نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 15 شهریور

رونمایی از شریک یک میلیارد دلاری سایپا

کدخبر: ۵۹۶۱۴۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
رونمایی از شریک یک میلیارد دلاری سایپا

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 شهریور 1373؛ تشریح اوراق مشارکت مردم در پروژه‌های سودآور عمومی

جزئیات، شرایط و نحوه مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی برای تکمیل و توسعه پروژه‌های سودآور عمومی و خصوصی و طرح‌های عمرانی از طریق اوراق مشارکت از سوی رئیس کل بانک مرکزی تشریح شد.

محمدحسین عادلی افزود: اوراق مشارکت مردم در پروژه‌های سودآور از روز اول مهر منتشر می‌شود.

وی به شرایط انتشار اوراق مشارکت برای اینگونه طرح‌ها اشاره کرد و گفت: هر پروژه‌ای که بخواهد از طریق خرید اوراق مشارکت توسط مردم انجام گیرد، باید سودآوری آن توسط بانک مرکزی تایید و از سوی یکی از بانک‌های تجاری تضمین شود.

وی اضافه کرد: پس از تضمین سودآوری طرح، اوراق مشارکت مربوطه در هفت مقطع یک هزار، پنج هزار، 10 هزار، 50 هزار، یکصد هزار، پانصد هزار و یک میلیون تومانی توسط بانک عامل منتشر می‌شود و متقاضیان با خرید این اوراق در پروژه موردنظر مشارکت می‌کنند.

به گفته دکتر عادلی، خریداران اوراق مشارکت هر طرح در مقاطع مختلف زمانی به تناسب اوراق خریداری شده حدود 20 درصد سود سرمایه‌گذاری خود را دریافت خواهند کرد، ولی سود واقعی مورد انتظار در هر کدام از این طرح‌ها 25 درصد است که در زمان تکمیل طرح به خریدار اوراق پرداخت خواهد شد.

دکتر عادلی از پروژه بزرگ خانه‌سازی نواب به عنوان اولین طرح مشارکت مردم در این گونه طرح‌ها یاد کرد.

دکتر عادلی با اشاره به جایگاه قانونی اوراق مشارکت گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی ابزارهای پولی جدیدی برای تامین پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است که اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم از این طریق یکی از این ابزارهاست.

وی گفت: طرح مشارکت مردم در طرح‌های عمرانی یکی از بزرگترین تحول در سیستم بانکی کشور پس از برقراری بانکداری اسلامی است که برای تدوین و تصویب آن 3 سال و نیم با کمک اساتید حوزه علمیه قم و کارشناسان اقتصادی کشور کار شده است.

نوشت افزار با نرخ مصوب وزارت بازرگانی توزیع می‌شود

تاکنون 90 میلیون جلد دفترچه از سوی وزارت بازرگانی از طریق اتحادیه تعاونی فرهنگیان در سراسر کشور توزیع شده است.

مرتضی حاجی، قائم مقام بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی گفت: لوازم التحریر و به خصوص دفترچه به طور عادی در بازار وجود دارد و واردکنندگان و تولیدکندگان مطابق برنامه هر ساله خود اقدام به توزیع این کالاها در کل کشور کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت بازرگانی هر دفترچه 40 برگی را با قیمت 200 ریال، دفترچه 60 برگی را با قیمت 300 ریال و 100 برگی را با قیمت 500 ریال توزیع کرده و سایر وسایل مانند مداد و خودکار با وضعیت عادی بازار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

15 شهریور 1383؛ پرداخت تسهیلات خوداشتغالی از 20 شهریور آغاز می‌شود

وزیر کار و امور اجتماعی از مرکز انفورماتیک و صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی بازدید کرد و با نحوه بررسی و انتخاب متقاضیان دریافت‌کننده خوداشتغالی آشنا شد. مدیرعامل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی در جریان بازدید وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد: کارپرداخت تسهیلات خوداشتغالی به متقاضیان واجد شرایط به طور تدریجی از 20 شهریور آغاز خواهد شد.

بی‌نظیر گفت: 200 هزار نفر از واجدین شرایط دریافت وام از بین 544 هزار نفر متقاضیان دریافت وام انتخاب شده‌اند.

15 شهریور 1393؛ الگوی ترکیه برای صنعت ایران

پیش‌نویس سند راهبردی صنعت و تجارت کشور برای افق 1404 با تمرکز بر سه سال آینده به مرحله فینال رسید. طراحان سند با توجه به بررسی‌های تطبیقی از برخی کشورهای در حال توسعه، در تدوین این سند از الگوی ترکیه استفاده کرده‌اند. در این چارچوب برنامه تدوین شده نقش دولت را از مداخله‌گر و متصدی به بستر ساز تغییر داده و برای بخش خصوصی تکلیف دستوری اتخاذ نکرده است.

در این برنامه راهبردی که به منزله پارادایم صنعتی ایران به حساب می‌آید، تلاش شده به برخی جدل‌های فکری نیز خاتمه داده شود.

یکی از این مقوله‌ها ارتباط تولید و تجارت است که در سند به صراحت مکمل یکدیگر معرفی شده‌اند.

سند تدوین شده برخلاف برخی رویکردهای کنونی تاکید کرده است: نباید از قربانی شدن تولید در مقابل تجارت سخن گفت: زیرا پیوند این دو با هم به معنای رفع تعارضات و حضور در بازارهای جاهنی است. برنامه راهبردی تولید و تجارت کشور در کنار ترسیم رویکردها در فرآیند صنعتی 12 راهبرد برای رسیدن به شاخص‌های هدف تعریف کرده است.

راهبردهای در نظر گرفته شده در کنار جهت‌گیری‌های کیفی برای سال‌های 93 تا 96 قابل اندازه‌گیری نیز هستند.

برای نمونه در بخش بهبود فضای کسب و کار رتبه کلی ایران باید از 152 کنونی به رتبه 80 کاهش یابد.

بازار مسکن در سرازیری سوم

سومین موج کاهش قیمت مسکن در سال  93، عاید معاملات مردادماه شد تا تحت تاثیر ابعاد زمانی و ریالی این سرازیری، مجموع رشد 5 ماهه ارزش آپارتمان در تهران در حد زیر یک درصدی مهار شود و بازدهی این بازار در همین مدت از صفر تجاوز نکند.

گزارش دنیای اقتصاد از آمارهای جدید دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن حاکی است کاهش قیمتی که در تیر امسال بعد از دو ماه متوالی افزایش، دامن بازار مسکن را گرفت در مرداد نیز ادامه پیدا کرد و در دوسوم تابستان، قیمت مسکن به صورت یکنواخت کاهش یافت. در مردادماه میانگین قیمت واحدهای مسکونی در تهران 2 درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد.

هم‌اکنون واحد مسکونی در تهران به طور متوسط متر مربعی 4 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود، چنین مبلغی، در اسفند سال گذشته به عنوان متوسط قیمت مسکن در این کلانشهر در سامانه رهگیری معاملات مسکن به ثبت رسید. براساس این گزارش «اولین موج» کاهش قیمت مسکن در سال جاری، در فروردین ماه با 7 درصد نزول در منحنی نرخ رشد ماهانه قیمت، شکل گرفت.

شریک یک میلیارد دلاری سایپا

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد امروز در حالی به پایان می‌رسد که با توجه به حضور کم فروغ خودروسازان داخلی به نظر می‌رسد چینی‌ها برنده اصلی آن هستند و این ماجرا زنگ خطری برای دومین صنعت بزرگ کشور به حساب می‌آید.

یکی از خودروسازان چینی که حضور پررنگی در نمایشگاه مشهد داشت، چانگان بود. شرکتی که قرار است در کنار دومین خودروساز بزرگ ایران (سایپا) سهمی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد.

آن طور که مدیرکل فروش بین‌المللی چانگان عنوان می‌کند، احتمال دارد این شرکت چینی بیش از یک میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند و در حال حاضر مذاکره با سایپا در این مورد ادامه دارد.

چائو کن یو که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد برنامه این شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت که چانگان در روسیه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و چون ایران یکی از کشورهای مهم برای چانگانی‌ها است، شاید میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران بیش از روسیه نیز باشد. وی البته در پاسخ به این پرسش که آیا چانگان تصمیم دارد بخشی از سهام سایپا را بخرد، عنوان کرد که فعلا قرار به انجام این کار نیست و در مقطع فعلی، شرکت با سایپا در زمینه سرمایه‌گذاری خواهد بود.

چائو کن یو با بیان اینکه طبق برنامه 300مرکز خدمات رسانی و جذب مشتری در ایران راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد که چانگان می‌خواهد در سال 2020 برنامه تولید 100 هزار دستگاه خودرو در ایران را محقق کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید