نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 مرداد

ایران 70 هزار داشبورد خودرو به روسیه صادر می‌کند!

کدخبر: ۵۹۲۳۶۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران 70 هزار داشبورد خودرو به روسیه صادر می‌کند!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 مرداد 1373؛ 800 میلیون دلار اعتبار برای خرید کالاهای کوپنی

امسال 800 میلیون دلار اعتبار برای خرید کالاهای کوپنی در اختیار وزارت بازرگانی قرار گرفته است.

آقای آل‌اسحاق، وزیر بازرگانی گفت: تمامی مسوولان باید در جهت توزیع صحیح کالاهای کوپنی اقدام کنند.

وی افزود: امسال 700 میلیون دلار ارز نیز برای خرید کالاهای تعاونی به‌منظور تنظیم قیمت کالاها در اختیار وزارت بازرگانی قرار گرفته است و ما قصد داریم این اعتبار را در اختیار اتحادیه‌های تعاونی قرار دهیم.

وزیر بازرگانی در زمینه کنترل قیمت شکر اظهار کرد: برای ثابت نگه داشتن قیمت شکر، ماهانه سه کشتی حامل شکر برای تخلیه بار در بنادر کشورمان پهلو می‌گیرند.

وی افزود: قانون امور صنفی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و تاکنون 80 درصد طرح قیمت‌گذاری اجناس به اجرا درآمده است.

25 مرداد 1383؛ بهای نفت به بالاترین سطح در طول تاریخ رسید

بهای نفت برای نخستین بار در تاریخ به مرز 50 دلار نزدیک شد و رکورد تازه‌ای در جدول قیمت‌های این ماده اساسی بر جای گذاشت.

به گزارش منابع خبری روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدییت در بازار نیویورک به مرز 46 دلار و 65 سنت رسید.

این میزان یک دلار و 10 سنت بیشتر از بهای دادوستد روز گذشته همین بازار بوده است. در لندن نیز بهای هر بشکه نفت فیوچر برای تحویل در ماه سپتامبر با یک دلار و 59 سنت افزایش به 43 دلار و 88 سنت رسید. کارشناسان بازار انرژی تحولات اخیر در ونزوئلا، حوادث عراق و انفجار یکی از پالایشگاه‌های بریتیش پترولیوم در آمریکا را عوامل اصلی افزایش بیشتر بهای نفت می‌دانند. پالایشگاه اخیر سومین پالایشگاه بزرگ آمریکاست که روز گذشته دچار انفجار شد.

همچنین بسته شدن مجدد خط لوله بصره یک روز پس از باز شدن و احتمال حمله‌های خرابکارانه به تاسیسات صادرات نفت عراق از جمله دیگر عوامل افزایش بهای نفت عنوان می‌شود. ظرفیت خط لوله صادراتی بصره یک میلیون بشکه در روز است.

ایران 70 هزار داشبورد خودرو به روسیه صادر می کند

ایران برنده مناقصه 20 میلیون یورویی صدور قطعات خودرو به روسیه شد.

مهندس علیمرادلو، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع خودرو (ایرکو) افزود: صادرات حدود 70 هزار دست داشبورد کامل برای خودروهای «آواز» دو دیفرانسیل روسی به ارزش 20 میلیون یورو در طول دو سال قطعی شده است.

وی ادامه داد: تا قبل از شروع سال 2005 میلادی، 5 هزار دست داشبورد صادر خواهد شد و در طول دو سال این عدد به 70 هزار دست می‌رسد.

وی توضیح داد: ساخت این داشبوردها در ایران با مدیریت شرکت توسعه صنایع خودرو و اجرای کارهای طراحی و تولید توسط شرکت مهندسی سارنزا و تولید قطعات هم در سه شرکت بخش خصوصی به صورت مشترک انجام می‌شود، قالب‌سازی نیز با نظارت شرکت‌های داخلی در چندین شرکت خارجی انجام شد.

علیمرادلو انجام این پروژه را از نظر زمان‌بندی در نوع خود بی‌نظیر دانست وگفت: در طول مسیر طراحی و انجام مراحل ساخت، مشکل اصلی گشایش اعتبار در ایران بود که حتی با توجه به ارائه نامه اعتبارات از یک بانک بین‌المللی هنوز اعتباری توسط بانک‌های داخلی برای این کار صورت نگرفته است.

همچنین والری آرلوف، رئیس بخش طراحی در کارخانه آواز روسیه نیز گفت: در کارخانه آواز روسیه که معروف‌ترین تولیدکننده جیپ در بلوک شرق است و برای یک خودرو دو دیفرانسیل که براساس طراحی روز ساخته شده بود، برای قابلیت صادراتی احتیاج به قطعات باکیفیت و در عین حال ارزان بودیم که برای داشبورد یک مناقصه بین‌المللی برگزار شد و شرکت‌های ایرانی با توجه به قیمت ارزان و کیفیت مناسب انتخاب شدند.

وی ادامه داد: حتی شرکت‌های ایرانی، چینی‌ها را نیز در تولید قطعات ارزان کنار زدند. البته باید توجه داشت کیفیت تولیدات ایران بسیار بالاتر از کشورهایی چون چین است.

25 مرداد 1393؛ خروج غیرتورمی از رکود

تیم اقتصادی دولت با تاکید بر کنترل سیاست‌های انبساطی در خروج از رکود، بر حفظ دستاوردهای دولت در جهت کنترل تورم تاکید کردند.

سه ضلع تیم اقتصادی در نشست تخصصی که با محوریت بررسی شرایط اقتصاد کلان کشور برگزار شد، بر غیرتورمی بودن خروج از رکود و ممنوع بودن تحریک اقتصاد از ناحیه رشد پولی تاکید کردند.

ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی جهت‌گیری‌های نظام بانکی را در جهت انضباط بانکی و همگام با برنامه خروج از رکود عنوان کرد.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز با تاکید بر تداوم انضباط پولی و مالی دولت اظهار کرد: افزایش نقدینگی در بلندمدت منجر به افزایش تولید نخواهد شد.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی که ضلع سوم تیم اقتصادی به حساب می‌آید نیز بر حفظ دستاورد کنترل تورم تاکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید