نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 6 مهر

ابزار تاسف ایران از اظهارات رهبران آمریکا درباره قیمت نفت

کدخبر: ۶۰۰۷۳۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ابزار تاسف ایران از اظهارات رهبران آمریکا درباره قیمت نفت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

6 مهر  1353؛ کنفرانس نفتی کشورهای صنعتی تشکیل می‌شود

هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا و مقامات برجسته چهار کشور مهم صنعتی جهان کنفرانس محرمانه‌ای در کمپ دیوید، استراحتگان رئیس جمهور آمریکا در نزدیکی مریلند تشکیل خواهد داد تا برای یافتن راه‌حل مشترکی جهت مقابله با خطر یک بحران جدید نفتی مشورت کنند.

این کنفرانس امشب شروع به کار خواهد کرد و از طرف آمریکا، ویلیام سایمون وزیر خزانه‌داری این کشور نیز در کنار کیسینجر در کنفرانس شرکت خواهد کرد. قرار است وزیران خارجه و دارایی فرانسه، آلمان، ژاپن و معاون وزیر خارجه و وزیر دارایی انگلستان نیز در این کنفرانس شرکت کنند.

کیسینجر تقاضا کرده است که کارها و مذاکرات این کنفرانس کاملا محرمانه باشد.

ابراز تاسف ایران از اظهارات رهبران آمریکا درباره قیمت نفت

جمشید آموزگار، وزیر کشور ایران و رئیس هیات نمایندگی این کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مصاحبه با خبرگزاری اتریش (آپا) اعلام کرد که ایران طرفدار قیمت منطقی و عادلانه‌ای برای نفت است و قصد ندارد قیمت نفت خود را کاهش دهد.

آموزگار پس از اشاره به اظهارات اخیر جرالد فورد، رئیس‌جمهور آمریکا و هنری کیسینجر وزیر خارجه این کشور درباره قیمت نفت اعلام کرد که اگر کشورهای صنعتی باختری تورم جاری خود را که شاخص رشد سالانه آن در حال حاضر به طور متوسط 14 درصد است از بین نبرند، افزایش قیمت نفت اجتناب‌ناپذیر است.

وزیر کشور ایران اضافه کرد که قیمت نفت باید با قیمت‌های گونه‌های دیگر انرژی سازگار باشد و با آنها تطبیق داده شود.

آموزگار اعلام کرد که ایران از تاریخ کنفرانس آینده وزیران اوپک که 14 دسامبر گشایش خواهد یافت و دو روز در وین طول خواهد کشید تلاش‌های خود را برای به وجود آوردن یک سیستم قیمتی واحد برای نفت دنبال خواهد کرد.

6 مهر 1373؛ بیشترین بخش بدهی‌ خارجی صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی شده است

قسمت اعظم بدهی‌های خارجی صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در اقتصاد کشور شده است؛ به این معنا که با وام‌های اخذشده از کشورهای خارجی به توسعه و پیشرفت صنایع و عمران در کشور سرعت بخشیده‌ایم.

مرتضی محمدخان، وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در برنامه اول توسعه، دولت با مشکلاتی ازجمله تخریب مناطق بر اثر جنگ تحمیلی، گرانی و تورم روبرو بود که با برنامه‌ریزی دقیقی بسیاری از مناطق جنگ زده بازسازی شد و بخش تولید با ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری از پیشرفت خوبی برخوردار شد.

وی گفت: تامین رفاه اجتماعی و عمومی، سرمایه گذاری درازمدت، ایجاد اشتغال و کاهش تورم که با اجرای سیاست‌های پولی صورت خواهد گرفت، ازجمله اهداف برنامه پنجساله دوم توسعه کشور است.

6 مهر 1393؛ تورم در محدوده 20 درصد

دو روز پس از آنکه بانک مرکزی در گزارش آمار رشد اقتصادی در فصل بهار را اعلام کرد و به روایت وضعیت تورم در 6 ماه گذشته پرداخت، مرکز آمار ایران به عنوان مرجع قانونی اعلام آمار شاخص‌های اقتصادی در گزارشی از نرخ تورم در شهریور امسال پرده برداشت.

در گزارشی که این نهاد وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در سایت رسمی خود قرار داده، تورم 12 ماه منتهی به شهریور امسال 20.6 درصد برآورد شده است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ تورم در مرداد امسال 22.3 درصد اعلام شده بود، یافته‌های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم در 12 ماه به شهریور سال 93 نسبت به مرداد 1.7 درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه 14.2 درصد برآورد شده که نسبت به مرداد نیم درصد کاهش نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید