منتظر نفت 150دلاری باشیم؟

سناریو‌های قابل پیش بینی برای اقتصاد دنیا بر اثر جنگ خاورمیانه

کدخبر: ۶۰۳۹۸۸
اقتصادنیوز: جنگ در خاورمیانه همیشه پیامدهایی فرامنطقه‌ای به دنبال داشته است. وجود منابع فراوان انرژی در این منطقه موجب شده است هر درگیری و مناقشه‌ای در این منطقه ابعادی جهانی پیدا کند و بر زندگی بسیاری از انسان‌ها تاثیر بگذارد.
سناریو‌های قابل پیش بینی برای اقتصاد دنیا بر اثر جنگ خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: مناقشه اخیر میان فلسطینی‌ها و اسرائیل  پتانسیل این را دارد که در صورت گسترش اقتصاد جهان را به رکود بکشاند. این خطر کاملا جدی است؛ چراکه به نظر می‌رسد اسرائیل برای حمله زمینی به نوار غزه آماده می‌شود. این نگرانی زمانی شدیدتر می‌شود که امکان باز شدن جبهه‌هایی جدید از سمت لبنان و سوریه نیز وجود دارد و در موارد حادتر می‌تواند درگیری با دیگر کشورها از جمله  ایران را نیز در پی داشته باشد.

در شدیدترین حالت پیش‌بینی‌شده از سوی بلومبرگ، تخمین زده می‌شود که قیمت نفت به حدود بشکه‌ای 150دلار برسد و رشد اقتصاد جهانی به میزان 1.7درصد کاهش یابد؛ رکودی که حدود یک‌تریلیون دلار از تولید جهانی را کاهش می‌دهد.

در اولین سناریو که خوش‌بینانه‌ترین آنها نیز هست، درگیری‌ها به غزه و میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها محدود می‌شود. در سناریوی دوم، پای جبهه‌های تازه‌ای از سمت لبنان و سوریه، به میدان نبرد باز می‌شود و جنگ به نبردی نیابتی میان ایران و اسرائیل تبدیل می‌شود. در سناریوی سوم که وقوع آن احتمال اندکی دارد، جنگ به کشورهای منطقه گسترش می‌یابد. در همه این موارد، شاهد تحولاتی یکسان خواهیم بود؛ یعنی نفت گران‌تر، تورم بیشتر و رشد کندتر می‌شود؛ اما مقدار تغییرات متفاوت است. هرچه این درگیری گسترده‌تر شود، تاثیر آن از منطقه فراتر رفته و جهانی می‌شود.

در سناریوی نخست، احتمالا ایالات متحده تحریم‌های خود علیه تهران را تشدید خواهد کرد و این کار به افزایش حدود 3 تا 4درصدی قیمت نفت در هر بشکه منتهی خواهد شد. این تاثیر حداقلی می‌تواند با افزایش تولید سایر تولیدکنندگان نفت جبران شود. در سناریوی دوم و با شعله‌ور شدن جنگ نیابتی، هزینه‌ها و آثار اقتصادی تشدید می‌شود.

درحالی‌که جنگ2006 میان حزب‌الله و اسرائیل قیمت نفت را تا بشکه‌ای 5درصد بالا برد، سناریوی مشابه در روزهای اخیر به رشد 10درصدی قیمت نفت‌خام منتهی خواهد شد. در سناریوی سوم و وقوع درگیری در کل منطقه، بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که با توجه به حمل و نقل یک پنجم از نفت جهان در خلیج فارس، با فرض تکرار جنگ اول خلیج‌فارس در سال1990، قیمت نفت به بیش از 150دلار در هر بشکه خواهد رسید. در این سناریو رشد اقتصادی در سال2024 حدود 1.7درصد کاهش می‌یابد.

 

23302

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ خرداد

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی