نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 18شهریور

اعلام زمان اجرای طرح واقعی کردن دستمزد کارگران!

کدخبر: ۵۹۶۸۷۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
اعلام زمان اجرای طرح واقعی کردن دستمزد کارگران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 شهریور 13؛ 25 سد جدید ساخته خواهد شد

بیش از 25 سد جدید در ایران احداث خواهد شد و علاوه بر مهار مقادیر زیادی آب و تولید برق از مزاحمت رسوب رودخانه‌های مزاحم نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد. در اجرای این برنماه یک یا چند رسوب‌گیر، بر روی رودخانه «قزل اوزن» در آذربایجان ساخته می‌شود. بر روی رودخانه «زاب کوچک» که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد. یک سد احداث می‌شود و از این سد استفاده تولید برق به عمل خواهد آمد.

در خوزستان بر روی رودخانه «کرخه» یک یا دو سد مخزنی ساخته می‌شود و سدهای دوم و سوم کارون و مارون نیز احداث خواهد شد.

در مورد سدهای جدیدی که در ایران در دست ساخت است و یا تصمیم به احداث آنها وجود دارد از 25 سد تجاوز می‌کند.

18 شهریور 1383؛ طرح واقعی کردن دستمزد کارگران طی 4 سال اجرا می‌شود

معاون وزیر کار و امور اجتماعی از اجرای طرح واقعی کردن دستمزد کارگران طی چهار سال آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح که در سال گذشته به تصویب شرکای احتماعی دولت رسید، فاصله بین حداقل فرد و معیشت برطرف می‌شود.

محسن خواجه نوری، معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی افزود: این طرح که طی چهار سال به اجرا درمی‌آید، براساس نرخ تورم و سبد هزینه خانوار تنظیم شده است.

واکنش سازمان خصوصی‌سازی ایران به گزارش صندوق بین‌المللی پول

عبدالله پوری حسینی، مدیرعامل سازمان خصوصی سازی درباره خبر منتشر شده در این زمینه که خصوصی‌سازی در ایران رتبه آخر را کسب کرده است، گفت: در این خبر آمده که بین سال‌های 1985 تا 2000 میلادی یعنی در عرض 15 سال گذشته و بنا به گزارش صندوق بین‌المللی پول در 86 کشور جهان که خصوصی‌سازی اندازه گیری شده ایران همراه بورکینافاسور رتبه آخر را کسب کرده است در این فاصله تنها سه شرکت در ایران خصوصی‌سازی شده‌اند اما در بین سال‌های 70 تا 80 بیشتر از آن چیزی بود که در خبر منتشر شده است، البته نمی‌خواهم بگویم که خصوصی‌سازی در ایران بسیار خوب بوده است. وی ادامه داد: در طول سال‌های 70 تا 80 بیش از هشت میلیارد ریال واگذاری سهم داشته‌ایم. نرخ ارز در سال واگذاری بین این سال‌ها به جای 20 میلیونی که در گزارش درج شده 1763 میلیون دلار بود. یعنی 90 برابر آن رقم. مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با سهم دولتی در بخش خصوصی گفت: در طول سال‌های 70 تا 80 ما دو میلیارد و 941 میلیون دلار سهم دولتی واگذار کرده‌ایم.

مخالفت دولت با اقدام مجلس برای برداشت از حساب ذخیره ارزی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت با طرح مصوب نمایندگان مجلس برای برداشت 700 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی موافق نیست.

هفته گذشته نمایندگان مجلس طرحی را برای برداشت 700 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی تصویب کردند. این طرح‌ با هدف پرداخت مستمری ماهانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی تصویب و اکنون در دست بررسی شورای نگهبان قرار دارد. حیدر مستخدمین حسینی اظهار کرد: برداشت 700 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی سبب افزایش نقدینگی و در نهایت تورم می‌شود. به هین دلیل نظر دولت هنگام تصویب طرح مثبت نبود.

وی ادامه داد: دولت چنین مواردی را در بودجه دیده است و این قبیل اقدامات، مشکلات محرومان را حل نمی‌کند.

مستخدمین حسینی تاکید کرد: تمهیداتی از این دست برای حل مشکلات اقشار آسیب‌پذیر، مقطعی است، مشکلات محرومان باید در چارچوب نظام برنامه‌ای و تمهیداتی چون ایجاد اشتغال پایدار، افزایش قدرت و خرید و افزایش تولید حل شود.

18شهریور 1393؛ فناوری تولید چادر مشکی خریداری شد

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی واحد تولیدی چادر مشکی حجاب شهرکرد تا اواسط سال آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این واحد تولیدی 10 میلیون متر انواع پارچه ساده و گلدار چادری با کیفیت مرغوب تولید می‌شود. گلناز نصراللهی افزود: در این زمینه تمام گشایش اعتبارات ماشین‌آلات بافندگی و رنگرزی و چاپ و تکمیل به ارزش 20 میلیون دلار صورت گرفته و فناوری آن هم خریداری شده است.

نصراللهی افزود: شرکت کره‌ای دارنده دانش فنی آن تضمین صادرات 30 از تولیدات را داده و امیدواریم از مهر ماه سال جاری واردات ماشین‌آلات آغاز شود.

وی با اشاره به نیاز سالانه 70 تا 75 میلیون متر پارچه چادر مشکی در کشور اضافه کرد.

براساس نیاز سالانه به استفاده از پارچه‌های مشکی به راحتی می‌توان گفت که جا دارد 4 یا 5 کارخانه مشابه دیگر درکشور راه‌اندازی شود.

وی افزود: در حال حاضر به علت اینکه پارچه‌ چادر مشکی در کشور تولید نمی‌شود حمایت‌های تعرفه‌ای هم نسبت به سایر پارچه‌ها بسیار کم و درحد نخ و الیاف است. اما در صورت راه‌اندازی واحدهای بیشتر تولید پارچه چادر مشکی حمایت‌های ما نیز در حد کالای نهایی پارچه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید