فاجعه اقتصادی در افغانستان ؛

بروز یک ابر بحران در دو قدمی ایران!

کدخبر: ۶۰۶۸۵۰
اقتصادنیوز:مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به نقل از بانک جهانی از یک ابر بحران اقتصادی در نزدیکی ایران خبر می‌دهد. یافته‌های گزارش جدید بیانگر وضعیت ‌‌اسفناک همسایه شرقی و یکی از شرکای صادراتی کلیدی ایران است.
بروز یک ابر بحران در دو قدمی ایران!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به نقل از بانک جهانی از  یک ابر بحران اقتصادی در نزدیکی ایران خبر می‌دهد. گزارشی که مربوط به توسعه آسیای جنوبی است و در اکتبر 2023 منتشر شده است. این بار اول نیست که بانک جهانی نسبت به بروز فاجعه اقتصادی در افغانستان هشدار می‌دهد. اما یافته‌های گزارش جدید بیانگر وضعیت ‌‌اسفناک همسایه شرقی و یکی از شرکای صادراتی کلیدی ایران است.

براساس گزارش بانک جهانی پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد افغانستان در سال ،2023 حدود 30 درصد نسبت به اوت 2021 که طالبان در این کشور به قدرت رسید کوچک شود.  زوال اقتصادی شدید افغانستان ناشی از عوامل متعددی بوده است، از جمله تعلیق کمک‌های بین‌المللی، فروپاشی نظام بانکی و فرار سرمایه و کارگران ماهر از این کشور است. گذشته از اینکه طبق داده‌های موجودی بحران اقتصادی تأثیر مخربی بر مردم افغانستان داشته و میلیون‌ها نفر با فقر و گرسنگی روبرو هستند.

گفته‌ می‌شود، بیش از 24 میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از 6 میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند.  این کشور با بحران شدید غذایی مواجه است و بیش از 22 میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند .

گذشته از اینکه دستاوردهای توسعه‌‌ای افغانستان در دو دهه گذشته را به ورطه نابودی می‌کشاند. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند نرخ فقر در سال 2023 به بیش از 90 درصد افزایش یابد.

در این بین محدودیت‌‌های طالبان برای تحصیل و اشتغال زنان و دختران، بحران انسانی را تشدید کرده است. در این کشور نرخ مرگ و میر مادران یکی از بالاترین در جهان است. اعلام شده است، امید به زندگی فقط 54 سال است.

در واقع گزارش تصویر تیره‌ای از وضعیت اقتصادی و وضعیت حقوق بشری در افغانستان ترسیم می‌کند. در نهایت گزارش تاکید می‌کند که جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی و کمک به این کشور برای بازسازی اقتصاد خود، حمایت فوری و پایدار از مردم افغانستان به عمل آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید