نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 شهریور

صدور قطعات تراکتور از ایران به آلمان!

کدخبر: ۵۹۸۱۰۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
صدور قطعات تراکتور از ایران به آلمان!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 شهریور 1353؛ قیمت 10 قلم کالا کاهش یافت

هیات عالی نظارت بر قیمت‌ها در جلسه دیروز خود به پیشنهاد مرکز بررسی قیمت‌ها، به دنبال کاهش قیمت انواع پارچه‌های نخی و پشمی، قیمت بیش از 10 قلم از انواع تولیدات داخلی را کاهش داد. میلگرد، مفتول، رادیو، ورق‌های موج‌دار و شیشه ازجمله کالاهایی هستند که قیمت آنها تقلیل داده شده است.

قیمت انواع محصولات میلگرد و مفتول کارخانجات نورد ایران بین 2.7 تا 3 درصد قیمت انواع محصولات شرکت لوله و نورد اهواز 1.8 تا 2 درصد تقلیل داده شد.

قیمت انواع رادیو 8 درصد، انواع ورق‌های موج‌دار ایرانیت و فارسیت یک درصد، انواع شیشه مشجر آبگینه 11 تا 20 درصد، انواع کیسه نایلونی 20 درصد تقلیل داده شد.

24 شهریور 1363؛ ایران خواستار خرید ماشین‌آلات صنعتی بدون انتقال ارز است

آقای «گونفرمزیچ» سفیر جمهوری دموکراتیک آلمان در جمهوری اسلامی ایران با مهندس شافعی وزیر صنایع کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر صنایع با اشاره به کیفیت تولیدات کشورهای بلوک شرق اظهار کرد: ما طبق ضوابط موجود از کشورهایی که با ما روابط سیاسی دارند کالا وارد می کنیم و این کالاها باید از نظر قیمت و کیفیت، قابلیت رقابت در سطح بین‌المللی را دارند و تولیدات جمهوری دموکراتیک آلمان نیز از این موضوع استثنا نیست.

وی افزود: ما علاقه‌مند به واردات ماشین‌آلات صنعتی بدون انتقال ارز هستیم و با توجه به اینکه در سال‌های آینده ایران زمینه‌های سرمایه گذاری زیربنایی و صنعتی فراوانی خواهد داشت.

کشورهای صنعتی و دارندگان تکنولوژی به‌خصوص کشور جمهوری دموکراتیک آلمان می‌توانند در این زمینه روابط خوب و سازنده‌ای با ایران داشته باشند.

24 شهریور 1373؛ دستور بانک مرکزی به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خرید مسکن به کارکنان دولت

بانک مرکزی جمهوری اسلامی به منظور ایجاد تحرک بیشتر در بخش مسکن و در اجرای قانون نحوه ایجاد تسهیلات رفاهی کارکنان دولت به تمامی بانک‌های کشور ابلاغ کرد تا نسب به اعطای تسهیلات به کارکنان دولت برای خرید مسکن از طریق دریافت سپرده اقدام کنند.

این قانون که در راستای سیاست‌های جدید اقتصادی دولت بود و به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده به شرح زیر اعطا می شود:

سقف فردی تسهیلات مسکن برای خرید واحد مسکونی نوساز دست اول و با توجه به سپرده‌گذاری انجام‌شده 15 میلیون ریال است.

برای دریافت تسهیلات فوق، متقاضی باید مبلغ 10 میلیون ریال تحت عنوان سپرده خرید مسکن به مدت 9 ماه نزد آن بانک تودیع کند.

دکتر نوربخش به ریاست کل بانک مرکزی برگزیده شد

هیات وزیران در جلسه دیروز آقای دکتر محسن نوربخش را به ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزید.

در این جلسه که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری تشکیل شد، عادلی رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در پایان دوره پنجساله مسوولیت خود از رهنمودهای ریاست‌جمهوری، همکاری وزیران و تمام دست‌اندرکاران سیستم بانکی که وی را یاری داده‌اند، قدردانی کرد.

هاشمی رفسنجانی نیز با اشاره به مراحل دشوار دوران پس از جنگ و مشکل فقدان منابع مالی و توقعات و انتظارات انبوه و متراکم شده در نظام اجرایی، جامعه و نمایندگان مردم برای به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور، آغاز بازسازی همراه با افزایش سطح رفاه جامعه، از نقش برجسته مدیریت اقتصادی کشور قدردانی کرد و تلاش‌ها و خدمات بانک مرکزی و ریاست آن را در تنظیم و تامین نیازهای کشور با اهمیت دانست.

رئیس‌جمهوری همچنین موفقیت‌های اقتصادی، کاهش فراوان نیاز ارزی کشور به کالاهای خارجی را از دستاوردهای مهم دوران برنامه پنج ساله اول توسعه ذکر کرد.

قطعات چرخ‌دنده تولیدی تراکتورسازی تبریز به آلمان صادر شد

اولین محموله از قطعات آهنگری تولیدی در شرکت آهنگری مجتمع تراکتورسازی ایران در تبریز به آلمان ارسال شد.

مدیر بازاریابی و فروش این شرکت اعلام کرد: به دنبال توافق شرکت «آهنگری» تراکتورسازی ایران با یک کمپانی آلمانی، برای ساخت سه نوع از قطعات چرخ‌دنده مورد استفاده در گیربکس ماشین‌آلات سبک و سنگین اولین محموله این شرکت شامل 9 هزار قطعه آهنگری به آلمان ارسال شد.

وی افزود: همچنین براساس این توافق، شرکت آهنگری در چند نوبت قطعات سفارشی را به ارزش 850 میلیون ریال صادر خواهد کرد.

24 شهریور 1383؛ منطقه آزاد تجاری اکو تا سال 2015 تشکیل می شود

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هشتمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در شهر دوشنبه، پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد تجاری حداکثر تا سال 2015 را گام‌ اساسی برای تحکیم بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای اکو دانست و گفت: انتظار داریم کشورهای عضو، اقدامات لازم را برای تحقق این هدف اتخاذ کنند.

سیدمحمد خاتمی افزود: تشکیل منطقه آزاد تجاری و بازرگانی اکو می‌تواند سازوکارهای تجاری مانند اکوتاو موافقت‌نامه چارچوب ترانزیت تجاری را تقویت و مراودات مردمی میان کشورهای منطقه را تسهیل کند.

توصیه بانک جهانی درباره خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد ایران با اعلام اینکه نرخ بیکاری از 14.7 درصد به 11.2 درصد کاهش یافته، توسعه مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد را بهترین راه برای کاهش نرخ بیکاری در ایران اعلام کرد.

این گزارش با تاکید بر اینکه سرعت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در ایران به اندازه‌ای نیست که بتواند تقاضای نیروی کار را برآورده کند، نوشت: به دلیل نرخ بالای رشد جمعیت در اوایل انقلاب، نیروی کار فعال قابل‌توجهی وارد بازار کار ایران در سال‌های اخیر شده است و در این کشور بالا سالانه حداقل 700 هزار فرصت شغلی برای جذب نیروی کار جدید ایجاد شود.

بانک جهانی کاهش 3.5 درصدی نرخ بیکاری طی دو سال گذشته را نتیجه فعال‌تر شدن بخش خصوصی، افزایش نرخ رشد اقتصادی، به کارگیری طرح اشتغال زایی و توسعه سرمایه‌گذاری در ایران ارزیابی کرد.

گزارش مرکز اطلاع‌رسانی توسعه بخش خصوصی بانک جهانی حاکی است، در بین 144 کشور جهان، حجم اقتصاد زیرزمینی در ایران با سهم 18.9 درصدی از درآمد ناخالص ملی از حجم آن در 123 کشور جهان کمتر است.

متوسط نرخ اقتصاد زیرزمینی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا 27.4 درصد درآمد ناخالص ملی این منطقه است که 8.5 واحد درصد بیشتر از رقم ایران است.

اظهارنظرها درباره انتقال آب کارون به رفسنجان

بحث انتقال آب رودخانه کارون به رفسنجان مساله ای است که این روزها نظرات موافق و مخالف بسیاری را به خود جلب کرده است، این طرح در شرایطی مطرح شده است که حدود 4.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی استان خوزستان با بحران کمبود مواجه‌اند و همین امر مانع از تبدیل شدن این استان به قطب اقتصادی در بخش کشاورزی ایران شده است.

در حالی که خوزستانی‌ها از بحران و کمبود آب در این استان گلایه دارند و انتقال آب کارون به رفسنجان را مانعی برای حل مشکل کم‌آبی خود می‌دانند. نمایندگان خوزستانی مجلس شورای ا سلامی ضمن مخالفت با این طرح خواستار توضیح وزیر نیرو در این مورد شده‌اند.

دکتر رضا اردکانیان، معاون وزیر نیرو در امور آب نیز با حمایت از این طرح و با بیان اینکه مجوز ترخیص آب کارون به رفسنجان در سال 75 صادر شده، می گوید: این داستان مربوط به امروز و دیروز نیست و براساس گزارشی که در سال 74 ازسوی وزارت نیرو به دولت ارائه شده، تهیه شده است.

24 شهریور 1393؛ نگرانی خودروسازان از واردات خودرو

واردات خودرو در حالی همواره مورد اعتراض خودروسازان داخلی بوده است و گاه حتی لابی آنها را در بحث تعرفه نیز به دنبال داشته است که با توجه به حجم کم خودروهای خارجی در مقابل داخلی‌ها، مشخص نیست چرا شرکت‌های خودروساز کشور تا این حد نسبت به واردات حساس و نگرانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید