نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 26 شهریور

برنامه کاهش همزمان نرخ سود و نرخ تورم در حال اجرا است!

کدخبر: ۵۹۸۱۱۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
برنامه کاهش همزمان نرخ سود و نرخ تورم در حال اجرا است!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 شهریور 1353؛ هیات صنعتی کروپ وارد تهران شد

برتولد بابتیز، رئیس صنایع فولاد کروپ آلمان در راس یک هیات 16 نفری از مقامات عالیرتبه کروپ برای انجام یک سلسله مذاکرات مهم اقتصادی و صنعتی با مقامات اقتصادی ایران وارد تهران شد.

این هیات از امروز مذاکرات خود را با هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز کرد و عصر امروز موافقتنامه نهایی ایران و کروپ امضا می‌شود و جزئیات آن بعدا طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

چندی پیش ایران 25.4 درصد سهام واحد فولادسازی کروپ را خرید.

کروپ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در اروپاست. براساس توافق‌هایی که حاصل شده قرار است با همکاری ایران و شرکت پولیزیوس که یکی از شرکت‌های تابعه کروپ است، یک شرکت مهندسی مشترک برای تهیه و ارائه طرح برای تولید انواع ماشین‌های سنگین ایجاد شود.

همچنین براساس توافق‌های دیگری با سرمایه‌گذاری وسیع ایران و کمپانی کروپ یک کارخانه بزرگ 50 هزار تنی برای تولید انواع ماشین‌های صنعتی در اصفهان و در جدار کارخانه ذوب‌آهن آریامهر ایجاد می شود.

 

26 شهریور 1363؛ مستضعفین باید بتوانند از طریق تعاونی‌ها در تجارت و تولید شریک شوند

جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و تنی چند از مسوولان استان تهران با آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

هاشمی رفسنجانی ضمن پاسخ به سوالات حاضرین طی سخنانی در مورد مسائل اقتصادی و اظهارات اخیر امام امت گفت: من فکر می‌کنم اگر از بخش خصوصی بی تفاوت بگذریم در کارهای اساسی کشورمان خسارات بسیار عمده‌ای خواهیم دید. ما معتقدیم کشورهای سوسیالیستی از این ناحیه ضربه بسیار عمیقی خورده‌اند.

انگیزه‌های شخصی در این گونه مسائل بسیار مهم است، خداوند بشر را با انگیزه‌های شخصی خاصی خلق کرده است، منتهی حدود دارد که به حد ظلم و تجاوز نرسد و به تضییع حقوق دیگران نیانجامد. بخش خصوصی به عنوان بهترین اهرم برای کارهای اقتصادی و بسیاری کارهای دیگر فوق‌العاده اهمیت دارد.

ضمنا آزادی انسان‌ها این گونه قابل تعمیم است. آزادی انسان فقط رای دادن نیست، بخش خصوصی حتما باید فعال شود.

صحبت اخیر امام تا به حال این گونه صریح نبود، حال بعد از فرمایشات ایشان نباید کارها مثل قبل انجام شود بلکه باید با سرعت کارها را جلو بیندازیم. پس از سخنان امام، دولت بلافاصله بخشنامه کرد و طرح برنج هم از مصادیق آن بود.

ضدانقلاب از داخل و خارج فعال شده بود و من این مسائل را از کانال‌های مختلف شنیده بودم و در خطبه‌های نمازجمعه مطرح کردم و گفتم سیاست دولت این طور نیست یعنی از وزرا و کارکنان دستشان به این کار نمی‌رفت و گره به کار می‌زدند که حالا با فرمایشات امام این گره باز باشد. اما فرمایشات امام معنایش این نیست که ما کارها را بهدست سرمایه‌داران زالوصفت بدهیم. تا امام هستند محال است که چنین کاری صورت پذیرد که امکانات کشور در دست عده معدودی مال‌اندوز قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: من برنامه‌ریزی جدید را قبول دارم منتهی برنامه‌ریزی نباید برای گردن کلفت‌ها باشد، مثلا همین تعاونی‌ها که بی‌خود مورد اشکال بعضی قرار گرفت چیز خوبی است. بعضی‌ها گفتند این تعاونی‌ها دولتی است و می‌خواهند بخش خصوصی را خلع سلاح کنند در صورتی که این تعبیر درستی نیست.

 

26 شهریور 1373؛ مشکل توزیع قند و شکر به زودی حمل می‌شود

با ورود کشتی‌های 14 هزار تنی شکر از خارج و با احتساب میزان تولیدات داخلی در آینده نزدیک مشکل توزیع قند و شکر در کشور حل خواهد شد.

حاجی، مدیرعامل سازمان قند و شکر با اشاره به استحصال سالانه 800 هزار تن قند و شکر در کارخانه‌های داخلی گفت: برای جبران مصرف داخلی سالانه حدود 70 هزار تن شکر به کشور وارد می‌شود.

وی یکی از دلایل نوسان‌های اخیر قیمت قند و شکر در سطح کشور را عدم تامین اعتبار لازم ازسوی بانک مرکزی برای خرید از خارج دانست و گفت: همچنین به خاطر کاهش سطح زیر کشت چغندر قند در دنیا قیمت جهانی قند و شکر افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان قند و شکر کشور با اشاره به سیاست دولت در برنامه اول توسعه در زمینه خروج انحصاری قند و شکر، این سیاست را در عمل ناموفق خواند و خواستار کنترل مجدد دولت در تولیدات داخلی قند و شکر شد.

 

26 شهریور 1383؛ برنامه کاهش همزمان نرخ سود و نرخ تورم در حال اجرا است

راهکارهای کاهش تورم مشخص است و در حال حاضر راهکارهای کاهش همزمان نرخ سود بانکی و تورم در حال اجرا است.

دکتر شیبانی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اقدامات دولت در زمینه کاهش نقدینگی و کنترل هزینه‌ها و قیمت‌ها خود موجب کاهش تورم است.

وی افزود: طبیعی است که با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی نیز کاهش خواهد یافت.

شیبانی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال کاهش همزمان نرخ سود بانکی و نرخ تورم از طریق راهکارهای مشخص است و این اقدامات هم‌اکنون در حال اجرا است و ادامه خواهد یافت.

 

26 شهریور 1393؛ قطب سوم خودروسازی کلید خودرو

در حالی که تجربه‌های شکست‌خورده گذشته در احداث قطب سوم خودروسازی، اجرای این پروژه در چابهار را با اما و اگرهایی همراه کرده بودند، معاون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای مناطق آزاد می‌گوید: به زودی کار جانمایی کارخانه خودروسازی در چابهار اجرا و فعالیت ساخت آن آغاز خواهد شد.

محمد معزالدین با اشاره به «برگزاری جلسات مختلف برای اخذ زمین و جذب سرمایه‌گذاران در منطقه» تاکید کرده که «منطقه آزاد چابهار زمینه اجرایی شدن پروژه قطب سوم خودروسازی را دارد.»

گفته‌های وی در شرایطی است که اوایل تابستان جاری اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهور از احداث قطب سوم خودروسازی در کشور خبر داد و تاکید کرد که این «قطب» در منطقه آزاد چابهار احداث خواهد شد.

حالا پروژه قطب سوم خودروسازی در چابهار در حالی کلید خورده است که پیش از این اصفهان به عنوان گزینه‌ای برای این «پروژه» هرگز شاهد اجرایی شدن آن نبود.

این بار اما به نظر می‌رسد پروژه قطب سوم خودروسازی برخلاف گذشته سرانجامی خوش داشته باشد، چه آنکه ظاهرا عزم مسوولان برای اجرای آن، جزم‌تر از قبل است اما تعیین زمین برای ساخت سومین خودروسازی بزرگ کشور در حالی از سوی مسوولان منطقه آزاد چابهار در دست پیگیری است که ترکان پیش از این شریک احتمالی قطب سوم را نیسان ژاپن اعلام کرده و از جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای راه‌اندازی این قطب خبر داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید