زمان ورود به بازار سرمایه رسیده است؟

کدخبر: ۶۰۶۹۷۳
اقتصادنیوز: معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به افت شاخص بورس در یک هفته اخیر، گفت: نرخ بهره بانکی به شکل خزنده‌ای در حال رشد است، اما هم‌زمان با نزدیک شدن به فصل بودجه‌ای قیمت‌ها در بازار سرمایه به کف رسیده و ارزنده هستند.
زمان ورود به بازار سرمایه رسیده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سیاوش وکیلی، معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفتگویی، درباره وضعیت بازار سرمایه و همچنین دلایل افت بورس اظهار داشت: ما نباید بازار سرمایه را به حقیقی‌ها و حقوقی‌ها تقسیم کنیم، چراکه همه سرمایه‌گذار هستند و اهداف مشترکی دارند.

وی با اشاره به افت بازار سرمایه در یک هفته اخیر، افزود: موضوع از جنگ اسرائیل و غزه شروع شد و مصداق بارز آن هم توقف معاملات در بورس استانبول بود که فضای ناامنی در حوزه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تصریح کرد: پرداختن زیاد به موضوع تعطیلی بورس اشتباه بود، چراکه ساعت معاملاتی کشورهای دیگر از کشور ما بیشتر است و تعطیلی و توقف معاملات در بورس ترکیه فقط یک توقف ۲ ساعته خودکار بود؛ اما ما بیش از حد به این موضوع پرداختیم.

وکیلی با اشاره به اینکه فضای ترس بر بازار سرمایه حاکم شده است، گفت: هرچند این فضا کلیشه‌ای است، اما بیش واکنشی روی این مسئله سایه انداخته است و از طرف دیگر شاهد رشد نفت و طلا و ارز در جهان هستیم که به صورت سنتی بر افزایش نرخ رشد بازار سرمایه تأثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد تنظیم‌گر جلساتی را با حقوقی‌ها برگزار و از آنها درخواست کرد که فعال‌تر اقدام کنند، افزود: حقوقی‌ها از نظر مارکت و حجم بازار در دو سال اخیر تقریباً ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند، اما از نظر حجم معاملات این نسبت برعکس است و بازیگران اصلی در بازار معاملات، حقیقی‌ها هستند.

این فعال بازار سهام یادآور شد: زمانی که ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شد، نهاد رگلاتور افزایش ضریب تضمین مشتریان اعتباری را از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد افزایش داد که باعث افزایش پولِ در دسترس برای معاملات شد.

وکیلی افزایش نرخ بهره بانکی را تهدید اصلی در بازار سرمایه دانست و گفت: نرخ بهره بانکی به شکل خزنده‌ای در حال رشد است، اما هم‌زمان با نزدیک شدن به فصل بودجه‌ای قیمت‌ها در بازار سرمایه به کف رسیده و ارزنده هستند.

معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهار کرد: انتظار اصلی سهامداران در شرایط کنونی این است که وزارت اقتصاد و سازمان بورس فعال‌تر باشند و اقدامات منسجم و هماهنگ شده‌ای را به عمل آورند تا اعتماد به بازار و سهامداران تزریق شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید