اقتصاد جنگ‌زده اوکراین رشد کرد

اقتصاد اوکراین؛ جان‌سخت در جنگ/ چشم‌انداز درآمد روسیه در 2024

کدخبر: ۵۹۹۸۶۱
اقتصادنیوز: اقتصاد جنگ‌زده اوکراین برای نخستین‌بار پس از حمله روسیه به این کشور در اوایل سال 2022، با رشد همراه شده است.
اقتصاد اوکراین؛ جان‌سخت در جنگ/ چشم‌انداز درآمد روسیه در 2024

به گزارش اقتصادنیوز ، از زمان حمله روسیه به اوکراین در اویل سال 2022، اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی همراه شد، اما تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد اوکراین بهبود یافته و با رشد همراه شده است. اوکراین توانسته اقتصاد خود را از یک وضعیت نامطلوب خارج کند و آمارهای مربوط به مخارج مصرف‌کننده همزمان با تطبیق مردم این کشور با شرایط جنگ، رشد پیدا کرده است.از سوی دیگر،‌ پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درآمد روسیه در سال آینده میلادی با وجود هزینه‌های فزاینده جنگ، افزایش خواهد یافت.

به نوشته بلومبرگ،‌ گزارش سرویس آمار دولتی اوکراین نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در ماه‌های پس از فوریه 2022 که با تهاجم روسیه همراه شد و حتی در ماه‌های ابتدایی 2023 با وضعیت نامطلوب و منفی مواجه بود؛‌ اما تولید ناخالص داخلی این کشور در یک بازه یک‌ساله و در سه‌‌ماهه دوم سال جاری میلادی، جهش پیدا کرد و 19.5 درصد افزایش یافت.

بر اساس آنچه اکوایران به نقل از بلومبرگ گزارش داده است،‌ تولید ناخالص داخلی اوکراین به واسطه رشد مصرف داخلی این کشور تقویت شده است،‌ چراکه اوکراینی‌ها در مقایسه با ماه‌های ابتدایی جنگ، احساس ثبات نسبی پیدا کرده‌اند.

به دلیل حمله سایبری در ماه جولای به سرویس آمار دولتی اوکراین، انتشار گزارشِ تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه دوم 2023 با تأخیر مواجه شد. بانک مرکزی اوکراین پیش‌بینی کرده اقتصاد این کشور ممکن است طی امسال 2.9 درصد رشد کند.

افزایش قابل توجه هزینه‌های دفاعی روسیه در سال 2024

بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده روسیه قصد دارد در سال آینده میلادی هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد زیرا حمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین همچنان به تغییر شکل اقتصاد این کشور و تغییر اولویت‌های بودجه ادامه می‌دهد.

هزینه‌‌های دفاعی روسیه در سال 2024 میلادی، 6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل خواهد داد که 3.9 درصد از 2023 و 2.7 درصد از سال 2021 بیشتر است. همچنین پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های دولت روسیه برای موارد و اقلام طبقه‌بندی شده و نامشخص، دو برابر بیشتر می‌شود؛ دلیل سری بودن این موارد این است که کرملین نمی‌خواهد به خاطر تأثیرات جنگ، زیر ذره‌بین برود.

سیر تکاملی بودجه روسیه پس از حمله به اوکراین نشان می‌دهد که دولت این کشور در بحبوحه جنگ در حال تغییر اولویت‌های خود است، چراکه این نبرد زیان مالی سنگینی بر مسکو تحمیل کرده و هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

با وجود اینکه روسیه باید برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مارس 2024 آماده شود، قرار است هزینه‌های دفاعی در سال آینده میلادی از هزینه‌های اجتماعی پیشی بگیرد؛‌ آن هم در زمانی که اقتصاد روسیه با تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند. هزینه‌های دفاعی روسیه در سال 2024 به 10.8 تریلیون روبل معادل 112 میلیارد دلار افزایش می‌یابد که در مقایسه با بودجه نظامی این کشور در سال 2021 که هنوز جنگ اوکراین آغاز نشده بود، حدود سه برابر بیشتر می‌شود.

همچنین هزینه‌های مربوط به موارد و اقلام طبقه‌بندی شده مسکو از 6.5 تریلیون روبل در سال جاری میلادی به 11.1 تریلیون روبل در سال آینده افزایش می‌یابد. این معادل 30 درصد از هزینه‌های کل بودجه است و نسبت به سال 2021 که هزینه‌های پنهان روسیه 14.9 درصدِ هزینه‌های بودجه را شامل می‌شد،‌ دو برابر شده است.

هزینه‌های مربوط به سیاست‌های اجتماعی که در سال 2023 میلادی 6.5 تریلیون روبل بوده،‌ به 7.5 تریلیون روبل در سال 2024 افزایش پیدا می‌کند.

با این وجود،‌ روسیه همچنان نسبت به آینده امیدوار است. با وجود هزینه‌های فزاینده جنگ و تأثیر تحریم‌ها،‌ دولت روسیه انتظار دارد درآمد‌ این کشور در سال 2024 به بیش از 35 تریلیون روبل افزایش پیدا کند که 22 درصد بیشتر از سال جاری میلادی است. روسیه همچنین پیش‌بینی کرده اختلاف میان هزینه‌ها و درآمد این کشور در سال آینده میلادی به 0.9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش پیدا کند که نشان از کاهش دو برابری نسبت به سال 2023 است. مسکو انتظار دارد این اختلاف میان هزینه و درآمد در سال 2025 به 0.4 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی رشد درآمد نفتی روسیه 

از سوی دیگر انتظار می‌رود درآمدهای روسیه از نفت و گاز در سال 2024 با رشد 25 درصدی همراه شود و به 11.5 تریلیون روبل برسد. دولت روسیه پیش‌بینی کرده نفت این کشور که یک منبع مهم درآمدی برای مسکو است، با متوسطِ قیمت بیشتری به فروش برسد. مسکو چشم‌انداز متوسط قیمت نفت خود در سال آینده میلادی را 71 دلار و 30 سنت به ازای هر بشکه در نظر گرفته که بالاتر از قیمت تخمینی 63 دلاری در سال جاری میلادی است.

از سوی دیگر، تخمین‌های بلومبرگ نشان می‌دهد اختلاف میان تخفیف نفت روسیه با قیمت نفت برنت، کمتر خواهد شد‌‌؛‌ اتفاقی که برخلاف تلاش سران گروه هفت در جهت کاهش درآمد نفتی روسیه است، چراکه سران این گروه با هدف کاهش توانایی مسکو در تأمین مالی جنگ در اوکراین، برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کرده بودند.

بودجه روسیه همچنین شامل فروش دارایی‌های مربوط به کسب ‎وکارهای خارجی است که در حال ترک این کشور هستند. مسکو انتظار دارد از فروش این کسب‌وکارها در سال جاری میلادی حدود 114 میلیارد روبل درآمد کسب کند، اما این درآمد در سال 2024 به حدود دو میلیارد روبل کاهش می‌یابد و در سال‌های آینده و با اتمام فروش این کسب‌وکارها، مسکو هیچ درآمدی از این طریق نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید