رصد بازار اقلام اساسی ؛

قیمت جدید گوشت قرمز مشخص شد

کدخبر: ۶۰۳۲۲۷
اقتصادنیوز: توزیع گسترده محصولات توسط وزارت جهاد کشاورزی در فروشگاه‌‌های متعدد باعث شده قیمت گوشت قرمز در بازار روند کاهشی به خود بگیرد.
قیمت جدید گوشت قرمز مشخص شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران،  طبق آمارها سالانه در کشور 800 هزار تن گوشت قرمز گوسفندی و گوساله تولید می‌شود و مابقی نیاز کشور در حدود 100 هزارتن از محل واردات تأمین می‌شود اما همچنان در برخی فصول کشور با نوسان نرخ گوشت روبه‌رو است.

با ورود دولت طی دو تا سه ماه اخیر در بازار گوشت قرمز و استمرار عرضه گوشت گوسفندی و گوساله گرم و منجمد وارداتی با قیمت‌های مصوب در بازار تهران و برخی بازارهای پرمصرف کشور، قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت به طوری که تنوع‌‌بخشی مبادی واردات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت توانست با آن نیاز مصرف‌کنندگان را بدون کاهش کیفیت و سلامت بهداشتی با قیمت پایین‌‌تر تأمین کند.

طبق برنامه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی، در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای هر کیلوگرم ران گوسفندی ممتاز ۳۹۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ممتاز ۳۹۰ هزار تومان، راسته گوسفندی ۳۱۰ هزار تومان، ران گوساله ۲۹۹ هزار تومان، راسته گوساله ۲۹۹ هزار تومان، سردست گوساله ۲۹۹ هزار تومان و چرخ‌کرده گوساله ۲۵۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

توزیع گسترده این محصولات با این قیمت‌‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی در فروشگاه‌‌های متعدد باعث شده قیمت گوشت قرمز در بازار روند کاهشی به خود بگیرد. عرضه محصولات پروتئینی در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای که عرضه‌کننده اصلی محصولات پروتئینی تنظیم بازاری هستند نیز نشان می‌دهد برنامه تنظیم بازار دولت تاکنون موفق بوده نیاز مردم به محصولات پروتئینی را رفع کند و همین امر رضایتمندی مردم را در پی داشته است.

منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران اقتصادی» گفت: بازار گوشت روزهای باثباتی را طی می‌کند که این سبب شده در برخی اقلام گوشت گوسفندی و گوساله با تغییر و ریزش قیمتی روبه‌رو شویم.

وی اظهار داشت: اکنون گوشت گوسفندی و گوساله به دو شکل وارداتی و داخلی به بازار عرضه می‌شود که قیمت گوشت وارداتی مشخص است اما اکنون گوشت تولید داخل تلاش دارد خودش را به سطح گوشت وارداتی برساند. وی تصریح کرد: هرکیلوگرم گوشت گوساله در میدان بهمن و سازمان میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۲۹۵ هزارتومان عرضه می‌شد که اکنون این قیمت به هر کیلو ۲۶۵ هزارتومان رسیده است بنابراین لاشه گوشت داخلی گوساله که ۳۵۵ هزارتومان بود نیز به نرخ ۳۲۵ هزارتومان رسید.

وی گفت: بنابراین به دلیل تأمین خوبی که در بخش بازار گوشت رخ داد، داشته‌های گوشتی داخلی کشور زیاد شد و استمرار آن در مناطق پرمصرف باعث ثبات قیمت کالا شد و این مهم ادامه می‌یابد.  رئیس شورای تأمین دام کشور براین باور است که گوشت وارداتی گرم و منجمد در میدان بهمن، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل رصد و پایش است و امکان تخلف بسیار پایین است. وی گفت: در پی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، در کنار واردات گوشت گرم و منجمد گوسفندی و گوساله، دام زنده نیز به موازات این کار جهت پروار وارد کشور شد که البته اغلب آن دام زنده گوساله پروار بوده که پایان مهرماه یا اوایل آبان‌ماه امسال کشتار و روانه بازار می‌شود و بخش پروار گوساله ترمیم شد.

پوریان اظهارداشت: گوشت منجمد وارداتی نیز بخشی با قیمت‌های مصوب روانه بازار و بخشی دیگر ذخیره‌سازی می‌شود عملاً اگر همه پروسه را در کنار هم قرار بدهیم می‌بینیم که علاوه بر داشته‌های خوب پرواری به لحاظ قیمتی و به لحاظ تأمین نیز در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم.

 رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: طی روزهای اخیر، قیمت گوشت گوساله و گوسفندی بین ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان و در بخش دام زنده بین ۱۵ تا ۱۸ هزارتومان کاهش داشته‌ایم.

به گفته وی، اکنون قیمت دام زنده گوساله و گوسفندی درجه یک نر به طور میانگین بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزارتومان و مابقی دام‌ها ارزان‌تر از این قیمت به فروش می‌رسند این درحالی است که پیش از این قیمت‌ها بالای ۲۰۰ هزارتومان بوده است. وی اضافه کرد: در روزهای آینده قیمت واقعی گوشت قرمز گوسفندی و گوساله مشخص می‌شود زیرا اخیراً به دلیل کمبود و تغییر قیمت، نرخ واقعی گوشت قرمز در بازار مشخص نبود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید