پیش‌بینی بورس فردا 4 شهریورماه / رخ سبز بازار سهام با خبرهای معاون اول

کدخبر: ۵۹۴۱۳۳
اقتصادنیوز: بازار بورس در روز چهارشنبه هفته گذشته و با انتشار خبری از مخبر معاون اول رئیس‌جمهور رخ سبزی را به خود گرفت.
پیش‌بینی بورس فردا 4 شهریورماه / رخ سبز بازار سهام با خبرهای معاون اول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته و با انتشار خبری از مخبر معاون اول رئیس‌جمهور دولت سیزدهم رخ سبزی را به خود گرفت. البته خبرهایی هم از سوی سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران در بازار دست‌به‌دست شد که نشان می‌داد می‌شود برای روزهای آینده روی بازار بورس اوراق بهادار تهران حساب باز کرد. این در حالی است که بیش از یکی ماه است که بازار بدون معاملاتی خاص در یک مسیر خطی افقی و بدون تغییر در حال معامله‌شدن است.

 امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرط واگذاری اختیار خرید از بسته حمایتی صندوق توسعه بازار سرمایه حذف شده است و امکان خرید بلوکی سهام با تضمین حداقل بازده ٢٠ درصد برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است. سرمایه‌گذاران ملزم به واگذاری اختیار خرید نیستند و سقف بازده برای آنان باز است. ضمناً منابع حاصله صرف حمایت از بازار می‌شود. این عنوانی است که پایگاه خبری بازار سرمایه سنا مطرح کرده است: «سازوکار جذاب صندوق توسعه بازار سرمایه در حمایت از بازار»

پیش بینی بورس هفته / بازار در انتظار برخی تصمیمات سیاست‌گذار

 امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت: صندوق توسعه بازار در راستای حمایت از بازار سرمایه، اوراق اختیار فروش تبعی تا سقف مبلغ ۶ همت با سررسید یک‌ساله و نرخ بازده حداقل %۲۰ منتشر می‌نماید.

 اما از ظهر روز چهارشنبه قرار بوده است که دولتی‌ها در خصوص نرخ خوراک گاز جلسه را برگزار کنند و نتایج آن را به اطلاع عموم برسد. ایمنا از زبان طغیانی نوشت که جلسه‌ای سرنوشت‌ساز برای بازار سرمایه در حال برگزاری است که در آن دولت برای مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و آن‌طور که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید احتمال عقب‌نشینی دولت از این مصوبه وجود دارد.

 همچنین شایعه‌ای در روزهای پایانی هفته در بین اهالی دست‌به‌دست می‌شد که نشان می‌داد دیوان عدالت اداری دستور توقف دریافت عوارض صادراتی را اعلام کرده است عوارضی که به لطف تصمیمات مردان دولتی چهار برابر افزایش پیدا کرده است از همین رونیز گمرک طبق دستور دیوان اجرای مصوبه دولت رو متوقف کرده است.

 با این اخبار و حواشی که بازار در روزهای پایانی هفته پیش به خود دیده است روز چهارشنبه بازار رخ مثبتی را به خود گرفت و خودرو لیدر سنتی بازار سرمایه با ارزش معاملاتی کمتر از 32 میلیارد تومان در حوالی یک ساعت پایانی بازار به صف خرید نشست و در نهایت ارزش معاملاتی حدود 66 میلیارد تومان را به خود گرفت. ارزش معاملاتی کل گروه خودرویی به رقم 365 میلیارد تومان رسید که همچنان با روزهای اوج که نه با روزهای معمولی در بازار سرمایه فاصله زیادی دارد.

 معامله‌گران گروه شیمیایی و فلزات اساسی و سایر گروه‌ها با اینکه قیمت تابلویی نمادهایشان دست خوش تغییرات مثبت رنگی شده بودند؛ اما با ارزش معاملاتی که به خود گرفتند نشان دادند که خیلی به خبرهای منتشر شده دید مثبتی ندارند و یا حداقل تا تأیید هر کدام از خبرها در انتظار خواهند ایستاد.

 ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران همچنان کمتر از 7 هزار همت ارزش دارد. ارزشی که در روزهای پایانی سال 1401 به خود گرفته بود که می‌توان این‌گونه گفت که ارزش بازار در نیمه اول سال 1402 بازدهی نداشته است این در حالی است که بازار در ماه‌های اخیر باعرضه اولیه‌هایی نیز همراه شده است.

 

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران کماکان در محدوده‌های کمتر از 2 میلیون واحدی در حال معامله‌شدن است. البته خیلی از اهالی بازار سرمایه به رقم شاخص بدبین هستند چرا که بازار در این روزها که با رخ منفی کار را تمام کرده بود بیشترین افت‌ها را به خود دید؛ اما نمادهای شاخص ساز بازار با حمایت‌هایی همراه بودند تا از افت بیشتر نماگر اقتصادی ایران جلوگیری کند.

 با اینکه در روزهای گذشته در مورد ویژگی‌های این روزهای بازار به طور مفصل صحبت کردیم؛ اما بازار در عمق حمایت‌های تکنیکالی خود قرار دارد و منتظر خبری برای برگشت به مسیر صعودی بود؛ اما این خبر باید در کنار اعتماد رقم می‌خورد. خبر تصمیم‌گیری دولت درمورد نرخ خوراک می‌تواند بازار را کمی تکان دهد؛ اما به فصل بودجه‌نویسی دولت نزدیک می‌شویم و از طرفی هم گزارش‌های شش ماه شرکت‌ها تا چند وقت دیگر به بازار منتقل می‌شود.

 همه این موارد در کنار سطوح حمایتی و مقاومتی می‌تواند روزهای پر تلاطمی را برای بازار سرمایه رقم بزند. باید دید سنت همیشگی نیم ساعت پایانی بازار برای روز شنبه باز هم کارساز خواهد بود؟ همیشه و در یک سنت دیرینه برای بازار سرمایه نیم ساعت پایانی روز قبل به‌نوعی مسیر بازار را برای روز بعد نشان می‌دهد.

کل

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید