رشد در سمت عرضه

افزایش شدید قدرت فروشندگان حقیقی بورس تهران/ پیش بینی بازار سهام امروز 16 مهر

کدخبر: ۶۰۲۶۶۹
اقتصادنیوز: بورس تهران در روز گذشته را با ریزش شاخص‌های سهامی و تشدید خروج سرمایه حقیقی از سهام پشت سر گذاشت. نکته قابل توجه در داده‌های معاملات روز گذشته افزایش ارزش معاملات خرد تا سطح 4 همتی بود.
افزایش شدید قدرت فروشندگان حقیقی بورس تهران/ پیش بینی بازار سهام امروز 16 مهر

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش شاخص‌های سهامی روز شنبه شدت زیادی داشت و معاملات سهامی با رشد ارزش معاملات خرد تا سطح 4 همتی همراه بود. افزایش ارزش معاملات خرد در کنار تشدید روند جریان خروجی پول حقیقی از بازار سهام زمانی عجیب شد که در انتهای معاملات صندوق‌ها، برآیند جریان پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت نیز منفی شد.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکرد مشابهی به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند و در فرابورس ایران نیز مشابه بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 12 صدم درصد بود و ریزش بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم 37 صدم درصدی افت تراز کمتر شاخص کل را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول با 174 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 65 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت حمل و نقل  با 21.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت قند و شکر با 8.8 میلیارد تومان و صنعت استخراج سایر معادن با 2 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 123.2 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فرآورده‌های نفتی با 82.5 میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 59.5 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته دوم مهر ماه اندکی رشد کرده بود اما در روز چهارشنبه در سطح 3 همتی قرار داشت. در معاملات روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام با رشد 15 درصدی به 4 هزار و 60 میلیارد تومان رسید.

خالص جریان خروج پول حقیقی در سهام تا روز دوشنبه هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفته بود و در معاملات روز چهارشنبه با اندکی افزایش به منفی 45 میلیارد تومان رسیده بود. در روز ابتدایی معاملات این هفته خالص جریان پول حقیقی تا منفی 597 میلیارد تومان ریزش داشت و از سوی دیگر نیز، جریان پول حقیقی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مشابه روند روز شنبه هفته قبل منفی شد و با ارزش منفی 200 میلیارد تومان به ثبت رسید.

روز شنبه بازار سهام تغییر جهت داشت و بار دیگر نزولی شد. ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 17 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 26 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 90 میلیارد تومان ریزش کرد و ارزش صف‌های فروش تا 312 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 22.2 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 20.6 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش 1.5 میلیون تومانی داشت و به 27.2 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی همچنان به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند و این شکاف افزایش پیدا کرده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با کف حمایتی 2 میلیون و 50 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، می‌توان ورود این مبالغ را به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی در معاملات امروز محتمل دانست اما حرکت این سرمایه حقیقی به سمت بازار‌های موازی با تحرکات مثبت در بازار‌ آزاد ارز نیز محتمل است. مسئله مورد اهمیت دیگر رشد ارزش معاملات خرد با وجود ریزش شاخص‌های سهامی است که نشان از شدت خروج جریان پول حقیقی دارد. کاهش قیمت نفت همچنان یکی از ترندهای اصلی بورس تهران به شمار می‌رود و تحرکات پول حقیقی در بین صنایع بورسی نیز می‌تواند صنایع پیشران بازار و جهت حرکت شاخص‌ها را تعیین کند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد قوی‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 26 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

اینفو بورس (6)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید