بررسی عملکرد دولت سیزدهم در نیمه راه

عقب‌نشینی دولت رئیسی از یک وعده بزرگ!/ خداحافظی با تورم 15 درصدی 1402

کدخبر: ۵۹۰۵۸۰
اقتصادنیوز: دولت سیزدهم، در حالی دو ساله شد که اوایل فعالیت در «نقشه راه اقتصادی» برای پایان 1402 تورم 15 درصدی را پیش‌بینی کرده بود؛ نرخی که اکنون در ادبیات مسئولان به آن اشاره نمی‌شود.
عقب‌نشینی دولت رئیسی از یک وعده بزرگ!/ خداحافظی با تورم 15 درصدی 1402

به گزارش اقتصادنیوز ، دقیقا دو سال پیش بود که ابراهیم رئیسی در مراسم دریافت حکم تنفیذ ریاست جمهوری از رهبری، از پیام مردم برای تغییر وضع موجود خبر داد. رئیس جمهور منتخب در آن مراسم از تورم بالای 44 درصدی ایران گفت.

آنگونه که اکوایران گزارش داده است، اکنون در دو سالگی دولت، نرخ تورم نقطه به نقطه از 44.3 درصد در مرداد 1400 (زمان تحویل دولت) به 39.4 درصد کاهش یافته است؛ البته تورم سالانه از 45.7 درصد به به 47.5 درصد افزایش یافته است.

دولت در همان زمان، در نقشه راه اقتصادی تورم برای پایان 1402 را 15 درصد هدفگذاری کرد که به رغم روند کاهشی اما قطعا به هدف خوشبینانه خود نخواهد رسید.

این در حالی است اکنون نرخ تورم پایان سال در ادبیات مسئولان افزایش یافته و صحبت از نرخ 30 درصدی برای پایان سال می‌شود. یعنی دو برابر هدف اولیه دولت. 

در عین حال وضعیت متغیرهای پولی به عنوان شاخص‌های تورم‌ساز نباید فراموش شود. پایه پولی و نقدینگی به عنوان دو متغیر مهم می‌توانند به دولت کمک کنند یا حتی دولت را از هدف تورمی خود دور کند.

در حالی که سرعت رشد پایه پولی در پایان 1401 نسبت به پایان 1400 تندتر شد و به بالای 42 درصد رسید، اما رشد نقدینگی 8 واحد درصد کاهش پیدا کرد و به محدوده 31 درصد رسید. 

به رغم اینکه برخی کارشناسان معتقدند، رشد پایه پولی می‌تواند با یک تاخیری منتج به افزایش ضریب فزاینده و در نهایت رشد نقدینگی شود، اما رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گوی اخیر خود با اکوایران با استناد به بحران سال 2008 اروپا گفت، می‌تواند پایه پولی رشد کند، اما نقدینگی کنترل شود. 

با این حال، دولت رئیسی طبق تورم نیمه راه، به هدف تورمی خوشبینانه خود برای پایان 1402 که 15 درصد بود، نخواهد رسید و از وعده تورمی خود عدول کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید