصادی خارجی در مورد اقتصاد ایران گفت: یکی از موسسات معتبر اقتصادی، میزان ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را کمتر از اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرده است که این موضوع در افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان موثر است.

وی به روند رشد سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: سال گذشته به اندازه 20 سال قبل از آن، سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شده است.

پنجم مرداد 1393؛ تعلیق تحریم‌های ایران مقدمه‌ای برای لغو آنها است

در شرایطی که کنگره آمریکا همچنان برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پافشاری می‌کند، باراک اوباما مذاکره‌کنندگان ارشد خود با ایران یعنی وندی شرمن و دیوید کوهن را برای ارائه توضیحات درخصوص تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته‌ای به کنگره خواهد فرستاد. همزمان با این تحولات، شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر نقش کنگره در برچیده شدن تحریم‌ها گفت: تعلیق تحریم‌های ایران مقدمه‌ای برای لغو آنها است. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در واکنش به این سوال کریستین امان‌پور، مجری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که اگر کنگره گام‌های بیشتری در پیش گیرد، آیا اتحاد جامعه بین‌المللی می‌شکند، گفت: ما در این مذاکرات از نزدیک به مشورت با آنها ادامه می‌دهیم. همان طور که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است ما نمی‌خواهیم تحریم‌ها مانعی بر سر راه این مذاکرات شود. ما نمی‌خواهیم تحریم‌های اضافی اعمال شود زیرا فکر می‌کنیم این مذاکرات را باید با حسن نیت حفظ کنیم. اما کنگره نقش مهمی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید