اظهارات زارع پور درباره سرعت اینترنت/ تشعشعات اینترنت 5G خطرناک است؟

کدخبر: ۶۰۶۸۴۵
اقتصادنیوز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید بگویم که تشعشعات اینترنت ۵G تفاوتی با نسل‌های دیگر ندارد، گفت: توانستیم سرعت تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه را به مردم ارائه بدهیم.
اظهارات زارع پور درباره سرعت اینترنت/ تشعشعات اینترنت 5G خطرناک است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «عیسی زارع‌پور» امروز (دوشنبه) در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران (IRAN-5G)، اظهار کرد: این همایش درباره نسل پنجم اینترنت است و اجرایی شدن تمام این بحث‌ها ناظر بر فراهم کردن یک شبکه پرسرعت و با کیفیت است و یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات نیز همین است.

 وی افزود: سند معماری شبکه ملی اطلاعات هدف‌هایی را برای دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت مشخص کرده است که از نظر ما باید این مساله سرعت می‌گرفت تا مقدمات دسترسی به سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای کاربران فراهم شود.

افزایش ظرفیت شبکه فیبرنوری کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همچنین تا پایان دولت سیزدهم برای ایجاد پوشش ۱۰ درصدی اینترنت نسل پنجم برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تاکید کرد: همان‌طور که اکنون در نقاطی که مجهز به پوشش فیبرنوری شده و توانسته‌ایم سرعت تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه را به مردم ارائه بدهیم.

اتصال تمام ساختمان‌های کشور به اینترنت از طریق فیبرنوری تا ۵سال آینده

زارع‌پور گفت: وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباطات در کشور، پروژه فیبرنوری را در ۲۰۰ شهر آغاز کرده و اکنون ۴ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار داده است. اتفاق خوبی که در قانون هفتم توسعه رخ داد، تکلیفی برای ایجاد ۲۰ میلیون اتصال و پوشش فیبرنوری است. هدف‌گذاری ما این است که تا ۵سال آینده تمام ساختمان‌های کشور را از طریق فیبرنوری به اینترنت متصل کنیم.

وزیر ارتباطات افزود: کار بزرگی که در حوزه فیبرنوری حال انجام است که چهره ارتباطات در کشور را تغییر می‌دهد و به‌موازات آن زیرساختی برای توسعه اینترنت سیار در کشور مهیا خواهد شد. دستیابی به اینترنت نسل پنجم‌ و ششم بدون فیبرنوری امکان‌پذیر نیست. نمی‌توان با فناوری بی‌سیم، ظرفیت خوبی را به مردم ارائه داد. زمانی که ۲۰ میلیون پوشش برای خانوارها ایجاد شود، یعنی ما فیبر را تا سر کوچه مردم ببریم عملاً برای توسعه آنتن‌های نسل پنجم آمادگی خواهیم داشت.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: نگاه وزارت این است که هم‌زمان با توسعه پروژه فیبرنوری، کمک کنیم که سرعت ارتباطات سیار نیز افزایش پیدا کند. حدود ۸۰-۷۰ درصد ترافیک مصرفی کاربران در کشورهای پیشرفته بر بستر اینترنت ثابت انجام می‌شود که این عدد در ایران برعکس است و باید آن را تغییر دهیم تا کمک کند که سرعت در ارتباطات سیار افزایش پیدا کند.

وزیر ارتباطات گفت: برای توسعه نسل پنجم مقدماتی از گذشته آغاز شده اما برای سرعت گرفتن این پروژه مذاکرات لازم برای واگذاری فرکانس ۳۸۰۰- ۳۷۰۰ انجام شده و مزایده آن به زودی انجام خواهد شد. مذاکرات دیگری برای باندهای فرکانسی که در دست نهادهای دیگر است نیز در حال انجام است تا مشکلی از نظر تامین منابع لازم برای توسعه نسل پنجم اینترنت وجود نداشته باشد.

برنامه‌ریزی برای افزایش ۳ برابری شبکه مادر مخابراتی تا پایان دولت

زارع‌پور تصریح کرد: صدور پروانه همگرایی برای اپراتورهای ثابت یک‌قدم جدید در حوزه توسعه ارتباطات است که مدتی قبل برداشته شده است. تا کنون ۹ اپراتور این پروانه را دریافت کرده‌اند تا ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت بتوانند در بخش اینترنت سیار نیز فعالیت کنند و قدم جدیدی در حال کارکردن روی مدل اقتصادی نسل پنجم اینترنت هستیم. در کنار توسعه شبکه فیبرنوری در شهرها، در حال تقویت و توسعه شبکه «مادر مخابراتی» کشور هستیم. از ابتدای دولت تا کنون بیش از ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه انتقال کشور افزوده شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان دولت سیزدهم این ظرفیت ۳ برابر خواهد شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه توسعه کاربردهای فناوری‌های جدید چهره کشور در حوزه ارتباطات را عوض خواهد کرد، گفت: در برنامه هفتم توسعه که در صحن مجلس نیز تصویب شد، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که برنامه خود را برای استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیاورند و در دولت به تصویب برسانند. این اتفاق بزرگی است که در ۵ سال آینده پیش‌رو داریم و پس از اجرایی‌شدن آن شاهد تحول اساسی مبتنی بر فناوری در حوزه ارتباطات کشور خواهیم بود. تمام این‌ها نیاز به زیرساخت پرسرعت، باکیفیت و امن دارد. جهت‌گیری وزارت ارتباطات نیز به همین سمت‌وسو است.

وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر برای هر کار ملی مبتنی بر فناوری در کشور آمادگی داریم؛ اما حالا که قرار است صنایعی مانند کشاورزی هوشمند شوند باید بدانیم که زیرساخت فعلی پاسخگو نیست و باید از فناوری‌های جدید استفاده کرد. وضع موجود، به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست و با سرعت درحال‌توسعه پروژه‌های زیرساختی هستیم. اگر کسی جای بنده بود دست به کارهای زیرساختی نمی‌زد چرا که به طور مثال همین فیبرنوری نیاز به حفاری در تمام خیابان‌ها و کوچه‌ها دارد و باید با تعداد زیادی شهردار، فرماندار، استاندارد و مسئولان مدیریت شهری مذاکره کرد که همین مسئله کار را سخت می‌کند.

زارع‌پور افزود: تعداد سایت‌های نسل پنجم در کشور زیر ۵ درصد است، امیدواریم با زیرساخت‌هایی که در حال مهیاشدن است، تا پایان دولت تعداد سایت‌های نسل پنجم و پوشش آن را به ۱۰ درصد برسانیم. بر اساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت باید ۱۰ درصد کاربران مصرف‌کننده فناوری‌های جدید باشند که فناوری جدید در بخش اینترنت سیار همین نسل پنجم اینترنت است.

وی گفت: برخی درباره تشعشعات نسل پنجم اینترنت صحبت می‌کنند. اما باید بگویم که تشعشعات اینترنت ۵G تفاوتی با نسل‌های دیگر ندارد. تشعشعات در کشور ما همیشه نسبت به استاندارد جهانی کمتر بوده است. این فناوری ایمن است و مردم نگران توسعه آن نباشند. بخش قابل‌توجهی از مردم چین در حال استفاده از این تکنولوژی هستند.

همایش ایران ۵G به‌عنوان نخستین همایش ملی در این حوزه و به‌ویژه در بحث راهبردی شبکه نسل پنجم ارتباطات، بتواند در کنار کمک به بحث تحقیق و توسعه به حل مسائل راهبردی، استفاده از فرصت‌ها و رفع چالش‌ها در مسیر توسعه نسل پنجم منجر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید