روسیه اروپا را تهدید کرد

کدخبر: ۶۰۴۷۱۹
اقتصادنیوز: وزیر دارایی روسیه تهدید کرد در صورتی که غرب از عواید حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه استفاده کند، مسکو به این اقدامات واکنش متقابل نشان خواهد داد.
روسیه اروپا را تهدید کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه، طی مصاحبه‌ای گفت در صورتی که کشورهای غربی از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه استفاده کنند، مسکو هم با اقدامات مشابهی مقابله به مثل خواهد کرد.

براساس اعلام راشاتودی، سیلوآنوف در واکنش به پیشنهاد‌ات مطرح شده توسط برخی کشورها برای استفاده از سود سرمایه‌گذاری دارایی‌های مسدودشده روسیه برای تامین هزینه‌های بازسازی اوکراین گفت: ما هم دارایی‌های برخی کشورهای غیردوست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسدود کرده‌ایم و در این صورت اقدام مشابهی انجام خواهیم داد.

از زمان درگیری نظامی روسیه با اوکراین حدود 300 میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور توسط غرب مسدود شده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در سال 2022، 8.4 درصد کاهش داشته است. در ماه جولای نهاد تسویه وجوه اتحادیه اروپا موسوم به یورو کلی‌یِر، اعلام کرد که 2.28 میلیارد یورو در نیمه نخست امسال درآمد داشته که 1.7 میلیارد یوروی آن سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه بوده است.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که یورو کلی‌یر 196.6 میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارد که بخش قابل توجهی از این دارایی‌ها مربوط به بانک مرکزی این کشور است.

اتحادیه اروپا از فوریه سال گذشته تاکنون اعلام کرده که 207 میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسدود کرده است.

قرار است سیاست‌مداران اتحادیه اروپا، در باره اعمال مالیات بر این دارایی‌ها مذاکره کنند که ممکن است 3 میلیارد یورو سود از این اقدام حاصل شود.

الکساندر دِکِرو، نخست وزیر بلژیک، نیز اعلام کرده که این کشور 1.7 میلیارد یوروی حاصل از نگهداری دارایی‌های مسدودشده روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اوکراین تحویل خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید