افزایش تورم ماهانه در 19 استان ایران

رتبه اول قزوین در افزایش نرخ تورم ماهانه استان‌ها

کدخبر: ۶۰۶۹۴۶
اقتصادنیوز: طبق داده‌های مرکز آمار سطح عمومی قیمت‌ها در مهر امسال 2.3 درصد نسبت به شهریور ماه افزایش یافته است.
 رتبه اول قزوین در افزایش نرخ تورم ماهانه استان‌ها

به گزارش اقتصادنیوز رخ تورم ماهانه در سراسر کشور یکسان نبوده و در هر استان به سطح خاصی رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مهر 1402 استان «قزوین» بالاترین و استان «سیستان ‌و بلوچستان» پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه را رقم زده‌اند.

همچنین، بیش‌ترین افزایش تورم ماهانه در مهر نسبت به شهریور متعلق به استان «مازندران» بوده اما بیش‌ترین کاهش در این نرخ به نام استان «خراسان شمالی» ثبت شده است.

020808

 خزان افزایش قیمت‌ در استان‌ها؛ «قزوین» در رتبه اول تورم ماهانه

یکی از ابزارهای اقتصادی که به واسطه آن میزان افزایش قیمت‌ها سنجیده می‌شود، نرخ تورم ماهانه است. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات چقدر در یک ماه نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.

برای مثال، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در مهر امسال 2.3 درصد نسبت به شهریور ماه افزایش یافته است.

 نرخ تورم ماهانه برای هر استان متفاوت است؛ بالاترین سطح این شاخص در اولین ماه پاییزی 3.3 درصد بوده و به نام استان «قزوین» ثبت شده است. این نرخ با افزایش 1.2 واحد درصدی نسبت به آخرین ماه تابستان مواجه شده است.

استان «آذربایجان غربی» با ثبت نرخ 3 درصد در رتبه دوم و بعد از استان قزوین قرار گرفته است. سایر استان‌ها تورمی کمتر از 3 درصد را تجربه کرده‌اند.

کاهش تورم ماهانه در 10 استان همزمان با شروع پاییز

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در مهر امسال 1.4 درصد بوده که متعلق به استان «سیستان و بلوچستان» است. این نرخ از مرداد برای سه ماه متوالی ثابت مانده است.

تورم ماهانه ثابت به این معنا نیست که افزایش قیمت‌ها در «سیستان و بلوچستان» متوقف شده است، بلکه نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها در هر ماه به یک مقدار ثابت (1.4 درصد) افزایش یافته است.

شواهد آماری حاکی از آن است در میان 31 استان کشور، «مازندران» بیش‌ترین افزایش نرخ تورم ماهانه را در مهر نسبت به ماه قبل تجربه کرده است. این نرخ 1.8 واحد درصد افزایش یافته و تورم ماهانه «مازندران» را به 2.9 درصد رسانده است.

در مقابل، تورم ماهانه «خراسان شمالی» در مهر امسال یک واحد درصد نسبت به شهریور کاهش یافته است. همین سبب شد تا نام این استان به عنوان صاحب «بیشترین کاهش تورم ماهانه» در ابتدای پاییز امسال ثبت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید