راه برای ورود همه شرکت‌ ها به بورس باز شد

کدخبر: ۶۰۲۶۷۸
اقتصادنیوز: با راه اندازی بازار توافقی، ورود بازار پایه فرابورس بسته شده و از این به بعد همه شرکت‌های لغو پذیرش شده یا شرکت‌هایی که قادر به احراز شرایط پذیرش بورس و فرابروس نیستند، می‌توانند سهام خود را در بازار توافقی معامله کنند.
راه برای ورود همه شرکت‌ ها به بورس باز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: راه‌اندازی بازار توافقی فرابورس اقدام بزرگی است که برای توسعه فرابورس بوده و از سال‌های قبل آغاز شده است.

مجید عشقی در مراسم افتتاحیه بازار توافقی فرابورس ایران، اظهار کرد: روند توسعه فرابورس با شتاب نسبتاً منطقی ادامه دارد و این کارها ادامه فعالیت‌هایی است که از قبل شروع شده و افتتاح بازار توافقی از جمله آن کارهاست. اشکالی که در بازار پایه می‌دیدیم این بود که تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده نداشت و این می‌توانست ریسک‌های متعددی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند.

وی افزود: اکثر شرکت‌هایی که در بازار پایه هستند، شرکت‌های لغو پذیرش شده‌اند یا دلیل دیگری دارد و این‌ها ریسک‌های متعددی دارد و بعضاً سهامداران بدون توجه به این ریسک‌ها اقدام به خرید سهام می‌کنند، از همین رو شرکت فرابورس بازار توافقی را پیشنهاد داد و شرکت‌ها به‌صورت توافقی سهامشان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: پیام ما از بازار توافقی این است، تفاوتی بین شرکت‌های پذیرش شده با شرکت‌های پذیرش نشده وجود داشته باشد. به همه شرکت‌ها اعلام می‌کنیم که اگر امکان آن را دارند، در فرابورس فرآیند پذیرش خود را آغاز کنند.

طبق اظهارات عشقی، مشابه بازار پایه که شرکت‌های لغو پذیرش شده یا فاقد شرایط حضور در بورس می‌توانند در آن معامله شوند، تقریباً در دیگر کشورها وجود ندارد؛ ازاین‌رو، ورودی این بازار بسته شده و در عوض با راه‌اندازی بازار توافقی امکان حضور همه شرکت‌ها در این بازار فراهم آمده است به‌گونه‌ای که شرکت‌ها می‌توانند بدون پذیرش شده در فرابورس که شرایط خاصی دارد، در بازار توافقی مورد معامله قرار گیرند و در ادامه با احراز شرایط، وارد بازارهای بالاتر شوند.

با توجه به شرایط سخت‌گیرانه بورس و فرابروس برای پذیرش شرکت‌ها، به نظر می‌رسد راه‌اندازی بازار توفقی، شرایط را برای توسعه بورس فراهم می‌کند و می‌تواند مورد استقبال شرکت‌ها گرفتار بروکراسی‌های پذیرش قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید