معرفی عامل گرانی مصالح در 2 سال اخیر

خبر مهم عشقی برای بازار مسکن

کدخبر: ۶۰۵۰۴۵
اقتصادنیوز: مجید عشقی، رییس سازمان بورس گفت: وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که برای پروژه نهضت ملی مسکن به چه میزان مصالح ساختمانی نیاز دارد و این میزان مصالح ساختمانی به چه کسانی با چه ساز و کاری تخصیص یابد که در این باره اقدام کنیم.
خبر مهم عشقی برای بازار مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع نهضت ملی مسکن به حدود 8 میلیون تومان رسیده‌ در حالیکه این عدد در ابتدا دولت 4 میلیون و 750 هزار تومان بوده است. باید به این موضوع توجه داشت که قیمت مسکن در این پروژه صفر است بنابراین تورم زمین هیچ اثری در این افزایش قیمت بیش از 3 میلیون تومانی نداشته و در این گرانی، مصالح ساختمانی سهم عمده‌ای داشت.

خبر خوش به صاحبان این مشاغل / 750 میلیون تومان وام می‌گیرید

اما عامل گرانی مصالح ساختمانی در 2 سال گذشته چه بوده است؟ گفته می‌شود به غیر از تورم عمومی که در قیمت تمام شده که بر هزینه تمام شده همه تولیدات و محصولات اثرگذار بوده، آنچه که قیمت مصالح ساختمانی را بالا برده سازو کار قیمت‌گذاری در بورس کالا است چراکه تولیدکننده مصالح ساختمانی خود فروشنده و قیمت‌گذار هستند. از این رو در یک ماه گذشته این موضوع مورد انتقاد وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و در خواست عرضه خروج سیمان و فولاد را از ساز و کار بورس کالا را حداقل برای پروژه نهضت ملی مسکن را داد. اما وزیر اقتصاد بلافاصله به این خواسته واکنش داد و اعلام کرد که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی است.

اما با پیگیری‌ها و برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن حمایتی و اجرای ماده 13 قانون جهش تولید مسکن برای پوشش ریسک‌های احتمالی عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا، در نهایت موضع سازمان بورس در این باره تغییر کرد.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای تغییر سازو کار عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که برای پروژه نهضت ملی مسکن به چه میزان مصالح ساختمانی نیاز دارد و این میزان مصالح ساختمانی به چه کسانی با چه ساز و کاری تخصیص یابد که در این باره اقدام کنیم، اما وزارت راه و شهرسازی باید پیشنهادات خود را ارایه دهد.

وی تاکید کرد: عرضه سیمان و فولاد مورد نیاز پروژه نهضت ملی مسکن خارج از قیمت‌گذاری فعلی بورس کالا شدنی است اما در این باره باید در جلسات کارشناسی بحث کنیم و نحوه اجرایی آن مورد بررسی قرار بگیرد البته این اقدام تنها مشمول مصالح ساختمانی نهضت ملی مسکن می‌شود.

عشقی پیس از این گفته بود دولت برنامه‌ای خروج سیمان و فوولاد در برنامه وجود ندارد و در ماده 13 قانون جهش تولید مسکن چنین چیزی مطرح نشده است و بحث ماده 13 قانون این بوده که وزارت اقتصاد بسترهای لازم برای پوشش ریسک و امکان پیش‌خرید مصالح ساختمانی را در بورس کالا فراهم کند که در این باره اعلام به صورت مکتوب آمادگی کرد و بورس این آمادگی را دارد که در راستای تحقق ماده 13 قانون جهش تولید مسکن به تهیه مصالح ساختمانی پروژه نهضت ملی مسکن که در بورس معامله می‌شود، اقدام کند. ‌

طبق گفته رییس سازمان بورس می‌توان در عرضه سیمان و فولاد برای این پروژه از طریق صندوق‌های کالایی یا ابزار مشتقه کمک بگیریم و ابزارهای بکار گرفته شده باید برای بلند مدت باشند و انبوه‌سازان بتوانند در سررسیدهای آینده مصالح ساختمانی را با قیمت مشخص و منصافه تامین کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید